+ Додати матерiал
і отримати
безкоштовне
свідоцтво
! В а ж л и в о

Шість незвичайних уроків у різних країнах світу

Освіта за кордоном часто не обмежується стандартним переліком предметів та включає у свою програму такі уроки, про існування яких ми навіть не здогадуємось.

Як правило, багато предметів у закордонних школах спрямовані на краще розуміння дитиною себе та навколишнього середовища: емоційної усвідомленості, урбаністики, правилам поведінки в лісі і на дорозі, садівництва. А на уроки щастя в програмі виділяється не менша кількість годин, ніж на літературу або математику.

 Уроки суперечок 

У деяких країнах, зокрема, в Ізраїлі і Голландії проводяться так звані уроки суперечок (дискусії і розуміння опонента). На суперечку виділяється кілька академічних годин, під час яких учнів навчаються дискутувати, обговорюють пластику тіла, міміку, зміст суперечки, аналізують внутрішні відчуття і проводять візуалізацію слів під час полеміки.

Зі сторони практична частина заняття виглядає, як групова терапія у психолога: кілька людей у порядку черги діляться своєю проблемою, після чого решта класу висловлює свою думку з теми. До того ж, темою може стати як улюблений фільм, так і нерозуміння в родині – учитель жодним чином не впливає на вибір школярів.

Поширеним є дещо інший формат таких уроків: учитель довільно ділить клас на дві частини, окреслює проблему. Одна команда (сторона) відстоює одну позицію, а інша – протилежну.

Уроки суперечок допомагають дітям відкрито говорити про свої емоції, не соромитися виступати перед великою кількістю людей, не боятися наслідків дискусій.

 Уроки милування природою 

Спостереження за природою - найважливіший духовний ритуал в Японії. Тому не дивно, що дітей з ранніх років вчать милуватися навколишнім світом і помічати його красу. Крім стандартної біології та природознавства в японських школах існують спеціальні уроки милування природою.

На регулярній основі вчителя влаштовують екскурсії, під час яких не тільки описують всі рослини, які зустрічаються їм на шляху, а й пояснюють правила дбайливого ставлення до природи, прищеплюють дітям почуття прекрасного, вчать захоплюватися навколишнім світом. Учитель повинен підкреслювати гармонійність і граціозність навколишнього світу, навчити бачити прекрасне навкруги. Кінець такого курсу передбачає іспит, на якому учні демонструють свої знання та вміння.

Уроки на відкритому повітрі не тільки виховують естетичні почуття, вчать краще розуміти мистецтво, уважно спостерігати за тим, що відбувається, а й допомагають знімати стрес у школярів великих міст.

 Уроки здорового способу життя 

У початковій школі деяких німецьких міст існує освітня програма, спрямована на попередження насильства, залежності та пропагування здорового способу життя. Уроки розраховані на школярів у віці від 6 до 10 років.

Під час занять учитель розповідає про користь регулярних фізичних навантажень, принципи правильного харчування, методи розслаблення, шкоду алкоголю і куріння. Особливість таких уроків у тому, що педагог не просто ділиться фактами, а розповідає, як поводити себе, якщо хтось пропонує спробувати наркотики, які існують способи відмови, куди і як потрібно повідомляти про насильство. До того ж, педагог дає практичні рекомендації, здатні поліпшити спосіб життя дитини та її сім'ї. Усі вчителі попередньо проходять відповідну підготовку. Часто школа запрошує сторонніх консультантів з медичною освітою.

Уроки здорового способу життя включають і виконання домашніх завдань всією сім'єю, і вивчення спеціальних брошур і журналів з даної теми. Це дає можливість змінити мислення і спосіб життя як окремо взятого учня, так і всієї родини.

 Уроки дослідження 

Багато американських шкіл включають в програму навчання предмет під загальною назвою «Дослідження» (Exploration). У таких уроків немає строгого плану, вони спрямовані на всебічне вивчення тієї чи іншої ситуації. Наприклад, учитель їде з учнями в певний район міста, щоб відвідати фермерське господарство, ринок, ресторан і сміттєпереробний завод. Після повернення учні повинні захистити кілька проєктів про те, звідки беруться продукти, скільки вони коштують, як їх готують, як утилізуються відходи і т.д. Коли всі учні отримують відповіді на їхні запитання, вони вже у межах школи «відкривають кафе», яке відповідає етапам виробництва –  закупівля продуктів, приготування їжі, наймання персоналу, прибирання.

Такі «дослідження» відбуваються щотижня і можуть бути тематичними (наприклад, один рік клас повністю присвячує харчовій індустрії міста, другий – будівництву, третій – питанням екології) або формуватися відповідно до потребам у місті або окремій школі.

Заняття допомагають дітям будь-якого віку краще розуміти, як відбуваються ті чи інші процеси, скільки насправді людей відповідають за певну галузь, а для деяких учнів подібні дослідження переростають у хобі і впливають на подальший вибір професії.

 Уроки медитації 

Весь прогресивний світ визнає безумовну користь медитації для здоров'я. Насамперед, медитація - це духовно-релігійна практика, що дозволяє людині входити в стан внутрішньої зосередженості і самоспоглядання. На Заході такі практики активно використовують для поліпшення когнітивних здібностей і вирівнювання емоційного фону. Найчастіше така медитація називається практикою усвідомленості. Суть практики не змінюється: людина фокусується на об'єкті і спостерігає за своїми емоціями. Доведено, що це допомагає краще концентруватися, розвиває інтуїцію, знижує рівень стресу, підвищує емпатію, допомагає в лікуванні депресії, тривожних розладів.

Сьогодні безліч організацій займаються популяризацією дитячої медитації – так, уроки усвідомленості є в Австралії, США, Великобританії. Учителі проходять спеціальну шеститижневу підготовку, під час якої їм розповідають, як потрібно вести урок, як влаштована нервова система дітей різного віку, як допомогти дітям, для яких медитація – це занадто складно.

Уроки проводяться як в початковій, так і в середній і старшій школі. Діти молодшого віку медитують всього кілька хвилин – для них це спосіб заспокоїтися. Підліткам медитація допомагає вирішувати конфлікти і суперечки, що виникають в колективі: між учителями і учнями. Такі заняття допомагають відкрито говорити про свої емоції, концентруватися на проблемах, вирішувати їх спокійно і вдумливо. Багато учнів починають практикувати медитації і в позаурочний час.

 Уроки емоційного виховання 

У деяких іспанських школах програма включає уроки емоційного виховання. Вони призначені для учнів будь-якого віку - на думку керівництва шкіл, розвивати емпатію необхідно як у 3 роки, так і в 17 років.

Ці дисципліни проходять в нестандартній обстановці. У кімнаті збираються учні різних класів, вони сідають на підлогу або пледи, і в довірчій атмосфері обговорюють почуття один одного. Вчаться на прикладах взаємодіяти з людьми, керувати емоціями, прислухатися до почуттів інших людей. Учителі в таких школах дбайливо ставляться до почуттів дітей, поважають їх і ніколи не підвищують голос. Часто на таких заняттях дивляться і аналізують мультфільм «Головоломка». Подібні заняття важливі, оскільки розвинений емоційний інтелект допомагає стати успішною людиною в житті і досягати високих результатів в будь-якій справі.

Логічним продовженням подібних занять для дітей старшого віку стають асамблеї, на яких обговорюють різні проблеми соціального характеру: бідність, війни, конфлікти, статева і расова дискримінація і т.д. У різних сімей можуть бути різні точки зору щодо однакових питань, тому емпатія допомагає їм спокійно і виважено реагувати на будь-яку думку. Так учні вчаться формувати свою думку з різних питань і приймати протилежну точку зору.


Що ж стосовно нашої країни? Сьогодні, на щастя, почали з'являтися окремі заклади освіти та освітні програми, які враховують досвід зарубіжних фахівців. Тож, незабаром у нашій країні обов’язково з'являться уроки, які впливають на формування особистості учнів, а не на його «багаж знань».

Нагадаємо, хочете, щоб ваша дитина почала читати книжки? Помалюйте з нею!

Авторка: Любава Кулинич

Посилання на Activity Edu: https://activityedu.ru/

Бажаєте дізнаватись більше цікавого?


Долучайтесь до спільноти