і отримати безкоштовне
свідоцтво про публікацію
! В а ж л и в о
Акція
Вебінарний безліміт
Заощаджуйте понад 5000грн

Замовляйте усі свідоцтва за вебінари (понад 90 вебінарів)

з 12 липня
до 25 липня
199грн
з 26 липня
до 15 серпня
299грн
з 16 серпня
до 31 серпня
399грн
Активуйте «Вебінарний Безліміт» та отримайте
30 днів необмеженого доступу до 90 вебінарів

Аутизм - це спосіб мислення

Письменниця та активістка з аутизмом розуміє проблему зсередини і дає поради, як виховувати таких дітей.

Що таке аутизм, та чим відрізняються  люди з цим діагнозом від усіх інших? Над цими питаннями розмірковує письменниця, докторка тваринництва та професорка Університету Колорадо Темпл Ґрандін.

Їй діагностували аутизм в дитинстві, але сьогодні вона – цілком успішна людина та навіть стала героїнею біографічного фільму, в назві якого значиться її ім'я. Темпл є активісткою за права людей з аутизмом.

Для світу важливі всі типи мислення. І всі типи мислення заслуговують на реалізацію та успіх, – вважає Темпл Ґрандін та часто повторює це у своїх промовах.                   .

Активістка говорить, що, не дивлячись на прогрес, людство досі не знає  причин виникнення такого стану. Але у всьому світі поступово приходять до висновку, що людей з розладами аутичного спектра (РАС) не можна сприймати, як погіршені версії «нормальних» людей. Вони просто інші.                                                  

 Що таке аутизм?  

Це питання Темпл  ставить перед своєю аудиторією.

Перш за все, нам треба зрозуміти, що аутизм – це дуже широкий спектр особливостей. Яка різниця між диваком та людиною з синдромом Аспергера, що є легкою формою аутизму? Сьогодні Ейнштейн, Моцарт та Тесла, скоріш за все, отримали б діагноз «аутизм», – каже вона.

Суспільству треба усвідомити: мислення буває дуже різним. За думкою Ґрандін, основні відмінності між стилем мислення людей з РАС та більш стандартним типом мислення – це увага до деталей та мислення образами.

Якщо дитині з аутизмом дати завдання, де треба обрати великі літери та маленькі, то дитина з РАС зверне увагу скоріше на маленькі літери.

 УВага – до деталей 

Письменниця зізнається, що її найбільше турбує те, що світ стає все більш абстрактним. Зараз в школах все менше викладають практичні заняття. Тому так важко навчатися у звичайних школах дітям з аутизмом.

Уроки з творчості – це те, що вдавалось мені найкраще, – згадує вона.

Коли вона працювала з худобою, вона помічала деталі, які лякали тварин, але які не помічав ніхто, окрім неї. Наприклад, прапор біля ветеринарної клініки, який колихався від вітру.

Худоба готова була рознести клініку на відгодівельному майданчику. А треба було просто перемістити прапор в інше місце, – ділиться своїм досвідом Ґрандін.

Мислення образами, за словами Кемпл, це означає «ніби прокручувати у голові фільм». В дитинстві вона вважала, що так думають всі люди. Але коли проводила інтерв’ю для своєї книги «Мислення образами», вона розпитувала людей, як вони мислять і її дуже здивувало, що цей процес у інших відбувається зовсім не так.

Коли я казала їм: «Уявіть купол церкви», то вони описували якийсь абстрактний купол. Але я бачу дуже конкретне зображення, – розповідає Темпл. 

Її мозок – це ніби пошуковик зображень у Google. Коли вона проєктувала приміщення для худоби, їй дуже допомагало її візуальне мислення.

Я розробляла ці приміщення і могла буквально тестувати їх у моїй голові. Як комп’ютерна система, – каже Ґрандін.

Деякі дослідження вказують, що люди з РАС мислять за допомогою зорової зони кори головного мозку. Отже, письменниця показує на слайді сканери свого мозку та мозку людини без аутизму. Червоні лінії – це її зорові лінії. І вони набагато довші за сині, які помічають зорову зону звичайної людини.

Однією з проблем людей з РАС є обробка сенсорної інформації. Темпл наводить приклад, коли вона прийшла за півгодини до виступу задля того, щоб звикнути до мікрофона, який виходив на її обличчя. Пристрій навіть довелося відвертати в бік, аби він не заважав виступу.

Людям з аутизмом може бути важко витримувати дотики. Їх також  можуть турбувати гучні звуки та яскраве світло.

 «Нам потрібні різні види мислення» 

Мислення образами дуже допомогло Темпл зрозуміти тварин, чиє мислення дуже схоже із тим, як розмірковують люди з аутизмом.

Наприклад, для коня людина-вершник та людина, яка стоїть на землі – це дві різні людини й реагувати на них вони будуть, в залежності від свого досвіду: якщо над твариною знущався вершник, то вона буде спокійно реагувати на того, хто стоїть на землі й навпаки.

Спікерка закликає поважати та використовувати різні види мислення.

Одна з проблем, яка доводить мене до сказу, це коли я проводжу зустрічі й бачу розумних дітей. Вони не дуже комунікабельні, але ніхто не працює над тим, щоб зацікавити їх, наприклад, наукою, – каже активістка.

Темпл згадує себе у шкільні роки, коли не була зразковою ученицею, але її зміг зацікавити вчитель природознавства. Він запропонував розгадати загадку кімнати з оптичною ілюзією, і це запалило цікавість дівчини до науки.

Мислення можна запрограмувати на роздуми та пізнання. Чи, навпаки, на спілкування та соціальну сферу. Деякі дослідження показали, що у мозку людини з аутизмом може бути більше зв’язків, ніж у мозку генія. Але зі слабо розвинутою соціальною сферою. Це ніби обмін мислення на спілкування, – говорить письменниця і активістка.

В стандартному людському мозку мовлення заміняє візуальне мислення, яке притаманне тваринам.

 Варто навчати дітей простим речам 

Я бачу багато дітей, які не знають елементарних речей. Наприклад, як приходити вчасно, – дивується письменниця. – Я вміла це вже у віці 8 років. А також, як поводитись за столом на недільному обіді. Коли мені було 13 років, я вже мала роботу, – стверджує вона.

А ще вона вміла виконувати завдання, і це важливо для дітей з аутизмом. Темпл каже, що одне з особливостей аутичного розуму – фіксація на чомусь одному, і цю особливість необхідно використовувати для мотивації.

Це просто необхідно робити, – наголошує вона.

Темпл називає дві речі, які вкрай важливі для успіху дітей з РАС:

  • Знайти ментора. Ґрандін вважає, що найголовніше для таких дітей – «запалити іскру». Зацікавлена дитина сама почне вивчати те, чим її зміг зацікавити вчитель.
  • Правильно ставити завдання. Недостатньо просто сказати: розроби програму. Варто уточнювати всі деталі, навіть дрібні та незначні. Наприклад: «Нам потрібна програма для телефону, яка має виконувати такі функції. Потрібно використати такий обсяг пам’яті і так далі».

 

Посилання на «Українську правду»: https://life.pravda.com.ua/

1178
11.07.2019 16:00:00

Бажаєте дізнаватись більше цікавого?


Долучайтесь до спільноти