Новини
425
26 травня 18:24

Якість шкільних підручників – у пріоритеті: МОН розробило новий Порядок конкурсного відбору навчальної літератури

Заступниця очільника Міносвіти Любомира Мандзій наголосила на необхідності позиціювання підручників і для учнів, і для вчителів.

В Україні розпочали перегляд чинної системи відбору шкільних підручників. Міністерство освіти і науки та Інститут модернізації змісту освіти розробили проєкт нового Порядку конкурсного відбору підручників (крім електронних) та посібників для здобувачів повної загальної середньої освіти та педагогічних працівників.

Ми розуміємо складність процесу підготовки підручників, тому щороку працюємо над удосконаленням системи їх створення і докладаємо зусилля для того, щоб підручники були кращими. Зокрема, зараз працюємо над освітніми програмами в базовій школі з випередженням на пів року – щоб після цього авторські колективи мали час для роботи над підручниками, –  розповіла заступниця Міністра освіти і науки України Любомира Мандзій під час слухань у Комітеті ВР з питань освіти, науки та інновацій на тему «Якість підручників та навчальних посібників для Нової української школи».

Мандзій акцентувала на необхідності позиціювання підручника і для учнів, і для вчителів: підручник має містити методичні матеріали, які вчитель міг би використовувати у роботі. На необхідності такого підходу наголошують зокрема і самі педагоги.

МОН та Інститут модернізації змісту освіти цілком поділяють занепокоєність громадськості щодо помилок, неточностей та недоречного контенту в шкільних підручниках, надрукованих протягом останніх кількох років. Погоджуємося, що проблеми щодо якості вітчизняної навчальної літератури є, і вони накопичувалися впродовж попередніх років. Водночас зазначимо, що ми завжди своєчасно реагуємо на виклики, що постають у зв’язку із суспільним резонансом навколо матеріалів того чи того підручника, і вживаємо відповідних заходів реагування, – зазначив директор Інституту модернізації змісту освіти Євген Баженков.

Він повідомив, що за підсумками проведеного аналізу виокремлено чинники, які призвели до такої ситуації:

  • критично мала кількість часу, яка відводиться для підготовки підручників – автори й видавництва фізично не встигають якісно підготувати та відредагувати свої підручники;

  • підручники впроваджуються в освітній процес без попередньої апробації, що забезпечувала б вивчення якості підручників і їх удосконалення;

  • відповідно до чинного Порядку конкурсного відбору, автори подають частину матеріалів підручника у видавничій верстці, а частину – в рукописі, що не дозволяє цілісно оцінити майбутнє видання, тому на етапі оцінювання підручників експертами виявляються не всі методичні, фактологічні та граматичні помилки й недоречності;

  • стислі терміни для ознайомлення з підручниками педагогами й школами (коли запропоновану кількість підручників фізично неможливо розглянути у встановлені терміни);

  • позиція багатьох авторів підручників, що лише підручник – виключне джерело інформації і знань, що в принципі неможливо у сучасному світі.

МОН та ІМЗО розпочали перегляд чинної системи відбору шкільних підручників. Так, для громадського обговорення було запропоновано проєкт нового Порядку конкурсного відбору підручників (крім електронних) та посібників для здобувачів повної загальної середньої освіти та педагогічних працівників.

Ключова відмінність цього документа від усіх попередніх – прозорість і відкритість усіх етапів відбору. Згідно з проєктом нового Порядку, в конкурсному відборі зможуть взяти участь лише ті підручники, яким надано гриф «Рекомендовано Міністерство освіти і науки України». Це означає, що процес здійснення експертизи підручників виводиться за межі конкурсу – він буде йому передувати. Експертизу здійснюватимуть члени предметних експертних комісій та/або експертних груп, склад яких затверджено наказом МОН і оприлюднено.

Ще однією новацією Порядку є те, що підручники подаватимуться на конкурс повністю у вигляді оригінал-макетів. Конкурс складатиметься з двох частин, строки проведення яких збігатимуться:

  • проведення дизайнерської експертизи підручників;

  • вибір підручників закладами освіти за їхніми електронними версіями та їхнього обговорення.

Крім того, час засідання Комітету схвалено проєкт Закону № 5465 «Про внесення змін до Закону України «Про освіту» щодо вдосконалення науково-методичного забезпечення освіти та якості навчальної літератури.

Законопроєкт пропонує шляхом внесення змін до Закону України «Про освіту» встановити чіткі вимоги до якості навчальної літератури, насамперед тієї, що використовуються у закладах загальної середньої освіти, а також на законодавчому рівні встановити механізми перевірки дотримання цих вимог.

Вас також можуть зацікавити такі матеріали: Марно очікувати покращення якості підручників, – нардепка

Всеосвіта – незалежне ЗМІ, що працює для вас та заради вас. Матеріали, які ми публікуємо, завжди вчасні, об’єктивні та перевірені. Наш проєкт існує завдяки вам

Підтримати нас можна по-різному. Ваші вподобання, поширення , коментарі дозволяють іншим людям дізнатися важливу інформацію, а замовлення брендованої продукції та електронних товарів допомагає нам інвестувати у розвиток новітнього українськомовного контенту.

Поширити
матеріал:

Використання статей порталу «Всеосвіта» дозволяється за умови прямого, відкритого для пошукових систем гіперпосилання на ці статті у першому абзаці. Назва порталу «Всеосвіта» має згадуватися обов'язково. У разі невиконання цих вимог, питання автоматично передаватиметься до юридичного відділу.