Давно відомо про розвивальну, формувальну, виховну функції, що виконують художні твори в навчальному процесі. Сьогодні в освітньому просторі багато говорять про те, як українським педагогам допомагають персонажі мультфільмів розвивати в учнів критичне мислення, сприяють лагідній українізації, незамінні у психологічній допомозі малечі, яка перечікує повітряні тривоги в укриттях. Життєвих і практичних прикладів — безліч.
Беззаперечно, використання в навчальних цілях героїв популярних мультфільмів, фільмів чи літературних творів впливає на залученість здобувачів освіти і, як результат, підвищує якість освітнього процесу. Улюблені герої для малечі — це авторитети, для підлітків — ознака того, що вчителю не байдуже, для дорослих — це можливість зрозуміти ті чи інші процеси з точки зору досвіду, практичних ситуацій (нехай і вигаданих).
Використання героїв — це незамінний складник гейміфікації чи сторітелінгу. Сторітелити разом із персонажами художніх творів можна тільки частину уроку (наприклад, під час викладення нового матеріалу) чи побудувати на історіях цілий навчальний курс. Одним словом, якщо є потреба чи бажання “розворушити” аудиторію, то використовуйте персонажів.
Та чи задумувалися ви, що песик Патрон, який став одним із символів української незламності і отримав титул "Пса Доброї Волі" від ЮНІСЕФ в Україні, — це бренд, авторські права на який належать компанії "Патрон не спить". Так, цей милий джек-рассел-тер'єр, якого так часто використовують користувачі бібліотек Всеосвіти в своїх матеріалах, теж є обʼєктом авторського права.
Використовуючи відомих персонажів у методичних матеріалах, ви маєте розуміти, що комерціалізація цих матеріалів призведе до юридичних проблем з правовласниками. Сам відеоряд, імʼя героя, сюжет, зображення персонажа — це власність інших людей і використовувати цю власність без дозволу — протизаконно.
Що ж робити, якщо є бажання використовувати героїв у своїх платних розробках, але немає можливості купити у правовласників права на їхнє використання?
Відповідь проста. Створити своїх героїв.
Можна самостійно нафантазувати (описати, намалювати) їхній зовнішній вигляд, характер, цінності, родину; вигадати сюжети про героїчні подвиги чи повчальні невдачі; долучити власних персонажів до ігор, тренувальних вправ, презентацій тощо.
Весело вигадувати таких персонажів разом зі своїми учнями. Долучаючи здобувачів освіти до творення цієї самої освіти, ми робимо їх повноцінними учасниками процесу.
Маю для вас ще один варіант! Завести в класі акваріум із золотою рибкою, яка в позанавчальний час спасає планету від брудних рук, поганої постави чи помилок у обчисленні дробів із різними знаменниками. Можна навіть оголосити серед учнів конкурс на найгероїчнішу маску для вашого спільного “класного героя”.
P.S. Обов'язково зареєструйте новоствореного персонажа як торгову марку. Можливо, ваша золота рибка, як і відомий український песик, отримає незвичайну пальмову премію від Канського кінофестивалю чи медаль від президента “За віддану службу на освітньому фронті”.