Швидкочитання — це набір методик, що допомагають збільшити швидкість читання а також підвищити відсоток інформації, яка залишається у пам'яті людини після прочитання тексту.
У сучасному інформаційному суспільстві вміння швидко та ефективно засвоювати інформацію стає дедалі важливішою навичкою. Особливо для дітей, які стикаються з величезним обсягом текстової інформації у навчанні та повсякденному житті.
Для опанування швидкочитання можна робити спеціальні вправи. Їх ефективність безпосередньо залежить від регулярності виконання. Займатися мало або з великими перервами – значить залишатися на колишньому рівні. Також для самостійних занять потрібна хороша дисципліна і відповідальність.
Вправи для швидкого читання:
Таблиці Шульте — таблиці з випадково розташованими об'єктами (зазвичай числами або буквами), які використовуються для тестування і розвитку швидкості знаходження цих об'єктів у певному порядку. Вправи з таблицями дозволяють поліпшити периферійне зорове сприйняття, що важливо, наприклад, для швидкочитання.
Таблиця Шульте
Відстань від таблиці до очей має бути такою ж, як і при читанні книги, тобто приблизно 30-35 см.
Перед початком роботи з таблицею погляд фіксується в її центрі і більше не зрушується.
Знаходити числа потрібно в зростаючому порядку від 1 до 25, без пропусків, з максимальною швидкістю, бажано не промовляючи числа ні про себе, ні вголос. Дуже важливо уникати пересувань погляду з центру і шукати числа тільки периферійним зором.
Час і періодичність тренувань потрібно вибирати так, щоб уникнути перевтоми. Зазвичай не більше 10 таблиць на день.
У міру розвитку навички переходять до таблиць з кількістю осередків 6×6, 7×7, 8×8, відповідно збільшуючи і розмір квадрата.
Кольоровий обман
Завдання учнів полягає у тому, щоб називати кольори, не звертаючи уваги на те, що написано. Слова будуть заплутувати дітей, оскільки вони не співпадають із кольором. Результат можна вважати хорошим, якщо школярі виконали вправу і жодного разу не помилилися.
Чистомовки
Чистомовки розвивають у дітей повагу до кожного вимовленого звуку, слова, спонукають до чіткості, виразності та ясності мовлення. Сприяють розвитку читацької компетентності ,зацікавлюють їх, виховують любов до читання. Хоруженко Л.
Ди-ди-ди - йшли качата до води,
Иця-иця-иця - а назустріч їм лисиця.
Ити-ити-ити - та качат не треба вчити:
Юсь-юсь-юсь - вони з розбігу у воду - плюсь! Ок-ок-ок - ось колючий їжачок,
Ми-ми-ми - приготувався до зими.
Чок-чок-чок - повна хата грушечок.
Ок-ок-ок - частуватиме діток.