+ Додати матерiал
і отримати
безкоштовне
свідоцтво
! В а ж л и в о

Поради фахівців: Як навчити дитину швидко читати?

Про методики, що допоможуть освоїти навички читання на вищому рівні. Дізнайтесь на що варто звернути увагу батькам, якщо дитина не надто швидко читає.

Дитина вже навчилась складати букви у слова, але все ще не зачитує тексти, ніби давно вивчені скоромовки? Тоді у вас є лише два шляхи розв’язання цієї проблеми – або випустити пса, щоб собака гнався за вашим школяриком, коли той читає (є свідчення, що інколи це допомагає), або ж дослухатися до порад фахівців та в домашніх умовах створити чудо. І доки ви не відв’язали сусідського Рябка, пропонуємо вам 5 дієвих вправ, аби розпочати підготовку до навчального року та поліпшити навички вашого чада.

Коли дитина швидко читає та, що не менш важливо, розуміє прочитане, час на підготовку домашнього завдання стрімко скорочується, а це вивільняє чимало годин на улюблені хобі та підвищує успішність учня. Окрім того, чим більше читає людина, тим розвиненіший її інтелект, а мова насиченіша епітетами й неординарними порівняннями.

Допомогти дитині розвинути навички швидкочитання можуть логопедичні вправи. Без паніки! Я не пропонуватиму складні для вимови довжелезні слова чи виснажливі тренування. Лише цікаві завдання, щоденні розваги та… трішечки наполегливості.

 Завдання №1 
Вправа «Підвищуй темпоритм»

Підберіть для дитини текст, що відповідає її віковій категорії та запропонуйте прочитати його у звичайному для неї темпі. На читання виділяється 1 хвилина. Після закінчення виділеного часу, підкресліть слово, на якому учень зупинився.

Потім уривок читається повторно. Звісно ж, знайомий текст дається легше, тому цього разу дитина зможе прочитати далі та, відповідно, швидше.

Перевага вправи: Вона добре мотивує дитину, оскільки результат вона бачить наочно.

Рекомендації: За одне заняття варто перечитувати текст не більше трьох разів.

 Завдання №2 
Вправа «Хвиля»

Виберіть фрагмент тексту та виокремте його олівцем, рамкою – на вибір. Краще почати з кількох речень і поступово збільшувати обсяг. Перший раз дитина читає його у звичному положенні (обмежень часу немає). Потім – запропонуйте прочитати ту ж саму частину тексту, але під кутом 90 градусів. Третє читання відбувається з горизонтально перевернутим текстом (180 градусів), а наступне – під кутом 270 градусів.

Перевага вправи: Дітям подобаються надзвичайні дії зі звичайними предметами, тому від пропозиції прочитати текст, ніби ти мегамозок і можеш зрозуміти усе навіть догори дриґом вони точно не відмовляться.

Рекомендації: Важливо, аби дитина не нахиляла голову, тому зверніть на це особливу увагу. Вправа підійде дітям, які читають 50 і більше слів за хвилину.

 Завдання №3 
Вправа «Своє, бо по-своєму»

Запропонуйте дитині ознайомитись із текстом, або прочитайте його вголос самі. Попросіть школяра переказати почуте своїми словами. Також ви можете запитувати про окремі деталі (характери персонажів, колір предметів тощо).

Перевага вправи: Вона тренує звичку розуміти прочитане і виділяти головне.

Рекомендації: Переказ підійде навіть тим, хто зовсім погано читає.

 Завдання №4 
Вправа «Детективна уважність»

запропонуйте запам’ятати дитині кілька слів (можете прочитати усно перелік або написати на аркушах, залежно від найрозвиненішого каналу сприйняття дитини) і запропонуйте знайти їх серед безлічі інших.

Перевага вправи: Це завдання допоможе розвинути зорову пам'ять, уважність, розширити площу огляду при читанні.

Рекомендації: Для вправи ви можете застосувати як хаотично розташовані слова, так і книжкову сторінку.

Для того, щоб завдання були максимально ефективними, варто запам'ятати декілька принципів, які допоможуть дитині:

  • пропонуйте лише ті вправи, які відповідають рівню володіння читанням дитини;
  • читайте цікаву для дитини літературу;
  • не перевтомлюйте її довготривалими заняттями;
  • хваліть дитину і записуйте її успіхи – це мотивує.

Коли у дитини виникають труднощі з читанням, спочатку варто розібратися, що саме спричинило цю проблему. Збагнути, що відбувається з вашою дитиною допоможуть декілька показників. Дайте відповіді на такі запитання:

  • Чи спостерігалися порушення вимови у вашої дитини?
  • Помічали розлади уваги у вашого чада, наприклад, під час ігрової діяльності?
    Довідково: Розлади уваги супроводжуються такими ознаками:
    - частий перехід від однієї незавершеної дії до іншої;
    - розсіяність, нетерплячість;
    - схильність відповідати, не дослухавши до кінця.
  • Чи проявляється у дитини під час навчання швидка стомлюваність чи астенічний синдром?
    Довідково: Астенія – це стан, що виявляється підвищеною стомлюваністю і виснаженням із вкрай нестійким настроєм. Також астенічний синдром може супроводжуватися:
    - порушенням сну;
    - несприйняттям гучних звуків, яскравого світла, різких запахів;
    - неспроможністю до тривалого розумового і фізичного напруження.
  • Відзначали певну торпідність мислення дитини (уповільнений розумовий процес)?
    Довідково: Торпідність розумової діяльності можна виявити за:
    - ускладненням мислення;
    - відчуттям інтелектуального безсилля у дитини;
    - скаргою, на кшталт, «У мене мало думок!».

Якщо принаймні на одне із запитань ви відповіли схвально, варто звернутися до фахівців за діагностикою. Можливо, є певні глибинні проблеми, що впливають на здатність дитини активно читати.

Якщо жодні з перерахованих проблем не стосуються вашої дитини, то цілком ймовірно, що зі здоров’ям у неї все гаразд. Найімовірніше, школяр повільно читає через особливості розвитку, тоді активна усна комунікація та розвиткові вправи можуть допомогти розв’язати це питання.

Посилання на “Мєл”

Приклад завдання з олімпіади Українська мова. Спробуйте!
Підвищення кваліфікації: як створити дієвий механізм
Підвищення кваліфікації: як створити дієвий механізм
Підвищення кваліфікації: вчителі самі вирішуватимуть, де навчатись
Підвищення кваліфікації: вчителі самі вирішуватимуть, де навчатись