Сьогодні о 18:00
Вебінар:
«
Практичний кейс “Використання арттерапевтичних технологій у роботі з дітьми з ООП”
»
Взяти участь Всі події
30 грудня 2023 о 17:31
15 0
2

Не робіть цього, або Якою НЕ повинна бути презентація до уроку

Сьогодні нікого вже не здивуєш презентацією на уроці. Уже навіть важко уявити собі урок без неї. Але інколи вчителі, намагаючись показати свої вміння та креативність, забувають про найголовніше - для чого ця презентація, які її функції на уроці.

Коли я починала працювати у школі, мультимедійні засоби вважались інновацією. Погодьтеся, зараз це вже зовсім не так. Це буденність. Тому не варто сподіватися, що це когось здивує. Тут хочеться сказати моє улюблене - НЕ НАМАГАЙТЕСЯ.

От чим можна сьогодні здивувати, то це справді класною презентацією, яка виконуватиме свою основну функцію на уроці - демонструватиме ілюстративний матеріал.

Ви коли-небудь бачили презентацію нового айфона? Її очікують щороку. Усі знають, що нічого кардинально нового компанія не представить. Але їхня презентація - це подія, це шоу, добре продумане і з класною візуалізацією. Подивившися її, вам неодмінно захочеться купити їхній продукт або принаймні ви почнете про це потайки мріяти. Оце крутий ефект від презентації, правда? Уявіть собі, що ви так само на уроці можете змотивувати та зацікавити учнів саме за допомогою візуалізації матеріалу або ж відібʼєте їм остаточно бажання вчити ваш предмет як нудний і непотрібний. Подумайте про це, коли створюватимете свою презентацію.

Так от, якою НЕ повинна бути презентація до уроку. Розглянемо декілька "НІКОЛИ".


ПРО ТЕКСТ

  • НІКОЛИ не розміщуйте на слайді все те, про що збираєтеся говорити на уроці.

    0501spre-4584-940x412.jpg

    Чому? Бо втрачається необхідність слухати вас та запамʼятовувати це. Учні швидше прочитають це на слайді, ніж ви договорите. Усе. Це реально фіаско. Увага втрачена.

    Чому це роблять учителі? Бо це зручно. І це єдина чесна і правильна відповідь. Для чого зараз запамʼятовувати інформацію, яку можна просто прочитати зі слайду. Але це навіть жахливо виглядає. А ви самі слухали б учителя, який читає зі слайдів усе, що там написано? (питання риторичне, мабуть).

    А що повинно бути тоді на слайді? Це може бути різне: 1-2 фрази, на які ви хочете звернути увагу, цитати, якісь визначення термінів тощо.

    І ще ремарка щодо тексту: НІКОЛИ не розривайте фразу на 2 слайди. Скоротіть її, знайдіть іншу, лаконічнішу. Будь-що, але не робіть цього.

    Яким має бути текст на слайді:

    • Керуйтесь правилом «6х6»: на слайді - 6 рядків, в рядку - 6 слів.

    • Надавайте перевагу коротким, зрозумілим реченням та маркованим
      спискам.

    • Не зловживайти знаками пунктуації. Крапки в кінці заголовків та інших елементів списку краще не ставити.

      А ще:

    • Створюйте графіки, діаграми, таблиці замість нудного тексту. Це краще запамʼятовується.

    • Замість простого тексту використовуйте візуальні елементи, повʼязані за змістом з темою повідомлення.


      ПРО ШРИФТ

  • НІКОЛИ не використовуйте більше трьох видів шрифтів на слайдах.

0501sprp-0229-940x419.jpg

Це важко читається, псує враження про презентацію загалом.

Ще декілька правил використання шрифтів:

  1. Використовуйте великі літери для того, щоб підкреслити щось, зробити логічний наголос.

  2. Різкий контраст між шрифтом і фоном (темний фон - світлий шрифт і навпаки)

  3. Помірне використання курсиву, оскільки він є складним для читання.

  4. Достатньо великий розмір шрифту (мінімум кегль 20).

  5. Не використовувати вінтажні шрифти, краще стандартні.


    ПРО ПРАВОПИС

  • НІКОЛИ не вимикайте автоматичну перевірку орфографії.

    0501sps9-2bb7-940x425.jpg

    Чому? По-перше, це виставить вас в дуже невигідному світлі перед аудиторією, якщо ви помилитеся. Учитель і не дуже грамотний? Це викликає недовіру. Авторитет втрачено (для філолога це взагалі маленька смерть). По-друге, навіть якщо ви впевнені у своїх знаннях, повірте, що завжди можливі технічні помилки. А ми ж не будемо на уроці пояснювати дітям, де технічна, а де наша помилка. Особливо, якщо ви копіюєте текст із пдф-файлів, літери й, ї, і можуть перенестися некоректно. Зверніть на це увагу.

    Чому вчителі це вимикають? Бо не подобається, що деякі слова підкреслює червоним, переймаються, що це буде видно і при демонстації.

    Що з цим робити? Увімкніть автоматичну перевірку правопису. Підкреслень не видно, якщо ви вмикаєте "ДЕМОНСТРАЦІЮ СЛАЙДІВ" чи "СЛАЙД-ШОУ". А якщо вас це все рівно дратує, додайте ці слова до словника (інколи підкреслює прізвища чи терміни, яких нема у словнику).


    ПРО МАРКЕРИ

  • НІКОЛИ не використовуйте маркери там,

  • де

  • вони

  • не

  • потрібні

    Ви зрозуміли, так? Це дуже дратує. Ваш основний меседж просто загубиться. От такі надлишкові маркери розсіюють увагу.

    Чому їх використовують учителі? Якщо це навмисно, то я не знаю, для чого це. Але буває так, що презентація автоматично розставляє маркери з кожного нового абзацу.

    Що з цим робити? Просто виділіть текст і вимкніть маркери, якщо вони там зайві.


    ПРО ДИЗАЙН

  • НІКОЛИ не використовуйте "кислотні" або занадто яскраві кольори для фону.

    Невдало дібраний колір фону призводить до втрати уваги та навіть роздратування аудиторії, агресії з її боку.

  • НІКОЛИ не використовуйте світлий колір тексту на світлому фоні.

    0501spsj-3c11-940x479.jpg

    Невдало дібрані кольори призводять до втрати уваги слухачів.

  • НІКОЛИ не використовуйте анімацію, якщо без неї можна обійтись.

    Ось тут категорично: якщо можете оминути цей "дизайнерський прийом", оминайте! Ніщо так сильно не відволікає і не дратує, як невдала і недоречна анімація. Я впевнена, що ви були на таких уроках, коли текст зʼявлявся на слайді, а потім зникав, літери і картинки скакали і подібне. І знаєте, це вже навіть не смішно, коли на уроці, де кожна хвилина, кожна секунда цінна, ти чекаєш, поки вискочить остання літера слова, коли роздратована вчителька намагається виправити ситуацію, тиснучи на клавіатуру, перегортає наступний слайд, так і не дочекавшись тієї літери, коли діти в очікуванні "дива" забули, про що взагалі йде мова. Завмерло все... в очікуванні... і зіпсовано безповоротно. Колеги, для чого це? (теж риторичне питання, бо не знаходжу логічної відповіді). Окремо скажу ще про анімації-картинки. Уявіть собі, що ви вичаєте якийсь матеріал, а збоку на екрані весь час вискакує яскрава реклама. Ваші відчуття? Де буде ваша увага? Маркетологи зробили свою справу, ви звернули увагу на рекламу. А ось на уроці таким чином ви просто граєте самі проти себе.

    Що з цим робити? Не використовуйте анімацію, якщо вона не має якоїсь конкретної мети.

  • НІКОЛИ не перевантажуйте слайди картинками.

    0501spsr-3ec9-940x477.jpg

    Тут варто картинки розділити на дві категорії: 1 - ті, які ілюструють те, про що говорить учитель (фото, малюнки тощо); 2 - ті, які "просто так" (персонажі мультфільмів, анімації, явища природи тощо).

    Про першу категорію: якщо ви розмістите на слайді дуже багато картинок, то їх просто неможливо буде розгледіти. Тут ще треба подбати про якість і використовувати лише фото з високою роздільною здатністю. У нас достатньо слайдів, щоб розмістити ці картинки хоч і на кожен окремо.

    Про другу категорію: не знаю, яку мету ви переслідуєте, коли вставляєте це на слайди, але не робіть цього принаймні коли готуєте презентацію для учнів середнього і старшого шкільного віку. Для них це вже не актуально. А для малечі - це розсіює увагу. Вам це потрібно? Якщо і вставляєте щось подібне, то воно має відповідати змісту вашого слайду.

    Окремо хочеться сказати про картинки патріотичного змісту. Орнаменти вишивок як обрамлення слайду, прапори, герб тощо. От коли ви це робите, замисліться, про що ця презентація. Про види вишиванок? Про символи України? Чи про іменник, до прикладу. Така невідповідність форми і змісту завжди помітна. І це не зробить з ваших учнів великих патріотів. Це просто недоречно.

    0501spud-3e9b-940x519.jpg


    ПРО КІЛЬКІСТЬ СЛАЙДІВ

  • НІКОЛИ не робіть занадто великі презентації.

    Ідеальна кількість слайдів - це 15-18 слайдів. Чому? Бо вам або не вистачить часу на уроці, або, якщо ви не обмежені часом, увага учнів буде втрачена остаточно на 19-20 слайді. Учителі часто хочуть всунути в презентацію ВСЕ. Особливо під час дистанційного навчання. Це не можливо і не потрібно. Розраховуйте так, що на кожен слайд вам потрібно мінімально 3 хв. Якщо ж цей слайд містить завдання, а ще й письмове, то значно більше (5-10 хв.). От зараз підрахуйте, скільки максимально слайдів потрібно для 45-хвилинного уроку.


    ПРО ОБОВʼЯЗКОВІ СЛАЙДИ

  • НІКОЛИ не вставляйте в презентацію той текст, який не потрібен для ваших учнів.

    • Мета уроку, очікувані результати, тип уроку.

      0501spsv-a4c3-940x493.jpg

      Для чого учням зачитувати зі слайду мету, яку ви взяли з методичного посібника? Вони не зрозуміють половину слів. Ви повинні сформулювати мету, але своїми словами, це не треба виносити на слайд. А тип уроку - це взагалі без коментарів.

    • Зазначення компетентностей, які формуються.

      0501spt9-3756-940x474.jpg

      Для кого це? Для учнів? Вони не зрозуміють. Для вас? Але ж усе, що ви демонстреєте для інших, це НЕ ДЛЯ ВАС, це не ваша "шпаргалка". Тому не треба цього.

    • Джерела.

      0501sptf-568b-940x490.jpg

      Тут знову ж питання: це для кого? Учням цікаво, звідки ви взяли матеріал для цієї презентації? Я вас, може, здивую, але ні, їм це не цікаво. Ви для них єдине джерело на цьому уроці. Це ж презентеція до уроку, а не ваша курсова робота.

    • Слова "дякую за увагу" на останньому слайді.

      0501sptu-1775-940x489.jpg

      По-перше, слухачі максимально запамʼятовують те, що було на перших і останніх слайдах. Серйозно? Ви хочете, щоб вони запамʼятали "дякую за увагу". По-друге, для чого виносити на слайд те, що ви здатні сказати самі. Тут ще раз повернемось до пункту 1 про текст: НІКОЛИ не розміщуйте на слайді все те, про що збираєтеся говорити на уроці.

      А зараз слід наголосити, що потрібно вставити обовʼязково:

      • Тема уроку (без слова ТЕМА).

      • Слайди із ілюстраціями та завданнями.

      • Підсумковий слайд (він може бути різним, усе залежить від того, яким чином ви проводите рефлексію).


    Програма створення презентацій містить різні шаблони. Користуйтеся ними. Я навмисно сама створила приклади для цього допису, щоб нікого не образити. Але таких презентацій дуже багато.

    Звичайно, тільки вам вирішувати, якою буде ваша презентація, але вона повинна допомогти досягнути мету на уроці. Памʼятайте про це.

Читайте також: