Підсумкове оцінювання та завершення навчального року: рекомендаційний лист МОН

Рекомендації Міністерства освіти і науки щодо заходів, спрямованих на організацію дистанційного навчання та проведення ключових освітніх подій.

У зв’язку з епідеміологічною ситуацією в Україні, Міністерство освіти і науки вирішило надати роз’яснення щодо забезпечення підсумкового оцінювання учнів та організованого завершення навчального року. Відповідний лист МОН надіслало керівникам департаментів (управлінь) освіти і науки обласних та київської міської державних адміністрацій, а також керівникам ЗЗСО.

Щодо заходів, спрямованих на організоване завершення навчального року

З огляду на варіативність організації навчання з використанням технологій дистанційного навчання, МОН рекомендує закладам загальної середньої освіти:

  • організувати освітній процес в умовах дистанційного навчання, зокрема планування кількості та обсягу завдань та контрольних заходів, з урахуванням принципу здоров’язбереження, запобігаючи емоційному, ментальному та фізичному перевантаженню учнів;
  • забезпечити всім учням доступ до навчальних матеріалів та завдань шляхом використання різних засобів обміну інформацією;
  • організувати проведення окремих дистанційних консультацій для учнів, які хворіють або перебувають в режимі самоізоляції;
  • укласти графік дистанційних перевірочних робіт та усних опитувань з метою недопущення перевантаження учнів і раціонального використання часу;
  • провести підсумкове річне оцінювання навчальних досягнень учнів, враховуючи результати оцінювання з використанням технологій дистанційного навчання за другий семестр;
  • завершити навчальний рік відповідно до структури, визначеної ЗЗСО на початку навчального року, а також з урахуванням виконання календарно-тематичних планів;
  • завершити оформлення шкільної документації, зокрема заповнення класних журналів, після прийняття Урядом рішення щодо послаблення карантинних обмежень;
  • мінімізувати кількість звітної документації з питань організації дистанційного навчання учнів, які мають подавати вчителі;
  • організувати на початку 2020-2021 навчального року в 2-11-х класах проведення вхідного оцінювання учнів з метою діагностування рівня навчальних досягнень за попередній рік та планування подальшої роботи із систематизації, узагальнення та закріплення навчального матеріалу, що вивчався учнями дистанційно;
  • передбачити під час календарно-тематичного планування на 2020-2021 навчальний рік суттєве збільшення навчального часу на узагальнення та закріплення навчального матеріалу за попередній рік.

З метою запобігання поширенню коронавірусу, у 2019/2020 навчальному році рекомендується не проводити масові заходи із залученням учасників освітнього процесу, зокрема останні дзвоники та випускні вечори.

Оформлення свідоцтв про здобуття базової середньої освіти, свідоцтв досягнень, табелів навчальних досягнень учнів має бути завершено не пізніше 15 червня 2020 року.

Керівникам ЗЗСО пропонується розробити і затвердити графіки видачі випускникам 9-х класів свідоцтв про здобуття базової середньої освіти з дотриманням протиепідеміологічних вимог.

Учням 1-8, 10 класів, які не планують навчатися в іншому закладі освіти, доречно надіслати копії відповідних документів електронною поштою або в інший спосіб, з подальшим врученням оригіналу документа у вересні 2020-2021 навчального року.

Щодо організації оцінювання в умовах дистанційного навчання

Для учнів 1-2-х та 3-х пілотних класів початкової школи застосовується формувальне та підсумкове оцінювання. Для учнів 3-4-х класів початкової школи, базової та профільної школи – поточне, формувальне та підсумкове (тематичне, семестрове, річне) оцінювання.

Оцінювання результатів навчальної діяльності може здійснюватися у синхронному або асинхронному режимі.

Синхронний режим дозволяє забезпечити більш об’єктивне оцінювання, проте вимагає відповідного технічного забезпечення у вчителя та всіх учнів. Рекомендується застосовувати індивідуальний підхід та передбачити можливість повторного виконання тесту (контрольної, самостійної роботи тощо).

У синхронному режимі учні можуть:

  • виконувати тести на платформах Googleclassroom, Moodle тощо за вибором вчителя та з урахуванням можливостей учня;
  • виконувати письмові роботи, зокрема диктанти, із використанням відеоінструментів  Skype, Zoom тощо;
  • брати участь в усних формах контролю (усний переказ, читання напам’ять вірша та прозових текстів, презентація та захист проєктів тощо) із використанням відеоінструментів Skype, Zoom індивідуально або в групах;
  • брати участь в онлайн-семінарах та онлайн-форумах із використанням відеоінструментів Skype, Zoom або в чатах на платформах дистанційного навчання, у закритих групах Facebook тощо;
  • виконувати інші завдання, які пропонує вчитель.

Асинхронний режим є більш гнучким у застосуванні – оскільки учні можуть виконувати завдання у зручний час – проте менш об’єктивним.

Рекомендується налаштувати опцію проходження тесту один раз та обмежити час на виконання завдання, встановити термін для здачі тесту (контрольної, практичної або самостійної роботи тощо), повідомляти результати (у разі неавтоматизованої перевірки робіт) індивідуально після здачі робіт всіма учнями. За необхідності вчитель може провести додаткове усне опитування учнів за допомогою одного із засобів телефонного або відеозв’язку.

В асинхронному режимі учні можуть:

  • виконувати завдання на одній з платформ за вибором вчителя;
  • виконувати письмові роботи у текстових редакторах (Word тощо) або у зошитах та надсилати вчителю файли з виконаними завданнями електронною поштою, в один із месенджерів (Viber, WhatsApp, Facebook тощо) або іншими засобами поштового зв’язку (за відсутністю технічних засобів навчання або доступу до мережі Інтернет);
  • писати диктанти з використанням аудіо або відеозаписів, створених та надісланих вчителем;
  • знімати на відео або записувати аудіо усних відповідей та надсилати файли вчителю засобами електронного зв’язку;
  • виконувати інші завдання, запропоновані вчителем.

Результати оцінювання навчальних досягнень рекомендовано повідомляти учням у такі способи: фіксувати в електронному щоденнику (за наявності), надсилати в індивідуальному порядку шляхом використання одного із засобів зв’язку (електронної пошти, смс-повідомлення, повідомлення в одному з месенджерів, повідомлення по телефону тощо).

Оприлюднення списку оцінок для всього класу є неприпустимим.

Про способи оцінювання та канал зв’язку, який використовуватиметься учителем і учнями одного класу, необхідно повідомити учнів та їхніх батьків заздалегідь або оприлюднити цю інформацію на сайті закладу освіти. Важливо оптимізувати та мінімізувати кількість каналів зв’язку та платформ дистанційного навчання, які застосовуються вчителями для зв’язку з учнями.  

Поточне та формувальне оцінювання

В організації щоденного освітнього процесу варто надавати пріоритет не поточному, а формувальному оцінюванню, яке передбачає надання учням підтримки, коригування засобів та методів навчання у разі виявлення їхньої неефективності. Результати виконаних учнями самостійних робіт мають використовуватися для відзначення їхніх успіхів, аналізу помилок, планування подальшої роботи з опанування навчального матеріалу в умовах дистанційного навчання.

Поточне оцінювання вчителі можуть здійснювати в усній та письмовій формах, застосовуючи такі його види: тестування, практичні, контрольні, діагностичні роботи, дослідницькі та творчі проєкти, есе, усні співбесіди та опитування тощо.

Кількість робіт, які підлягають поточному оцінюванню та передбачають фіксацію оцінки у класному журналі, під час дистанційного навчання варто оптимізувати з метою уникнення перевантаження учнів.

Якщо вчитель застосовує одну з платформ для дистанційного навчання, він може налаштувати опцію переходу учня до наступної теми за умови виконання перевірочного завдання за вивчену тему.

Більш традиційний підхід передбачає передачу виконаних письмових робіт (зроблених на комп’ютері або сфотографованих) через електронну пошту, платформу або один із месенджерів.

Усні завдання можуть бути оцінені учителем безпосередньо через Skype, Zoom або будь-який інший месенджер, що забезпечує відеозв’язок у синхронному режимі або перевірені опосередкованим способом через відео або аудіо файли, надіслані учнями на пошту вчителя.

За відсутності засобів Інтернет-зв’язку, зворотній зв'язок з учнями вчитель може підтримувати в телефонному режимі, а виконані завдання отримувати поштою.

Учитель може організувати самооцінювання учнями успішності своєї роботи, надіславши їм ключі для самоперевірки (після виконання роботи), критерії оцінювання та самооцінювання творчих робіт тощо.

Підсумкове оцінювання

Підсумкова оцінка за семестр виставляється з урахуванням результатів поточного, тематичного оцінювання, оцінювання різних видів мовленнєвої діяльності, отриманих учнями під час дистанційного навчання та до його початку.

Якщо з навчального предмета не передбачено тематичних підсумкових робіт, підсумкова оцінка може виставлятися за результатами поточного оцінювання. Учні, які не мають результатів поточного оцінювання з об’єктивних причин, можуть бути оцінені за результатами проведення семестрової контрольної роботи.

Для забезпечення рівних умов проходження оцінювання всіма учнями рекомендовано запровадити гнучкий графік проведення підсумкових контрольних робіт за ІІ семестр, загальна тривалість якого має становити не менше двох тижнів.  

Рекомендовано попередньо надіслати учням графік проведення всіх видів оцінювання, у якому буде зазначатися:

  • форма та вид оцінювання з кожного навчального предмета;
  • необхідні для цього ресурси;
  • дата та тривалість проведення оцінювання (для синхронного режиму);
  • дата та час розміщення завдань, кінцевий термін та спосіб їх подання (для асинхронного режиму).

Тематичні та семестрові підсумкові роботи, які було проведено в умовах дистанційного навчання під час карантину, записуються в класному журналі без зазначення дати їх проведення.

Річне оцінювання виставляється з урахуванням результатів оцінювання за перший та другий семестри навчального року.

Відповідно до наказу МОН від 30 березня 2020 року № 463 учнів 4-х та 9-х класів у 2019-2020 навчальному році звільнено від державної підсумкової атестації. У відповідних документах про освіту робиться запис «звільнений(-а)».

Учні 11-х класів складають ДПА у формі зовнішнього незалежного оцінювання відповідно до Календарного плану підготовки та проведення ЗНО 2020 року зі змінами, внесеними на підставі наказу МОН від 6 квітня 2020 року № 480. У закладі освіти ДПА може складатися лише у випадках, передбачених законодавством. Документи про здобуття повної середньої освіти учні отримують після проходження ДПА.

Відповідно до статті 17 Закону України «Про повну загальну середню освіту» у разі відсутності результатів річного оцінювання та\або ДПА після завершення навчання за освітньою програмою, учень має право до початку нового навчального року пройти річне оцінювання та/або ДПА.

Оцінювання учнів 1-2 класів та 3-х пілотних класів НУШ

Для пілотних класів НУШ застосовується формувальне та підсумкове (завершальне) оцінювання, яке здійснюється шляхом спостереження за поведінкою учнів в різних видах діяльності та відстеження динаміки успішності виконання ними навчальних завдань.

В умовах дистанційного навчання під час карантину учитель може застосовувати метод портфоліо: відслідковувати динаміку навчального поступу учнів за їхніми роботами, фотографії яких можуть надсилатися батькам.

Завершальне підсумкове оцінювання у 1-2-х та 3-х пілотних класах НУШ здійснюється шляхом заповнення свідоцтва досягнень учнів за результатами виконаних ними робіт та спостережень.

Для оцінювання динаміки особистісних досягнень учнів вчитель може скористатися своїми щоденниками спостережень, які велися до початку карантину та додатково залучити батьків до заповнення свідоцтва досягнень учнів.

Якщо вчитель залучатиме батьків, бажано провести з ними консультацію (у синхронному або асинхронному режимі) щодо роз’яснення змісту кожного показника та його зовнішніх проявів або надіслати власні форми спостереження.

Підсумкове оцінювання учнів, які здобувають освіту за індивідуальною формою

Індивідуальна форма освіти передбачає педагогічний патронаж, сімейну (домашню) освіту та екстернат.

Учні 4-х та 9-х класів звільняються від ДПА та проходять лише річне оцінювання.

Учні 11-х класів складають річне оцінювання з усіх навчальних предметів та ДПА у формі ЗНО на загальних підставах (крім випадків, передбачених законодавством).

Особи, які проживають на неконтрольованій території або території населених пунктів на лінії зіткнення, та бажають в один рік екстерном пройти ДПА за рівень базової та профільної освіти, у 2019-2020 навчальному році звільнені від ДПА за рівень базової освіти, але проходять річне оцінювання за 9 клас у порядку, визначеному п. 10 розділу ІІ Положення про індивідуальну форму здобуття загальної середньої освіти. Водночас такі особи складають річне оцінювання за 11 клас та проходять ДПА (в закладі освіти, якщо вони не реєструвалися для участі у ЗНО).

Учні 11 класів, які проживають на окупованій території, для вступу до ЗВО можуть звертатися до освітніх центрів, які працюватимуть на базі уповноважених закладів вищої освіти. Усього створено 77 таких центрів, зокрема й ті, що розташовані на території Луганської та Донецької областей.

Щодо зарахування учнів до 5-х класів ЗЗСО

Згідно зі статтею 9 Закону України «Про повну загальну середню освіту» рівний доступ до здобуття повної середньої освіти забезпечується, зокрема, шляхом зарахування до гімназії без проведення конкурсу, крім випадків, визначених законодавством.

Зарахування дітей до державних, комунальних закладів освіти може здійснюватися на конкурсних засадах, якщо це не порушує право учнів, які здобули початкову освіту в цьому закладі освіти, на продовження навчання в ньому – за умови, що кількість поданих заяв про зарахування перевищує загальну кількість вільних місць у відповідних класах.

Передбачено дві моделі зарахування до 5 класу:

  • якщо заклад ЗЗСО забезпечує здобуття початкової освіти, то конкурсний відбір можливий на вільні місця лише у разі створення додаткового 5 класу;
  • якщо заклад ЗЗСО не забезпечує здобуття початкової освіти, то конкурсний відбір організовується та проводиться відповідно до п. 2-16 глави 4 розділу ІІ Порядку зарахування.

Загальною умовою оголошення та проведення конкурсного відбору є обов’язкове перевищення кількості поданих заяв про зарахування до відповідного 5 класу порівняно із загальною кількістю вільних місць у ньому.

Джерело: https://vse.ee/dfd


Вас також можуть зацікавити такі матеріали:

Дітей не вчитимуть українській літературі: що змінює держстандарт базової середньої освіти

Використання статей порталу «Всеосвіта» дозволяється за умови відкритого для пошукових систем гіперпосилання на ці статті.

Акція «Методичне літо»
Призовий фонд 50 000 грн!
Взяти участь

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.

Приклад завдання з олімпіади Українська мова. Спробуйте!
До ЗНО з МАТЕМАТИКИ залишилося:
0
0
міс.
1
6
дн.
0
9
год.
Готуйся до ЗНО разом із «Всеосвітою»!