4 липня 2024 о 22:28
1 0

Як учителям нарешті зрозуміти, що таке НУШ?

У попередньому дописі я писала про те, що майже половина вчителів не знає, у чому полягає специфіка НУШ та намагалася розібратися з причинами цього (тут). Сьогодні хотіла б поміркувати над вирішенням цієї проблеми. Адже погодьтеся, це проблема. Ще й яка! Половина педагогів не знають, куди їм прямувати і як навчати "по-новому".


Отож як учителям нарешті зрозуміти, що таке НУШ?

Давайте спочатку розгляну пропозиції міністрів та чиновників, а далі спробую накреслити певні шляхи, які, на мою думку, є найоптимальнішими у вирішенні цієї проблеми.

Знаєте, висловлювання на панельній дискусії «Упровадження НУШ у базовій школі: виклики та можливості» під час фестивалю "Вчителі майбутнього" можна розібрати на цитати і прокоментувати.

Отже, рекомендації від чиновників (подаю і пряму мову):

  1. ЯКІСНЕ підвищення кваліфікації вчителів.

    Лілія Гриневич (міністр освіти з 2016 до 2019 р.): «Те, що 45 відсотків не можуть пояснити суть реформи НУШ — це дуже тривожно. По-перше, це означає, що навчання від інституцій підвищення кваліфікації не завжди було якісне та суттєве. По друге, очевидно, що в наших школах імітується компетентнісне навчання» (Джерело).

    Оксен Лісовий (міністр освіти з 2023 р.): Проблеми перевантаженості і відриву від практичної складової сфокусовані більшою мірою в базовій школі НУШ, яка певною мірою «провисла» через неготовність учителів (Джерело). За його словами, ці проблеми мали б вирішуватися в системі НУШ, але вчителі виявились неготовими до змін. «Якщо в молодшій школі ми якісно пройшли процес підготовки вчителів і вони обрали програми, які більш прогресивні і не мають такого навантаження, то в базовій школі (5−9 класи) навчання вчителів не відбулося так, як повинно було відбутися, тому вчителі часто обирали простіший, звичний для себе підхід, схожий на стару добру школу, на яку, власне, і нарікають батьки сьогодні», – пояснює міністр. На думку міністра, подолати невідповідність має якісне підвищення кваліфікації педагогів.

    А до тепер навчання вчителів не було якісним? Лише зараз помітили проблему?

  2. Апробація підручників та створення з міжнародними партнерами комплексної лінійки моделей підручників під реформу.

    Лілія Гриневич (міністр освіти з 2016 до 2019 р.): Аби виправити ситуацію, окрім централізованого підвищення кваліфікації, освітня експертка радить апробовувати підручники та створити з міжнародними партнерами комплексну лінійку моделей підручників під реформу (Джерело).

    Підтримує її в цьому генеральний директор директорату шкільної освіти Ігор Хворостяний. Він підтвердив, що в Міністерстві вже працюють над обов’язковою апробацією підручників (Джерело).

    Перше і головне питання, яке зніме просто всі наступні: де підручники в закладах освіти? Усі школи отримали підручники, які собі замовили? Чи це ще наші міжнародні партнери не вирішили, як ми навчатимемо українських дітей? А ті підручники, що ми дивилися на довгих презентаціях та ретельно обирали для школи, а далі не отримали, вони не під реформу створені? Я зовсім заплуталася. Може, у коментарях це хтось пояснить?

  3. Педагоги не повинні більше обирати програми навчання, які максимально схожі на старі.

    Сергій Колебошин (заступник очільника Освітнього комітету Ради): Реформа середньої освіти "гальмує", адже педагоги здебільшого обирають програми навчання, які максимально схожі на старі. Тож НУШ треба реанімувати (Джерело: "Українське радіо"). "Вчителі здебільшого обирають програми, які максимально схожі на старі. Вони підлаштовуються. Тут немає нічого поганого. Бо поки вони дочекаються підручника, поки зрозуміють. Вони думають: "Я потихеньку буду переходити. Може, в наступному класі оберу". Але це не те, що хотілося тим, хто закладав ідеологію НУШ на старті" , – каже нардеп.

    А хіба не всі програми були оновлені під реформу? Хіба педагоги могли обирати щось більш старе чи більш нове? Учителі створювали навчальні програми на основі модельних програм, які є новими та "реформованими". Хіба не так?

Це всі рекомендації від чиновників, які я знайшла в інтернеті. Усюди ставлю покликання. Здається, що у всьому як завжди винні вчителі, і там вони не були готові, і тут вони не довчилися, і програми не ті вибирають...Знаєте, я намагалася якось прокоментувати кожну тезу, але не всюди вдавалося, тому прошу ділитися думками під дописом, як це розумієте ви.

А тепер давайте я спробую окреслити шляхи вирішення "нушівської" проблеми без найменших жертв.

5 КРОКІВ ДО ЩАСЛИВОГО "НУШІВСЬКОГО" МАЙБУТНЬОГО

1.Професійний розвиток і навчання:

Без навчання ніяк. Сама навчаюсь щодня чомусь новому. Але це має бути інакше організовано. А не знову виділені великі кошти на навчання особливостям НУШ, знову вчителі пройдуть курси, на які їх змусили зареєструватися, бо вони безкоштовні і «обовʼязкові», знову буде нульовий ефект. Бо якось ми до тієї свободи вчителя у виборі освітніх програм, форм навчання та суб'єктів освітньої діяльності йдемо дуже повільно. У цьому питанні я постійно зіштовхуюся з певними подвійними стандартами. Якщо педагог вільний у виборі курсів, у побудові власної освітньої траєкторії, то як можна змусити його проходити курси, якщо в нього заплановані інші, якщо він зараз до цього не готовий, не прагне, не хоче? Адже закон захищає його в цьому плані. Проблема, на мою думку, в примусі, в неповазі до вільного часу педагога та в поганій організації курсової підготовки.

Як це бачу я? Це має бути

  • організація регулярних цікавих та актуальних тренінгів чи семінарів для охочих учителів;

  • упровадження онлайн-курсів і вебінарів для зручного доступу до навчальних матеріалів;

  • запрошення експертів з НУШ для проведення майстер-класів і консультацій у заклади освіти (це порада для адміністрацій);

  • розробка і розповсюдження детальних посібників і методичних рекомендацій. Тут дуже хочу порадити один, який нещодавно придбала (щира рекомендація, не реклама), - "Звичайні форми роботи — новий підхід: розвиваємо ключові компетентності" (автори: М. Коновалова, К. Дмитренко, О. Семиволос, С. Бекетова). Дякую авторам посібника, дякую всім, хто публікує матеріали на Всеосвіті, ви неймовірні! Завдяки цьому ми також навчаємося та розвиваємося.

2.Підтримка вчителів на місцях:

Як згадаю часи, коли прийшла в школу, то страшно й сумно. Я була як те сліпе кошеня, яка після університету, після складної науки не знала, куди рухатися, за що хапатися і найголовніше - як вчити тих дітей. Максимально намагаюся зараз підтримати молодих учителів. Тому і блог цей почала вести, бо для мене це і підтримка тих, хто цього потребує, і власна підтримка самої себе, віра в те, що мене хтось почує.

Як це бачу я? Це має бути

  • упровадження системи наставництва, де більш досвідчені вчителі або методисти допомагають "новачкам";

  • організація груп взаємопідтримки вчителів для обміну досвідом та ідеями (це не про ненависні відкриті уроки);

  • мотивування шкільної адміністрації активно підтримувати впровадження НУШ, проведення регулярних нарад і обговорень щодо поточних проблем і досягнень у впровадженні НУШ, розʼяснення специфіки реформи (не залякування, не завуальоване мовлення, а показ тих невеликих відмінностей зі "старою" школою, на які слід учителям звертати все ж таки увагу).

3.Інформаційна підтримка:

Щороку, у серпні, я відчуваю оцей брак інформації щодо організації освітнього процесу. І знаєте, так воно і є, бо методичні рекомендації не можуть видаватися у квітні чи травні, наприкінці року, коли вже кожен пішов, яким шляхом бачив, і вони не можуть бути на роки. Чому є час писати про проблеми НУШ, розводити демагогію, але нема часу створити чіткі рекомендації для педагогів на початку навчального року?

Як це бачу я? Це має бути

  • регулярне оновлення інформації на офіційних вебсайтах та платформах;

  • створення та підтримка форумів і спільнот для вчителів, де вони можуть ставити запитання і головне - отримувати відповіді.

4.Оцінка та моніторинг:

Розумію, що більшість учителів сприймають ці слова скоріше негативно, ніж позитивно. Адже раніше моніторинги та оцінювання їхньої роботи здійснювалися не для того, щоб допомогти. Але я також розумію і те, що для якісних змін в освіті потрібно якимось чином моніторити поточний стан речей, щоб можна було оцінити ситуацію та визначити подальші кроки. У цьому питанні однозначно має змінитися підхід, а також аналіз результатів моніторингу. Не потрібно це демонструвати на нарадах чи педрадах з метою критики та приниження вчителів. Результати моніторингу має проаналізувати адміністрація закладу, знайти шляхи подальшого руху та донести це до колективу. Отже, моніторинг є необхідністю, якщо ми хочемо досягти якихось змін.

Як це бачу я? Це має бути

  • проведення регулярного моніторингу знань і навичок вчителів щодо НУШ.

  • упровадження оновленої системи зворотного зв'язку для оцінки ефективності навчальних заходів і внесення коректив.

5.Підручники

Не можна реформувати освіту без нових підручників! Думаю, тут і говорити нема про що.

Як це бачу я? Це має бути

  • видання підручників та повне забезпечення ними закладів освіти;

  • підручники повинні розробляти українські освітяни, учителі-практики, орієнтуючися на українських дітей, а не міжнародні партнери.


Такі заходи, на мою думку, допоможуть вирішити назрілу "нушівську" проблему. Питання НУШ стоїть у суспільстві зараз дуже гостро. Знаєте чому? Бо ніхто не хоче взяти на себе за це відповідальність. Можливо, реформа передбачала щось зовсім інше і щось мегапозитивне для наших дітей, але це не вдалося з багатьох причин, які не залежали від бажання вчителів. Інколи здається, що освіта в нинішні часи тримається виключно на ентузіазмі педагогів. Тих, хто знаходить у собі сили та ресурси навчати в нинішніх умовах українських дітей. Дуже вірю в позитивні зрушення, вірю в перемогу. І дуже хочу завершити словами В. Зеленського: "Життя переможе смерть, а світло переможе темряву!" Терпіння всім!

Читайте також: