Новатори - це люди, які мають творчий підхід до справи, постійно шукають нові шляхи та впроваджують прогресивні ідеї. Вони можуть бути в різних сферах діяльності, зокрема в освіті. Новатори відрізняються від інших людей своєю здатністю до самоосвіти, відкритістю до нового та ініціативністю. Нещодавно привернуло увагу дослідження Марти Проц, викладачки Педагогічного коледжу Львівського національного університету імені Івана Франка "УЧИТЕЛІ-НОВАТОРИ ПРО ПІДГОТОВКУ ДО ЖИТТЯ ШКОЛЯРІВ". У висновку наукової праці читаємо наступне: "Досвід та здобутки педагогів-новаторів різних епох в цілому і "реформаторського" періоду кінця ХІХ – початку ХХ століття в зарубіжній та українській педагогіці щодо підготовки учнів до життя та практичної творчості є джерелом ідей реформування навчально-виховного процесу на засадах сучасної загальноосвітньої школи та авторського навчального закладу". Сьогодні маємо чимало ідей, реформ, рекоментацій від новаторів сучасного освітнього процесу, і виглядає так, що основних здобутків минулих поколінь щодо реформування навчально-виховного процесу не враховано, досвід педагогів-новаторів нічого не навчає сьогоднішніх реформаторів освіти. Треба час від часу читати класиків. У них є той неоціненний скарб, що дасть відповідь на всі питання життя і складе дорожню карту для кожного.