Як організувати інклюзивний клас у школі: поради директорам від МОН

Заклад освіти повинен забезпечити адаптацію освітнього середовища та навчальних матеріалів, а також долучити до роботи інклюзивного класу асистента вчителя.

Якщо до закладу загальної середньої освіти надходить звернення батьків дитини з особливими освітніми потребами, інклюзивний клас утворюється в обов’язковому порядку. Школа повинна забезпечити адаптацію освітнього середовища та навчальних матеріалів, а також долучити до роботи інклюзивного класу асистента вчителя.

Які кроки необхідно зробити директору для створення інклюзивного класу та яких фахівців залучити до роботи, пояснює Міністерство освіти і науки.

  1. Інклюзивний клас утворюється на підставі заяви батьків та висновку інклюзивно-ресурсного центру (ІРЦ).

  2. Наказом директора у школі створюється команда ППС (психолого-педагогічного супроводу).

    Відповідно до Наказу МОН від 08.06.2018 року № 609 до неї входять: директор закладу чи його заступник, учителі, асистент учителя, практичний психолог, батьки, асистент дитини та всі інші особи, залучені до освітнього процесу.

  3. Команда ППС складає ІПР (індивідуальну програму розвитку дитини), погоджує її з батьками і переглядає двічі на рік.

    ІПР – це документ, що забезпечує індивідуалізацію навчання особи з особливими освітніми потребами, закріплює перелік необхідних психолого-педагогічних, корекційних потреб/послуг для розвитку дитини та розробляється групою фахівців із обов’язковим залученням батьків дитини з метою визначення конкретних навчальних стратегій та підходів до навчання.

  4. Команда ППС визначає способи адаптації освітнього середовища, навчальних матеріалів та розробляє індивідуальний освітній план (за потреби).

  5. В інклюзивному класі вводиться посада асистента вчителя.

  6. Відповідно до ІПР, до роботи у школі долучають фахівців для проведення додаткових занять на основі цивільно-правових договорів коштом субвенції.

    Субвенція на підтримку осіб з ООП затверджена Постановою КМУ від 14 лютого 2017 року № 88.

  7. Відповідно до ІПР, до роботи долучають асистента дитини, у ролі якого можуть виступати батьки або інші уповноважені ними особи чи соціальні робітники.

Також ви можете ознайомитися з Методичними рекомендаціями щодо організації навчання осіб з особливими освітніми потребами в закладах освіти у 2019/2020 н.р..

Крім того, «Всеосвіта» радить переглянути Посібник асистента вчителя в інклюзивному класі, в якому зібрані усі необхідні методичні рекомендації:


Вас також можуть зацікавити такі матеріали:

Навчання дитини в інклюзивному класі: рекомендації МОН

Використання статей порталу «Всеосвіта» дозволяється за умови прямого, відкритого для пошукових систем гіперпосилання на ці статті у першому абзаці. Назва порталу «Всеосвіта» має згадуватися обов'язково. У разі невиконання цих вимог, питання автоматично передаватиметься до юридичного відділу.

Видавництво «Всеосвіта» є незалежним, офіційно зареєстрованим ЗМІ. Ми не підтримуємо жодну політичну партію. Головна мета – прозоре та різнобічне висвітлення усіх подій, що відбуваються у сфері освіти.

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.