Сьогодні відбувся
Вебінар:
«
Порядок передавання документів на зберігання до архіву закладу освіти
»
Взяти участь Всі події
Статті
2175
23 листопада 2021 о 17:41

Поради директору, як мотивувати вчителів та попереджати їхнє професійне вигорання

Поради, які стануть у пригоді керівникам закладів освіти.

Чому найкращі спеціалісти йдуть зі школи? Причин багато. Але серед них є найболючіші – невисока зарплата, безліч безглуздої паперової роботи, нездорова робоча атмосфера у колективі, складні учні та їхні батьки, бюрократія, професійне вигорання.

На сьогодні вчительська професія не є популярною, тому молоді спеціалісти не поспішають іти працювати у школу, а багато з тих, хто прийшов працювати за покликом серця, за певний час ідуть зі школи.

Чи залежить бажання вчителів працювати у школі від адміністрації? Чи може дирекція своїми діями мотивувати педагогів до самовдосконалення та попереджати їхнє професійне вигорання? Безумовно так. Маємо кілька простих, але водночас дієвих порад.

1. Ставтеся з повагою до колег

Звісно, адміністрація школи має безліч професійних обов'язків, однак один із найголовніших – створення здорової робочої атмосфери у колективі. Ділові відносини, побудовані за принципом «Я – начальник, а ти  – дурень», – найгірша, хоча, на жаль, і найпоширеніша модель професійної взаємодії у наших освітніх закладах. Через це в українських школах такий високий відсоток вчителів, що відчувають професійне вигорання.

Будьте доброзичливі та ставтеся до своїх підлеглих із повагою. Не дозволяйте собі зверхність та фамільярність, за жодних обставин не підвищуйте голос та будьте виважені у спілкуванні. Уникайте подвійних стандартів на кшталт «Що дозволено Юпітеру, не дозволено бику». Саме взаємна повага та спільні цінності є запорукою здорової психологічної атмосфери у колективі.

2. Будьте відкритими до діалогу

Спілкуйтеся з колегами, бажано не лише у форматі педрад. Звісно, у шкільної адміністрації зазвичай щільний графік. Однак обов'язково знаходьте час, щоб поговорити з вчителем, який прийшов до вас за порадою, з пропозицією чи проблемою. Якщо не можете одразу вислухати колегу, то скажіть, коли зможете приділити час.

Щоб молоді спеціалісти, які перший рік працюють у вашому освітньому закладі, могли швидше адаптуватися, призначте їм досвідченого вчителя-ментора.

Якщо підлеглі відчуватимуть, що з начальством можна без проблем вирішити усі поточні робочі моменти, це сприятиме формуванню доброзичливої робочої атмосфери.

3. Цінуйте роботу колег та завжди знаходьте привід, щоб похвалити їх

Завучі й дирекція не зі слів знають про специфіку вчительської роботи та на власному досвіді розуміють головні проблеми й складнощі. І одна з таких проблем є знецінення вчительської праці. 

Якщо адміністрація не помічає докладених зусиль та успіхів у проведенні навчально-виховної роботи, а лише показово «тикає носом» у недоліки, то це прямий шлях до демотивації окремої особистості чи всього педагогічного колективу.

Тож намагайтесь завжди підмітити найменший привід для того, щоб щиро сказати, що ви бачите роботу вчителя та цінуєте його компетентність.

4. Візьміть за правило: хваліть привселюдно, а вказуйте на недоліки віч-на-віч

Кожен припускається помилок, при цьому ніхто не у захваті від ідеї «показової прочуханки». Тому, якщо ви хочете винести колезі догану чи звернути увагу на її недоопрацювання у певних моментах, то якнайкраще поговорити про це наодинці, а не виносити на обговорення під час загальної педради. Це допоможе побудувати конструктивний діалог, не принижуючи гідність колеги.

Під час обговорення непорозумінь вам стане у пригоді техніка «сендвіча», з її допомогою ви зможете не лише виказати своє занепокоєння чи невдоволення, а й домогтися порозуміння у доброзичливому форматі.

При цьому обов'язково хваліть учителів привселюдно – на загальних педрадах та при учнях. Найменша щира похвала надихає та мотивує на подальші успіхи. Кожному важливо відчувати, що його праця важлива і корисна!

5. Цінуйте час, як свій, так і колег. Особливо під час педрад

Педрада – захід, від якого вчителі зазвичай у найменшому захваті. Адже такі наради нечасто бувають дійсно інформативними та корисними. Нерідко вони  перетворюються  на неконструктивні балачки про поведінку окремих неординарних учнів, проблемних батьків та оханнями-аханнями «чим там взагалі думають у міністерстві». 

Поважайте час як свій, так і колег. Детально плануйте, які саме питання необхідно конструктивно обговорити з колективом, слідкуйте за регламентом та часом. Це допоможе проводити педради максимально продуктивно.


6. Будьте на стороні педагога у конфліктній ситуації

Пам`ятаєте короткометражний фільм про вчительку математики, який набрав мільйони переглядів по всьому світу?

Час від часу у багатьох вчителів виникають непорозуміння з батьками окремих учнів. При цьому нерідко адміністрація автоматично стає на бік батьків, навіть не розбираючись у причинах інциденту. Головна мета – якнайшвидше загасити конфлікт, щоб це не обернулося значно більшими проблемами для усього навчального закладу – розголос у соціальних мережах, увага журналістів, перевірки школи та інше.

Тож перш ніж роботи висновки щодо інциденту, намагайтесь розібратися у ситуації, а лише потім виважено озвучити власну позицію. Це дозволить почуватися вчителям захищеними. Окрім того, це буде запорукою поваги як від колег, так і від батьків учнів.


7. Створіть умови, щоб кожен відчував себе частиною команди

Кожен прагне почувати себе частиною чогось більш масштабного, що ніж він є сам. Поясніть колегам, що школа – єдиний механізм, що може функціонувати, лише якщо усі його «складові» злагоджено працюють.

Звісно, директор – капітан шкільного корабля, що несе відповідальність за усі успіхи та невдачі, однак не варто приймати всі рішення одноосібно. Тож діліться планами, запитуйте думки та ідеї колег щодо інновацій та інше. Це допоможе удосконалити початковий задум. Команда робота часто більш ефективна, ніж індивідуальна. 

На роботі кожен педагог проводить значну частину свого життя! Психологічний клімат у колективі багато у чому залежить саме від шкільної адміністрації. Цінуйте підлеглих та мотивуйте їх. Адже умотивовані педагоги є більш упевненими в собі та почуваються значно щасливішими. А ще вони краще працюють, надихають своїх учнів та не поспішають йти зі школи навіть, коли їм пропонують вищу зарплатню.

Читайте також:

Всеосвіта – незалежне ЗМІ, що працює для вас та заради вас. Матеріали, які ми публікуємо, завжди вчасні, об’єктивні та перевірені. Наш проєкт існує завдяки вам

Підтримати нас можна по-різному. Ваші вподобання, поширення , коментарі дозволяють іншим людям дізнатися важливу інформацію, а замовлення брендованої продукції та електронних товарів допомагає нам інвестувати у розвиток новітнього українськомовного контенту.

Поширити
матеріал:

Використання статей порталу «Всеосвіта» дозволяється за умови прямого, відкритого для пошукових систем гіперпосилання на ці статті у першому абзаці. Назва порталу «Всеосвіта» має згадуватися обов'язково. У разі невиконання цих вимог, питання автоматично передаватиметься до юридичного відділу.