19 листопада 2024 о 19:08
0 0

Проблема застосування формувального оцінювання в старших класах НУШ

Проблема оцінювання в Новій українській школі (НУШ) полягає у зміні традиційного підходу до оцінювання учнів і переході до формувального оцінювання. Спробую простими словами пояснити, що це таке (так, я знаю, що велосипед не відкрию, бо вже всі про цей вид оцінювання чули, але все ж таки спробую деякі моменти прояснити).

Формувальне оцінювання має на меті покращити навчальний процес. Формувальне оцінювання — це підхід, який допомагає учням зрозуміти свої досягнення і те, над чим ще потрібно працювати.

Простими словами: це коли вчитель не просто ставить оцінку, а пояснює, що вийшло добре, а що можна покращити. Таке оцінювання спрямоване на підтримку і розвиток.

Основні риси формувального оцінювання:

  • Підтримка з боку вчителя: учитель заохочує учнів і дає поради, як стати кращим.

  • Постійний та обовʼязковий зворотний зв’язок: учень отримує конкретні підказки, що він робить добре і над чим ще варто попрацювати.

  • Менше стресу: тут важливий процес навчання, а не просто результат.

  • Співпраця: учитель разом з учнем аналізують, як досягти кращих результатів.

Як це виглядає на практиці?

Наприклад, замість оцінки 7 балів учитель може сказати учневі: "Ти добре зрозумів тему, але наступного разу зверни увагу на точність у розв’язанні задач".

Або

Учень написав твір. Замість оцінки вчитель каже: "Ти добре розкрив тему, але спробуй уникати повторів у тексті. Наступного разу зверни увагу на різноманітність слів".

Можуть використовуватися слова або символи, наприклад: “старайся більше”, “чудово виконано” або кольорові позначки.

Мета такого оцінювання - допомогти учневі вчитися краще, а не просто оцінити, наскільки добре він впорався із завданням.

Хороший задум, серйозно. У мене тут назріло відразу запитання: хіба це не для індивідуального навчання краще підходить?

Суть оцінювання, думаю, зрозуміла. А тепер усі уявили, як це реалізувати в класі, у якому навчаються 30 учнів (а то і більше)? А дистанційно? Це взагалі реально? Зловила себе на думці: де чіткі рекомендації з цього приводу та де висновки після пілотування? Знаєте, я довго думала, що це зі мною щось не так, і це я одна не можу з цим розібратися. Десятки семінарів, вебінарів, тренінгів та курсів з формувального оцінювання. Наслідок - суцільний хаос в голові. Мені хотілося простого пояснення, чітких рекомендацій. Ось так, за пунктами. Цього нема або кожен розповідає про це так, як сам зрозумів, і в усіх ця історія різна. Я довго шукала якусь зрозумілу інформацію про те, як все ж таки реалізувати формувальне оцінювання у великих класах, але не знаходила нічого. От є купа різних розробок, різних рекомендацій, курсів, але нема нічого з цього приводу. А це велика проблема для сучасних учителів. А потім я зрозуміла, що більшість не наважується говорити про те, у чому не зовсім добре розбирається, у чому сумнівається, про те, що може вже завтра стати неактуальним і непотрібним. У своєму блозі можу собі дозволити викласти свій погляд на цю проблему, не переймаючись за чиюсь критику чи оцінку. Моя мета - допомогти вчителям розібратися у тому, у чому, напевно, неможливо до кінця розібратися.

Застосовувати формувальне оцінювання в класі з 30 учнями (нехай уже залишається ця цифра) дуже складно через велику кількість дітей, але це можливо за умови правильного планування та оптимізації роботи.

Як це бачу я?

1. Робота в групах.

Розділіть учнів на 5-8 груп по 5-8 осіб. Що це дає? Ви можете спостерігати за груповою роботою, оцінюючи взаємодію, а також давати зворотний зв’язок не кожному окремо, а групі.

Як організувати?

Дайте завдання, що потребує колективного рішення. Наприклад, підготувати проєкт, дискусію чи презентацію.

2. Використання чек-листів із критеріями оцінювання.

Створіть критерії оцінювання для типових завдань. Використання чек-листів із критеріями оцінювання — це ефективний інструмент, який допомагає учням краще зрозуміти вимоги до завдання, сприяє формуванню навичок самооцінювання та взаємооцінювання. Що це дає? Учень може оцінити свій текст за цими критеріями, виправити недоліки або попросити однокласника надати об’єктивну оцінку.

Приклад:

Чек-лист для написання есе

Завдання: написання есе на тему «Чому важливо зберігати історичну пам’ять».

Критерії оцінювання

1. Логіка тексту (2 бали):

• Чіткий поділ на вступ, основну частину і висновок.

• Послідовність та логічність викладу думок.

2. Грамотність (4 бали):

• Відсутність орфографічних, пунктуаційних і граматичних помилок.

3. Аргументація (4 бали):

• Наявність 2-3 аргументів із прикладами з життя, літератури чи історії.

• Достатня глибина розкриття теми.

4. Висновок (2 бали):

• Чітке формулювання висновку.

• Відповідність висновку основній ідеї есе.

3. Оцінювання в парах.

Попросіть учнів працювати в парах і взаємно оцінювати один одного за визначеними критеріями. Що це дає? Це економить час учителя і вчить дітей аналізувати роботу інших.

Як організувати?

Дайте конкретні вказівки, наприклад: "Прочитай текст однокласника, відзнач сильні сторони та запропонуй одну пораду".

4. Використання різних цифрових технологій.

Залучайте цифрові інструменти, наприклад, Google Forms для автоматичного збирання відповідей, Classtime або Kahoot для швидкого аналізу знань тощо. Що це дає? Миттєвий результат і можливість відстежити успіхи цілого класу.

5. Індивідуальний зворотний зв’язок поетапно.

Не обов’язково оцінювати всіх одразу. Що це дає? Ви поступово даєте фідбек кожному учневі, зосереджуючись на кількох за один урок.

Як організувати?

Виберіть 5-6 учнів для детального аналізу на кожному уроці. Для інших учнів використовуйте груповий чи автоматизований підхід.

6. Використання саморефлексії.

Навчіть учнів самостійно оцінювати свою роботу. Що це дає? Зменшує навантаження на вчителя і розвиває критичне мислення у дітей.

Приклад:

Наприкінці уроку учень відповідає на запитання:

  • Що я сьогодні зрозумів?

  • Що вдалося добре?

  • Що я можу покращити?

7. Фокус на ключових завданнях.

Не намагайтеся оцінювати кожну роботу детально. Зосередьтеся на найважливіших аспектах уроку.

Приклад реалізації на уроці:

  • Розділіть клас на групи для виконання завдання.

  • Використовуйте чек-листи чи цифрові технології для збору результатів.

  • Дайте зворотний зв’язок групам або учням, які працювали найбільш активно.

  • У кінці уроку попросіть учнів зробити саморефлексію.

Головне:

Формувальне оцінювання — це не про детальний аналіз кожної роботи, а про підтримку і напрямок учнів у процесі навчання. Оптимізація роботи та залучення самих учнів допоможе ефективно впроваджувати цей підхід навіть у великому класі.

P.S. Як би там не було, якими б хмарками, сонечками чи смайликами ми не оцінювали дітей (а то і зовсім не використовували поточне оцінювання), у кінці семестру та року в середній та старшій школі все це, увесь цей "прогрес у навчанні" та "підтримку учня" ми маємо перевести у 12-бальну систему, а отже, оцінки все ж таки залишаються. Тому добре продумайте, як ви будете цілий семестр "підтримувати" та "заохочувати" учнів, формувати їхні компетентності, навчати жити це життя та досягнути успішного успіху, бо в підсумку вам це ще треба буде перевести в реальні бали.

Читайте також: