Фізкультура змалку: як правильно фізично розвивати дошкільнят - поради експерта

Про техніки та методики фізичного розвитку дошкільнят з вуст арт-терапевтки.

“У здоровому тілі –  здоровий дух”, або ж “Нема щастя без здоров´я”.

Хто ж буде сперечатися з цими простими, але дуже правдивими істинами?

Але зміцнювати фізичне здоров’я треба змалку. А починати треба з дошкільного віку. Бо чим раніше привчити дитину бути творцем досконалості тіла та здоров’я, тим легше їй буде в дорослому житті.

Як прищепити любов до фізичних вправ дошкільнятам? Які вправи потрібно робити? Які анатомо-фізіологічні особливості вихованця потрібно враховувати? І чому краще дотримуватися базових, перевірених методик?

Нам розповідає психологиня у галузі розвитку емоційного інтелекту, корекції невротичних розладів, наслідків психологічної травми та проблем розвитку особистості, арт-терапевтка Черниш Олена Степанівна.


Найчастіше, коли ми говоримо про дошкільників, то дуже багато уваги приділяємо питанню розвитку психо-емоційного стану дитини, тоді як весь її розвиток базується на питаннях фізичного розвитку. Але ця тема чомусь ігнорується, говорить Олена Черниш.

Втім, перш ніж розпочинати працювати з дошкільнятами і переходити безпосередньо до фізичних вправ, варто врахувати можливості фізичної підготовки кожної дитини.

“Фізичні якості, такі як сила, витривалість, гнучкість, спритність, найкраще розвиваються з дошкільний період. Я розумію намагання сучасних педагогів шукати цікавинки та інноваційні підходити. Але в питаннях фізичного розвитку дітей я б не радила цього робити. Ми беремо за основу анатомо-фізіологічні можливості дитини, а вони є незмінними протягом тисячі років. Якщо ми будемо ігнорувати фізичні особливості дитини, ми можемо їй нашкодити. А не нашкодь – це наш основний педагогічний закон. Краще чогось недопрацювати, аніж дати дитині надмірне навантаження і тим самим їй зашкодити”

Олена Черниш розповідає – кожен вихователь, в якій би групі дітей він не працював, повинен володіти базовими уявленнями про фізіологію і морфологію організму дитини. Впродовж дошкільного періоду, дитина повинна засвоїти основні рухи  – ходьба, біг, лазіння, повзання, стрибки та метання.  Це ті базові рухи, які готують організм та всі групи м’язів до тих складнощів, з якими дитина зустрінеться в школі. Якщо в дошкільному дитинстві проігнорувати ці вправи, і до кінця не розвинути у дітей ці основні рухи, їм буде дуже важко потім їх надолужувати.

У роботі з дошкільнятами фахівчиня радить використовувати методику професора та доктора педагогічних наук Єдуарда Станіславовча Вільчковського.

«Методику Вільчковського я вважаю найкращою. На мою думку, їй немає рівних. Він дуже фахова людина. Звісно, ви можете використовувати і методики інших авторів, але краще обрати одну комплексну методику і не змішувати з іншими.”

Розпочинати заняття треба, звісно, з ранкової гімнастики.

Вона проводиться щодня. ЇЇ мета – привести в тонус весь організм.

Що стимулює ранкова гімнастика?

Перш за все, вона формує правильну поставу.

Завдяки легкій руховій активності зранку, відбувається активізація всіх фізичних процесів в організмі: дихання, нервова та серцево-судинна системи.

Під час ранкової гімнастики є можливість підкоректувати у дітей поставу, коли вони допускаються помилок, говорить фахівчиня.

«Виконуючи щодня ранкову гімнастику, ми привчаємо дітей до дисципліни, до потреби займатися ранковою гімнастикою щодня. Але я помічаю, що дуже часто вихователі забувають використовувати атрибутику. Певна атрибутика в руках спонукає дітей виконувати координацію рухів більш чітко та правильно. Якщо дотримуватися методики, то краще два тижні проводити ряд вправ без атрибутів, і два тижні з атрибутами. Атрибутами може бути що завгодно –   тенісні м’ячики, стрічки, прапорці тощо.”

І додала, що під час ранкової гімнасти треба добирати прості, зручні і знайомі дітям вправи, а нові вправи – не ускладнювати. Збільшувати навантаження можна тоді, коли вже вивчається комплекс вправ під час заняття із фізкультури. Вправи для ранкової гімнастики мають охопити всі групи м’язів.

Діти від природи рухливі. І постійно відчувають потребу  в русі. Самостійна рухова активність дітей забирає 50 відсотків часу від всього перебування у дошкільному закладі.

Ранкова гімнастика має розпочинатися із ходьби. Тут треба дати дітям різні вправи на профілактику плоскостопості, потім біг.

У молодшій групі гімнастика проводиться в полі. У середній групі діти можуть перешикуватися у дві колони. Що стосується старшої групи, під час занять фізичною активністю в них розвиваються такі вольові якості, як дисциплінованість, організованість, вміння швидко орієнтуватися в команді.

Олена Степанівна нагадала, що в майже кожній групі є особливі дітки. Вони можуть мати певні особливості розвитку, які навіть не зафіксовані в медичних документах. Є дітки, які щойно повернулися  після хвороби і їм теж не треба давати великого навантаження. Під час занять фізкультури їх можна залучати лише до загально-розвиваючих вправ.

“Для дітей із вадами опорно-рухового апарату є спеціальні програми. Вони повинні розроблятися медиками. Тож в цьому випадку, краще покладатися на ті розробки, які пропонує лікар.”

Що стосується оздоровлення, то тут Олена Степанівна наголосила будь-які оздоровчі процедури проводити в кінці літа, коли дитина зміцніла і довгий час перебувала в оздоровчому процесі. Тоді можна продовжувати процес оздоровлення, пропонуючи дітям прості процедури. Це можуть бути ребристі дошки, килимки тощо.

Головне про оздоровчі процедури

  • починати їх в кінці серпня на початку вересня
  • проводити найпростіші оздоровчі процедури
  • всі оздоровчі комплекси мають відбуватися під патронатом лікаря чи медичної сестри

А щоб дізнатися ще більше цікавої та корисної інформації про фізичне виховання дошкільнят, пропонуємо прослухати дуже змістовний вебінар Олени Степанівни. 

Діляться своїми враженнями та пишіть у коментарях, які використовуєте методики фізичного виховання у роботі з дітьми.

Нагадуємо, що кожний вебінар має програму підвищення кваліфікації, а також є можливість завантаження сертифіката з підвищення кваліфікації! 

 

939
22.05.2020 18:28:00

Використання статей порталу «Всеосвіта» дозволяється за умови відкритого для пошукових систем гіперпосилання на ці статті.

Акція «Методичне літо»
Призовий фонд 50 000 грн!
Взяти участь

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.

Приклад завдання з олімпіади Українська мова. Спробуйте!
До ЗНО з МАТЕМАТИКИ залишилося:
0
0
міс.
1
6
дн.
0
9
год.
Готуйся до ЗНО разом із «Всеосвітою»!