! В а ж л и в о

Добірка творчих прийомів та вправ на уроках навчання грамоти

За допомогою цікавих прийомів та вправ уроки навчання грамоти стануть яскравішими, а школярі обов'язково полюблять читання.

Прийшовши до школи, діти-першокласники налаштовані на здобуття освіти, хоч як би їм складно це не давалось. Провідним видом діяльності дітей цієї вікової категорії є гра, то ж зосередитись на вивченні математичних понять чи вивчати відмінність між звуком і буквою, поняття про словосполучення та речення доволі не під силу малюкам.

Як зробити уроки навчання грамоти в 1 класі цікавими? Що необхідно робити, щоб діти полюбили читання? Творчими прийомами та вправами на уроках навчання грамоти поділилась Леся Харітоненко, директорка Ірпінського НВО «Ірпінський ліцей інноваційних технологій – Мала академія наук», вчителька початкових класів, регіональна тренерка НУШ, вчителька-ігротехнік.

Вправи та прийоми розглядаються на прикладі підручника «Букварик» М. Д. Захарійчук та С. Тарнавська, В. О. Науменко.


У цьому букварику є символічне позначення: навушники – учні з вчителем можуть прослуховувати той чи інший матеріал.

Найкращий спосіб запам’ятати цей вірш «Рідний край» – малюнки. Учитель може підготувати шаблони: Кримські гори, Карпати, обриси гір, степів, калини, веселки тощо. Учні створюватимуть власні малюнки за шаблоном учителям і ця поезія відкладеться їм на довгу пам’ять.

Прийом інсценізації

Прийом інсценізації на прикладі пісні «Ходить гарбуз по городу». Можна підготувати маски із зображенням овочів, діти відіграватимуть сценки під музику. Під час роботи на текстом народної пісні вчитель може спостерігати, як учні запам’ятовують персонажів, перевіряти їхню спостережливість, уважність, послідовність тощо.

Як відобразити зміст пісні? Підготуйте картон та овочі із магнітами смужками, щоб прикріплювати їх один до одного.

Спочатку з’являється гарбуз, далі диня, огірочки, морква і т. д. Якщо учні працюють в парі чи команді, підготуйте більше карток (додайте до овочів кілька штук фруктів).

Учні вибудовуватимуть ланцюжок за пріоритетністю: чи був присутній апельсин у пісні? Ні, його там не було. Що є спільного і відмінного між апельсином та гарбузом? Чи можуть вони бути родичами? У такий спосіб формуватиметься критичне мислення.

Зверніть увагу на текст про дівчинку Полінку, яка шукала свого хамелеона.

Перед вивченням цього твору, вчителю необхідно провести для дітей вступну бесіду та розповісти про хамелеона. Після розмови учні можуть зобразити тварину у різних кольорах, а вчитель в цей час розповідатиме цікаві факти про нього.

Текст про Юлю, яка любить малювати. Словникова робота: хто такий дизайнер і модельєр.

Творче завдання для хлопчиків і дівчаток

Розбийте клас на групи: перша група розробляє спортивну форму, друга – шкільну форму. Хлопчикам можна запропонувати створити прикраси для класу чи розпізнавальні жилети або елементи окулярів. На наступний урок з навчання грамоти учні приносять власні розробки та влаштовують показ мод, чи демонстрацію вигаданих елементів.

Робота над темою сім’ї і родини передбачає створення родинного дерева.

Запропонуйте батькам підготувати розробку разом з дітьми та влаштуйте виставку. А потім насолоджуйтесь теплими посмішками батьків і їхніх дітей, коли вони переглядатимуть свій родовід.

Робота з твором «Зимова казка»

Розкажіть школярам історію походження дня Святого Миколая. Після цього запропонуйте їм написати листа або намалювати подарунок, який вони бажають отримати. Це буде підказкою для батьків, які не знають, чого хоче дитина на свято. 


 Додаткові вправи та прийоми 


Вивчення поезії за допомогою позначків

Якщо в поезії розповідається про листя калини, дуба чи клена, намалюйте їх схематично та з’єднайте стрілочками. Дитина промалюваватиме їх за вчителем та запам’ятовуватиме послідовність, а відтак і саму поезію.

Аукціон слів

На початку навчального року вводяться поняття «аукціону», на яких умовах він відбувається.

Наприклад, учитель з дітьми вивчає букву «в». Джіти по черзі називають слова на цю букву. Вчитель може складніші слова занотовувати на дошці та пояснювати їхнє значення.

Прийом рухомої картини

Педагог може попросити допомоги у батьків. Можна створити добірку картинок на різну тематику. Наприклад, будинків чи лисичок у різних рухах (скаче, лежить, виглядає з-під лоба тощо).

Якщо вчитель опрацьовує з учнями твір «Пригоди в лісовій школі» Всеволода Нестайка, можна розробити персонажів твору.

Якщо вам сподобалась прийоми і творчі вправи на уроках з навчання грамоти, радимо прослухати вебінар Лесі Харітоненко повністю, пройти тестування та отримати свідоцтво:

#онлайн-вебінари #творчі_вправи #початкові_класи #вебінар 

Приклад завдання з олімпіади Українська мова. Спробуйте!

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації (лист МОН № 4/2181-19 від 30.09.2019 р.).

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.

Олімпіада «Всеосвіта Осінь – 2019»