Всеосвіта

Головне меню порталу

Головне меню порталу

Сьогодні о 18:00
Вебінар:
«
Несилові методи протидії булінгу
»
Взяти участь Всі події
1 лютого 14:17

Науково-педагогічними працівниками будуть лише ті, хто не менше 30% свого робочого часу присвячує науці

Чому в українських університетах більшість освітян не хоче займатися науковими дослідженнями?

Заступник Міністра освіти і науки України М.Винницький прокоментував підготовку законопроєкту №9600 до другого читання Верховною Радою. Майбутні нововведення передбачатимуть внесення змін до деяких законів України щодо підтримки наукової роботи в закладах вищої освіти

Сьогодні, 1 лютого, законопроєкт буде розглянутий Комітетом з питань освіти, науки та інновацій. Впродовж трьох останніх місяців секретаріат комітету разом із директоратом вищої освіти збирали й опрацьовували зауваження й поправки депутатів, побажання й думки експертів щодо цього документа. За словами М.Винницького МОН висловлює певні побоювання зі сторони науково-педагогічних працівників, а також керівників закладів вищої освіти. Тому заступник Міністра освіти і науки вирішив пояснити широкому загалу що саме зміниться в ролі та навантаженні викладачів на цьому етапі трансформації системи вищої освіти.

Документ, який є результатом спільної роботи Комітету Верховної Ради з питань освіти, науки та інновацій та Міністерства освіти і науки, має на меті відповісти одразу на декілька «євроінтеграційних» викликів. Функції законопроєкту передбачають виконання зобов’язань, передбачених статтею 431 Угоди про асоціацію між Україною та Європейським Союзом щодо реформування та модернізації системи вищої освіти, зближення у межах Болонського процесу, підвищення рівня якості вищої освіти та розширення можливостей закладів вищої освіти. Цим законопроєктом ми наближаємо навантаження наших науково-педагогічних працівників до рівня колег в європейському просторі вищої освіти, — пояснює М.Винницький

Концепція педагогічного працівника

Соцмережами шириться міф — нібито МОН встановлює «норму» для виконання наукової роботи, а хто її не виконає, буде переведений з науково-педагогічних працівників (НПП) у педагогічні. За словами М.Винницького сьогодні концепція педагогічного працівника запроваджена для того, щоб дати студентам доступ до фахівців-практиків з їхнім досвідом, уміннями й школою. У законопроєкті передбачено, що до 30% освітньої програми можуть здійснювати саме педагогічні працівники. Такий розподіл посад у ЗВО сприятиме розвитку реальної науки в університетах й усуне псевдонауку. Проте справді певна кількість сьогоднішніх НПП стануть лише педагогічними працівниками.

У нас в університетах працюють й освітяни, які не мають бажання займатися дослідженнями, але є прекрасними викладачами. Ми маємо дати можливість таким майстерним викладачам самореалізуватися і бути максимально ефективними в системі вищої освіти, — аргументує М.Винницький

Перелік основних посад працівників ЗВО

Приблизно три чверті пропозицій і зауважень народних депутатів до вищезгаданого законопроєкту, які надійшли до Комітету після першого читання, стосувалися запропонованих змін до 55 статті Закону України «Про вищу освіту». У цій статті викладено список основних посад наукових, науково-педагогічних і педагогічних працівників закладів вищої освіти. У першій редакції пропонували доповнити перелік посад педагогічних працівників такими:

  • концертмейстер,

  • лектор,

  • інструктор,

  • тьютор,

  • наставник.

Згодом це викликало велику кількість зауважень, мовляв, це робити недоцільно, адже посад «тьютор» і «наставник» немає у Національному класифікаторі України. Інші народні депутати пропонували розширити перелік у законі додатковими посадами. Після низки консультацій в Комітеті дійшли висновку, що перелік посад не має регулюватися Законом України, для цього достатньо буде відповідних підзаконних актів або внутрішніх документів закладу освіти. Наприклад, посада «тьютор» застосовується в дистанційній формі здобуття вищої освіти, а посада «наставник»дуальній. Але не всі заклади вищої освіти пропонують дистанційну або дуальну форму здобуття вищої освіти, тож було б неправильно законодавчо нав’язувати їм ці посади. Саме тому незабаром зазнає змін Закон України «Про вищу освіту». Перелік основних посад в університетах тепер встановлюватиме не лише Кабмін, а й самі ЗВО в межах своєї автономії.

Лімітування науково-педагогічної роботи в годинах

Запропоновані в початковій версії законопроєкту норми 400, 500 і 900 годин на рік спричинили бурхливе обговорення. І навіть більше: пропозиція розподілу трьох видів робіт НПП – наукової, навчальної, організаційно-методичної – на конкретну кількість годин навантаження налякала і заплутала деяких працівників ЗВО. Тому було ухвалено рішення відмовитися від чіткого визначення кількості робочих годин на рік. У новій редакції законопроєкту вказано:

  • наукова робота для науково-педагогічного працівника на навчальний рік має становити не менше 30% його робочого часу;

  • максимальне навчальне навантаження на одну ставку науково-педагогічного працівника не може перевищувати 30% загального робочого часу, педагогічного працівника – 60% робочого часу на навчальний рік.

  • педагогічні працівники можуть забезпечувати освітній процес не більше ніж на 30% від загального обсягу освітньої програми.

Такі формулювання залишають «виделку» гнучкості для закладу вищої освіти для встановлення власних норм навантаження співробітникам.

Як бачимо з коментарів у соціальних мережах, дехто злякався перспективи «нормування» наукової роботи. Що робити науково-педагогічному працівнику, який серйозно займається наукою і якому 30% часу буде замало? Він завжди може встановити собі більше годин для заняття наукою, адже 30% – це мінімальна планка. Саме так нормами цього законопроєкту посилюється наукова робота в університетах, — пояснює заступник Міністра освіти і науки.

Бліц-відповіді на болючі питання

  1. Педагогічним працівникам скоротяться ставки науковців?

    Законопроєкт цього не передбачає, МОН впевнене, що доброчесні заклади цього робити не будуть.

  2. Чи може штатний викладач, який не хоче займатися наукою, працювати як педагогічний працівник?

    Так.

  3. Чи будуть «норми» для виконання наукової роботи, нижче яких – примусове переведення в педагогічні працівники?

    Єдиної норми для всіх закладів вищої освіти не буде. Примусового переведення законопроєкт не передбачає, але це питання у компетенції автономії закладу.

  4. Чи правда, що науково-педагогічним працівником буде лише той, хто не менше 30% робочого часу виділяє науковій роботі?

    Так.

На думку М.Винницького регулювання наукової роботи та зменшення лімітів щодо неї не призведе до скорочення ставок в університетах, а навпаки створить можливість для збереження ставок та надасть можливість вибору посади тим викладачам, які з певних причин не хочуть займатися науковою діяльністю.