Наближається кінець І семестру, семестру, який можна вважати одним із найскладніших. І ні, не тому, що війна вже майже 3 роки і в нас колосальні освітні втрати. Усе тому, що в міністерстві передумали оцінювати дітей так, як це було минулого року (а було ж уже по-новому, з ГЗРами), вирішивши зробити процес оцінювання ще складнішим, ще більш незрозумілим як для вчительства, так і для батьків і їхніх дітей. Ще ніколи я так довго не розбиралася в якійсь нормативці, ще ніколи цей процес у мене не викликав такого негативу і спротиву. Купа суперечливих і незрозумілих моментів, більше питань, ніж відповідей. Але це все лірика, маємо те, що маємо, і мусимо з цим працювати.
Зважаючи на те, що більшість учителів так і не зрозуміли, як саме вивести ту семестрову оцінку за ГееРами, а батьки учнів не розуміють, звідки вона береться, вирішила зробити цей допис.
Що таке ГР?
Це групи загальних результатів, які прописані в Державному стандарті та уточнюються через обов’язкові результати. Простими словами, це те, що учень повенен уміти і знати. Вони відображають ключові аспекти розвитку учнів, визначені Державним стандартом, охоплюють усі сфери діяльності учнів і служать базою для формування освітніх компетентностей.
Для кожної освітньої галузі в Державному стандарті визначені "свої" групи загальних результатів. Їхня кількість у кожної галузі різна (3 або 4). Хочу зауважити, що в запропонованому Міністерством свідоцтві досягнень 2024 року кількість ГР різниться із Державним стандартом. На вебінарі це пояснили тим, що їх просто обʼєднали (не будемо в це заглиблюватися).
Отже, в нас є ГР1, ГР2, ГР3, ГР4.
Коли виставляти ГР?
На уроках у нас є певна тема та завдання, які ми виконуємо, щоб досягнути мети. До прикладу, на уроці мови сьогодні пишемо диктант. Дивимося, що ми оцінюємо, яка це група результатів. Диктант - це ГР3 (письмова взаємодія). До речі, для словесників я зробила такі таблички тут і тут, користуйтеся. Отже, визначивши, що це ГР3, робимо позначку в журналі, під датою, що це ГР3 (в електронному журналі "Єдина школа" можна замінити тип уроку на ГР3 з датою, такі налаштування робить адміністратор, додаючи типи уроків у систему). Таким чином, коли на уроці ви оцінюєте певні групи результатів, проставляєте це під датою. Раджу на одному уроці оцінювати ОДИН вид ГР, бо далі це не вирахуєте (Міністерство пропонувало писати через дріб, якщо декілька ГР на уроці).
Чи необхідно це робити на кожному уроці?
Ні. У цьому немає такої потреби. Це можна робити, але для чого? А де ж тоді "право на помилку в учня", де тоді формувальне оцінювання? Адже заради цього всього ці інновації запроваджуються. Виставляйте тоді, коли ви хочете оцінити те, чого навчили учнів.
Що таке підсумкова контрольна робота, або комплексна контрольна робота, або підсумкове оцінювання? Коли їх писати і чи писати їх взагалі?
Це підсумкова робота за певною групою результатів.
До прикладу, з української мови підсумкова робота ГР4 (досліджує мовлення) повинна охоплювати весь вивчений матеріал, адже це певний підсумок. Наприклад, звичайні ГееРи4 оцінювалися на уроках з вивчення різних мовних одиниць. Підсумкова робота за групою має підсумувати все це і бути орієнтиром для учителів.
Підсумкове оцінювання потрібно проводити обовʼязково. У якому форматі? Залежить від навчального предмету. Це може бути і комплексна підсумкова робота за всіма ГееРами на одному чи двох уроках, якщо навчальний предмет викладається раз на тиждень. Але вам все рівно потрібно в журналі виставити окремо оцінки за кожну групу в різні колонки.
Оцінки за такі роботи ставляться також під датою з позначкою ПКР ГР1, ПКР ГР2, ПКР ГР3, ПКР ГР4 або ПО ГР1, ПО ГР2 і т.д. (як вирішить заклад). В електронних журналах можна це налаштувати. Проводити логічно наприкінці семестру.
Як виставити семестрову оцінку?
У нас є по 3-4 (може, і більше) оцінок за всякі ГееРи на "звичайних" уроках. У нас є оцінка за підсумкову роботу за певною групою результатів. Додаємо все і визначаємо середній бал. Цей бал - це наша семестрова оцінка за певну групу результатів. Таких балів маємо вирахувати 3 або 4 (залежно від кількості ГР у вашій галузі). Потім ці бали додаємо, визначеємо середнє. Це і є семестрова. І тут хочу сказати, що декілька разів перечитувала, бо плуталася вже сама в цьому.
Тому ось формула семестрової з трьома групами:
якщо поточні ГееРи позначимо як ГР1, ГР2, ГР3;
якщо підсумкове оцінювання - як ПКР 1, ПКР 2, ПКР 3;
якщо семестрові ГееРи, з яких рахується семестрова оцінка - як ГЗР1, ГЗР2, ГЗР3, то (рахуємо, і так, вручну, не дивлячись на те, що у вас є електронний журнал, який рахував колись тематичні сам):
ГР1+ГР1+ГР1 (кількість ГР залежить від вас)+ПКР1=визначаємо середній бал =ГЗР1
ГР2+ГР2+ГР2+ГР2+ПКР2=визначаємо середній бал=ГЗР2
ГР3+ГР3+ГР3+ГР3+ПКР3=визначаємо середній бал=ГЗР3
ГЗР1+ГЗР2+ГЗР3=визначаємо середній бал=семестрова оцінка.
Важливо: враховуємо поступ учня й учениці.
Це найпростіше. Це модель 1, міністерська, без тематичних.
Звичайно, академічну свободу вчителя ніхто не відміняв. Але так учням і їхнім батькам принаймні зрозуміло буде, звідки взялася така семестрова оцінка.
Хотілося б сказати тут: не ускладнюйте собі життя, вирахуйте середній бал, урахувавши поступ учня, але все настільки й так ускладнено, що ці слова будуть зайвими.
Тримаймося!
Користувач:
Трохимець Євгенія Йосипівна