11 порад для підлітків і вчителів, як не гаяти час

Ефективні поради з тайм-менеджменту для тих, хто бажає стати володарем свого часу.

Про нестандартні прийоми управління часом розповіла відома письменниця Ксенія Букша. Ще підлітком дівчина багато часу розмовляла по телефону з друзями, довго гуляла містом, дивилась новини і не полюбляла вчитись. Невдовзі їй довелось замислитись про майбутнє і навчитися ефективно використовувати свій час. 

Нетипові поради від Ксенії, які можуть стати в пригоді кожному: 

1. Не ставте ціль – «вступити до університету»

Реальна ціль підготовки до екзаменів з’явилась у випускному класі, у березні місяці. Уже тоді я поділила білети за днями і розпочала готуватися до іспитів. До цього моменту моєю найбільшою ціллю було…стати вільною. Тобто отримати більше часу для теревенів, прогулянок і написання романів – але водночас не відчувати себе постійно так, наче нічого не встигаю.

У мене були чудові помічники – батьки, які не тиснули на мене і не доводили до нервових зривів. Батьки допомагали мені тоді, коли я в них про це просила: наприклад, оплатити репетитора з математики.

2. Робота або відпочинок – третього не дано

Необхідно позбутися або обмежити активності, які забирають весь час. 40 хвилин теревенів з другом жодним чином не гірші за 3,5 години. Ніч без сну – це день «гальмування». Декілька годин, проведених за грою Doom-2 – не приносять щастя.

Мені допомогла внутрішня мотивація: я не люблю відчуття витраченого часу після «загулів» (якими б вони не були). Якщо після певної діяльності лишається відчуття порожнечі, то цю справу взагалі не варто розпочинати або потрібно її максимально обмежити. 

3. Спробуйте або облиште

Які речі «пожирали» мій час? Справи, які я не знала, як виконувати. Наприклад, я могла кілька годин просидіти над хімією чи фізикою, але так нічого і не зрозуміти. Якщо ж усе вирішити неможливо, певні речі я облишу або вони стануть менш пріоритетними.

Перетворити трійку на двійку дуже просто – достатньо проявити хоча б мінімум доброї волі

За мінімальних зусиль я можу освоїти математику. Послуги репетитора допомогли мені полюбити цей предмет і я почала отримувати четвірки і п’ятірки. Важливо було поділити предмети і заняття на ті, якими не варто займатися взагалі і на які потрібно витратити час.

4. Труднощі – маленькими порціями

Я почала ставити будильник на 15, 20 і 30 хвилин. Це були саме ті відрізки часу, які допомагали не відволікатися від тексту англійською або подумки «зависнути».

Взагалі я люблю поспішати, тому мене завжди рятують штучні аврали: «зараз піднатужусь, швидко зроблю і – ура». У такому разі якість роботи не страждає. На мою думку, такий інструмент підходить не всім.

5. Не сідати за стіл і не лягати на диван

Такому гіперактивному підлітку, якою я була, потрібні були інші умови для занять. Стіл асоціювався із безладом, примусом і прокрастинацією. Коли ти розумієш, що потрібно щось вивчити, то матеріал краще засвоювати у русі. Наприклад, можна ходити квартирою або бігати в парку. І взагалі потрібно урізноманітнити способи засвоєння матеріалу: дошки і маркери, комп’ютер, великі листи, які розкладаєш на підлозі, маленькі шпаргалки тощо.

6. Створити майнд-карти

Їх ще називають інтелект-картами. Блоки, стрілочки, скорочення, пункти і запитання. Історію, біологію і літературу можна легко зобразити схематично. Така навичка неабияк допомагала в університеті.

7. Розклад? Ні, не чули

Мені допоміг такий прийом: знати, скільки часу у мене є сьогодні, і прикидати, якими справами я можу зайнятися і якого результату досягти. Необхідно написати список великим пунктами на дошці, а потім ставити плюси навпроти виконаної роботи.

Я частенько помилялась щодо своєї сили. Могла записати вісім справ на 2 години. Поступово я стала краще оцінювати час і навіть змогла планувати справи на 2-3 дні вперед. Важливо, що я планувала не лише те, що необхідно зробити, а й те, що приємно.

8. Свобода

Наприкінці десятого класу я за власним бажанням перевелася в ліцей. Там я стала вчитися набагато більше. Навчання в ліцеї побудоване більш вільно, ніж у звичайній школі: уроки починаються пізніше, тривають довше (як пари в університеті), не лунає дзвоник, менше обов'язкових предметів і більше факультативів. У мій час там не було обов'язкової відвідуваності, а за трійки і двійки вчителі не лаяли і не соромили. Взагалі режим і регламент – не найкращі друзі тайм-менеджменту. Звичайно, можна пристосуватися і до режиму, але для багатьох він не допомога, а додаткова складність.

9. Вважай себе дуже розумним і дій як розумник

У ліцеї я нарешті перестала думати, що я двієчниця і стала вважати себе дуже розумною. Я розпочала займатися тим, чим повинні займатися розумники. Я конспектувала випуски новин, переводила Шекспіра і навіть польських поетів (розбираючи кожен рядок зі словником, тому що не знала навіть азів граматики), складала альтернативні бюджети країни на майбутній рік і створила проєкт нового єдиного податку. Чи була це «підготовка до універу» або «навчання»? Ні! Чисте задоволення, поєднання приємного та корисного.

10. Блокнотик

У ліцеї не було щоденників і я завела собі блокнотик, складений за тим же принципом, що і шкільний щоденник. Я веду такі блокнотики досі: на одному боці – понеділок, вівторок і середа, на іншому – четвер, п'ятниця і субота-неділя. Пишу туди всі справи поспіль, списком: робочі, особисті і дитячі. Інших інструментів для планування у мене не було і немає.

11. Експерименти з власною волею

П'ятнадцять років – найкращий час для експериментів зі своєю вольовою та емоційною саморегуляцією. Ось, наприклад, багатьом знайомий стан апатії, коли ти «просто ніякий», сил немає і нічого не хочеться. У мене, коли я була підлітком, воно бувало часто. Саме в такому стані я взяла за правило ставити собі докладні запитання, як Баба-Яга у Шварца:

«Чого тобі, серденько, хочеться? Чаю або водиці? З колодязя або з болота?» Часто виявляється, що хочеться просто ... спати

І після сну тобі набагато краще. Потім хочеться чаю. Потім написати віршик. Чого зовсім не можна у такому стані робити, так це речей з пункту два (пожирачів часу). Апатія тільки посилиться, а відчуття безглуздості всього досягне апогею.


Для вчителів, директорів, вихователів та всіх, хто цікавиться тайм-менджментом, пропонуємо переглянути вебінар Тайм-менеджмент в управлінні освітнім процесом. Спікерка Галина Бондар розповідає про створення ефективної системи управління закладом освіти. 

Вебінар: https://vseosvita.ua/webinar/tajm-menedzment-v-upravlinni-osvitnim-procesom-48.html

Джерело: Мел. fm

#тайм_менджмент #онлайн_вебінар

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.