Статті
2287
22 липня 17:31

Як творити на уроці, коли немає фантазії? Креативні поради для вчителів

«Вчительська фантазія» – це насамперед вміння швидко та творчо реагувати на певні події, ухвалювати нестандартні рішення під час робочого дня тощо.

Одного разу в мене запитали: «Що робити, коли мрієш стати вчителем, але відсутня фантазія?», і я замислилась… А й справді, невже людина повинна відмовлятись від мрії працювати у школі, якщо від природи немає здібності фантазувати?

Сьогодні у сучасного вчителя є безліч допоміжних засобів: інтерактивна дошка, комп’ютер, ноутбук, телевізор, проєктор, шаблони та макети. Здається, що все необхідне для роботи – під рукою, але чомусь реалії не такі оптимістичні. Одна частина вчителів ще не володіє сучасними технічними засобами, інша не має бажання постійно шукати цікаву інформацію в мережі та творчо інтерпретувати тему заняття, а дехто має можливості, але не знає, як цікаво поєднати всі сучасні надбання. Саме задля цього педагог і повинен розвивати власну фантазію та креатив.

Що ж ми вкладаємо у поняття «вчительська фантазія»? Насамперед це вміння швидко та творчо реагувати на певні події, ухвалювати нестандартні рішення під час робочого дня, змінювати за потреби хід уроку, відхилившись від заздалегідь написаного плану.

Коли вчитель має математичний склад розуму, йому складно працювати на уроці без допоміжного конспекту. Саме тому ми підготували прості й водночас креативні поради, які допоможуть кардинально змінити підхід у роботі й сприятимуть розвитку творчих здібностей.

  • Налаштуйтесь на продуктивну роботу над собою. Вам доведеться починати, помилятись, але не зупинятись. У професії вчителя взагалі ніколи не можна робити пауз, а в особистому саморозвитку тим паче.

  • Почніть роботу з простого: коли ведете урок за написаним завчасно конспектом, спробуйте на одному з етапів заняття переключитися на інший сценарій. На той, якого ще не існує. Це не означає запам’ятати записане і розповідати напам’ять.

  • Присвятіть вечір саморозвитку, опрацюванню матеріалів з описом вікових ігор для учнів, з якими працюєте. Не записуйте і не фотографуйте. Що більше прочитаєте, то краще вся ця інформація поєднається у голові. А нам саме це і потрібно! Після того  як ви опрацювали матеріал, почніть на його основі генерувати власні ідеї. Використовуйте фрагменти з різних ігор, вигадайте декілька своїх та комбінуйте їх у нові варіації. Не дивуйтесь, що деякі з них не зацікавлять дітей, проте певна частина ігор все ж припаде до душі.

  • На уроці математики, під час аналізу задачі, дайте класу дві хвилини та запропонуйте вигадати новий сюжет з відомими вже числами. Візьміть на озброєння, що у вас також є дві хвилини на складання нового сюжету. Дуже вдалим є обмеження у часі – це допоможе забезпечити тишу у класі, дозволить повноцінно поринути у творчий процес, а також систематизувати набуті раніше знання та згенерувати їх у новій формі.

  • Коли вчителю потрібно провести виховний захід, свято, або відкритий урок, педагог здебільшого починає з того, що вмикає інтернет. Я не раджу це робити. Чужі ідеї одразу стануть основою ваших думок та міркувань, після такого мозкового штурму навряд чи народиться ваша власна неповторна ідея. Тож й адміністрація оцінить вашу роботу, як посередню, без індивідуальності та родзинки.

Щойно ви дізнаєтесь тему заходу, дайте собі одну добу на роздуми. Нічого не читайте, не радьтесь з колегами та не панікуйте. Поставте себе на місце дитини: уявіть, що ви учень свого класу, оголосіть тему зустрічі –  а вона буває не зовсім цікава учням, – й з урахуванням вікових особливостей складайте план дій. Перші спроби будуть складними, але з часом ви ефективно користуватиметесь своїми вміннями.

Наступний крок – пошук відповідного матеріалу, але використовуйте лише один фрагмент з однієї чужої розробки. Ваші ідеї мають переважати.

  • Інколи бувають випадки, що учень певним запитанням під час уроку ставить педагога у незручне положення. А якщо у вчителя немає фантазії, то він губиться, не знає, як відреагувати правильно, який коментар буде доречним, і ніби впадає у ступор. Після однієї з таких невдач необхідно витратити 20 хвилин свого життя на аналіз ситуації.

Сядьте зручно, заплющить очі та «прокрутіть» цей момент. Зраза у вас є час не поспішати з реакціями – поміркуйте, яка відповідь була б доречнішою, відпрацюйте декілька варіантів, зробіть висновки. Якщо таку вправу робити декілька разів на місяць, тоді у реальному житті у вас буде вже щонайменше 5-6 варіантів розвитку подій. Ви почуватимете себе впевнено та зосереджено.

  • Спробуйте римувати та писати вірші. Зараз є безліч ресурсів, які допомагають дібрати рими до певних слів. Це корисний допоміжний варіант у критичній ситуації. Коли у вас вийде перших чотири рядки, процес може затягнути, проте згодом вам буде легше підбирати слова. Це допоможе вам відчути себе більш незалежним від обставин.

У будь-якій ситуації є можливість стати оригінальнішим за інших. І це стосується не лише взаємодії з учнями, але і з колективом. Не сумнівайтесь у собі, творіть і фантазуйте на повну!

Вас також можуть зацікавити такі матеріали: Перший урок у новому навчальному році. На що звернути увагу?

Всеосвіта – незалежне ЗМІ, що працює для вас та заради вас. Матеріали, які ми публікуємо, завжди вчасні, об’єктивні та перевірені. Наш проєкт існує завдяки вам

Підтримати нас можна по-різному. Ваші вподобання, поширення , коментарі дозволяють іншим людям дізнатися важливу інформацію, а замовлення брендованої продукції та електронних товарів допомагає нам інвестувати у розвиток новітнього українськомовного контенту.

Поширити
матеріал:

Використання статей порталу «Всеосвіта» дозволяється за умови прямого, відкритого для пошукових систем гіперпосилання на ці статті у першому абзаці. Назва порталу «Всеосвіта» має згадуватися обов'язково. У разі невиконання цих вимог, питання автоматично передаватиметься до юридичного відділу.