Гендерна дискримінація серед педагогів

Жінок в педагогічній сфері суттєво більше, ніж чоловіків. Та всі говорять, як важливо долучати чоловіків до цієї роботи. Та чи справді жінки в освіті, як вареники в маслі плавають?

Згадайте, чи чули ви щось, на кшталт «Чоловіки більш організовані та здатні до планування», «Чоловікові легше керувати, бо в нього це закладено від народження», «Чоловіки більш раціональні, тому їм простіше розв'язувати проблеми» тощо. Саме такими фразами зазвичай виправдовують гендерну дискримінацію на роботі. Та поміркуймо, чи це відповідає дійсності? Невже всі чоловіки у світі дійсно сильніші, раціональніші, а жінки – емоційні, нестримані та не вміють керувати? Не думаємо. Бо ці якості не залежать від статі (і про це говорять науковці всього світу). Це залежить від особистості кожної людини, від її характеру, темпераменту, виховання тощо.

І хоча ми розуміємо ці прості істини, та система змінюється неохоче. На сьогодні жінки все ж перебувають у більш вузьких професійних рамках ніж чоловіки. Освітня сфера – не виключення. І ми це зараз доведемо.

За даними Міністерства освіти України, у 2018/2019 навчальному році в Україні було 371287 вчителів. З них 318567 (тобто 85,8%) – жінки. І тут можна вже поставити крапку – жінок в освіті більше, вони – рушійна сила, а чоловіки – якщо і є, то навіть не в кожній школі (що ж взяти із тих неповних 15%). Та все не так просто, як ви могли здогадатися.

Попри суттєву перевагу жінок в освіті, керівниками закладів жінки стають лише в 69% випадків. Тобто, шанс чоловіка стати директором школи, наприклад, суттєво вищий, ніж у жінки. До того ж, чітко видно кореляцію між статтю керівника закладу та віком учнів/вихованців.

Жінки-педагогині не поодинокі в такій несправедливості – це називається «скляна стеля». Це невидимий, ніким не визначений та непрописаний бар’єр, коли жінка не може досягти кар’єрного зростання, бо перевагу надають чоловікові.

Ось простий приклад «скляної стелі» в освітніх закладах. У 2017 році EdCamp Ukraune провів опитування серед вчителів. Зокрема, там було питання про професійне зростання. 20,9% педагогів-чоловіків сказали, що керівництво школи фінансувало їхнє професійне зростання. Натомість серед жінок таку відповідь дали лише 13,6% респондентів.

Ми проводили й своє невелике опитування. Звісно, воно не є репрезентативним, бо до нього долучилося не так багато людей. Проте ми можемо навести лише деякі випадки, що трапляються в педагогічній практиці. Неодноразово наші респондентки писали, що в їхніх школах чоловікам-вчителям частіше дають відгули, більш лояльно ставляться до них та всіляко заохочують. Зазвичай, це пояснюють тим, що чоловіків в освіті й так мало, тому їх потрібно утримувати будь-якими засобами на робочих місцях. Та, на наш погляд, такий підхід не просто неправильний, а й навіть токсичний для колективу. Адже, коли жінці відмовляють додатковому відгулі, а чоловіка відправляють на стажування закордон, наприклад, так чи так це породжує прірву та стишену образу в колективі.

Найбільш поширеною формою заохочення чоловіків стає додаткове навантаження. Зазвичай це проводять зі словами: «Він же ж чоловік, йому потрібно утримувати родину». Водночас, в Україні майже 3 мільйони (з 7,6 мільйона) дітей живуть в неповних родинах, переважно з матір’ю та бабусею. Проте у керівництва закладів, відділів освіти й досі вкорінений стереотип, що жінці утримувати сім’ю не треба.

Та відійдемо навіть від ситуацій із сім’ями. Неважливо, жінка чи чоловік – усім нам потрібно їсти, оплачувати своє житло, купувати необхідні речі для себе та дому. Саме тому подібні аргументи варто оскаржувати та добиватися справедливості.

Та підемо далі. Роздивимося статистику заробітних плат в освітній сфері.

У всьому світі, на жаль, заробітна плата чоловіка та жінки за ту саму роботу відрізняється в середньому на 32%. Це не пов’язано із жодним об’єктивним чинником – це лише безмовна традиція, якою керуються й донині. Це називається gender pay gap. В освітній сфері в Україні теж є такі розриви. Звісно, вони не настільки виразні, та в окремих випадках різниця може становити лише 100 гривень, а може й того менше. Та факт є фактом – за ту саму роботу чоловікам платять більше, ніж жінкам.

Так, до прикладу, в Києві середня зарплата педагогічного працівника-чоловіка складає 6 655,5 грн на місяць. Натомість середня зарплата жінки в цій сфері в Києві становить 5 949,4 грн. Серед адміністрації закладів освіти чоловіки також отримують трошки більше - 5 655,3 грн на місяць в порівнянні з жінками, які отримують 5 372,5 грн на місяць.

Значно гірша ситуація у сфері позашкільної освіти. Середня заробітна плата жінок у позашкільних навчальних закладах становить 83,8% від заробітної плати чоловіків (менша на 16,2%). Скоротити цей розрив жінкам вдається лише з часом та накопичуванням стажу. Так, середня заробітна плата жінок до 30 років становить 55% від заробітної плати чоловіків, у віці 30–39 років – 70,9%, у віці 40–49 років – 99,8%, у віці 50–59 років – 92%, від 60 років і старші – 87,4% заробітної плати чоловіків. Тільки здобуваючи педагогічний стаж і відповідні надбавки до заробітної плати, жінки у віці 50–59 років зможуть скоротити різницю в заробітній платі з чоловіками до найменшого показника 8%.

Гендерна дискримінація у сфері освіти є на всіх ланках. Якщо в дошкільній освіті переважна більшість – жінки, то зі зростанням віку учнів, жінок стає в закладах все менше. У вишах, наприклад, серед викладачів вишів III-IV рівнях акредитації жінок 52,4% (в порівнянні зі школою, де жінок-вчительок – 85,5%). Середньомісячна зарплата в жінок та чоловіків у вишах теж різна: за годину оплаченої праці викладачі ВНЗ отримували 30,72 грн, чоловіки - 32,38, а жінки - 29, 6 грн.

Комусь це може видатися смішними – навіщо взагалі писати про різницю в 100 гривень. Та ці «незначні» відмінності – лише деталь у великій мозаїці дискримінації та утисків жінок в сучасному світі. І, якщо вже й в «суто жіночій професії» - освіті – є дискримінація, то чого очікувати від інших сфер життя.

Якщо ви хочете дізнатися більше про дискримінаційні практики в освітньому просторі, доєднуйтеся до вебінару: https://vseosvita.ua/webinar/osoblivosti-gendernoi-rivnosti-v-osvitnomu-procesi-137.html

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.

До ЗНО з ГЕОГРАФІЇ залишилося:
0
3
міс.
1
5
дн.
1
8
год.
Готуйся до ЗНО разом із «Всеосвітою»!