Урок:

Водне середовище життя. Пристосування організмів до життя у воді

Вміст уроку:

Урок не містить жодного завдання. Додайте завдання.

Щоб додати завдання, оберіть категорію завдання на панелі запитань.

1:

Теоретичний блок

Тема: Водне середовище життя організмів. Пристосування організмів до життя у воді.

Перегляньте  відео
https://www.youtube.com/watch?v=sKAm560utl0&feature=youtu.be

Завдання 1. Опрацюйте представлений матеріал, запам’ятайте приклади

пристосування організмів до життя у воді.

Дихання. Кисень потрапляє у воду з атмосферного повітря, а також у процесі фотосинтезу водних рослин. У воді вуглекислого газу майже в 700 разів більше, ніж у повітрі. Деякі риби дуже чутливі до нестачі кисню (форель, харіус), тому живуть у гірських річках і струмках. Інші риби (карась, сазан, плотва) невибагливі до вмісту кисню, тому можуть жити на дні глибоких водойм. Узимку, коли водойми сковані льодом, може настати замор риби – масова гибель від задухи. Щоб кисень надходив до води, роблять лунки. Замор риби може статися і влітку, коли внаслідок процесів гниття майже повністю витрачається розчинений у воді кисень.

Риби і раки дихають зябрами. Це спеціальні органи, які дістають з води розчинений в ній кисень. Жаби, перебуваючи під водою, дихають шкірою. А звірі, які опанували водне середовище дихають легенями, піднімаючись на поверхню води, щоб вдихнути повітрям. Так само поводяться і водяні жуки. Тільки у них, як і в інших комах, не легені, а особливі дихальні трубочки – трахеї.

Пристосування до освітлення. У водному середовищі менше світла, ніж в наземно-водному. Тому підводні рослини і водорості найкраще ростуть на невеликій глибині, де достатньо сонячних променів. Що далі в глибину, тим стає темніше, рослинності стає менше, а потім вона зовсім зникає.

У океанах і морях на глибині нижче 200 м – панує сутінок, а ще нижче - суцільна темінь. На глибинах живуть лише тварини. Вони харчуються «падаючими» з верхніх шарів мертвими рештками різних морських мешканців.

Переміщення тварин. У воді активно пересуваються великі тварини, здатні долати великі відстані та сильні течії: риби, кальмари, кити. У прісних водоймах – риби, жаби, комахи. Найголовніша особливість багатьох морських тварин – пристосування до плавання. У більшості з них тіло має обтічну форму і змащене слизом, що зменшує тертя при пересуванні. Розвинені пристосування для підвищення плавучості – це скупчення жиру в тканинах, плавальні міхури у риб. Є ще інші пристосування для плавання: плавники – у дельфінів, китів. У моржів і тюленів – ласти. У бобрів, видр, водоплавних птахів, жаб – перетинки між пальцями. У жуків-плавунців – плавальні ніжки, схожі на весла.

Форма тіла риб залежить від того, на якій глибині вони мешкають і який спосіб життя ведуть.

Наприклад, у донних риб тіло часто сплюснуте внизу. У камбали, що лежить на дні, воно нагадує плоский диск. Житель морського дна – вудильник схожий на камінь, зарослий водоростями. Перед мордою з голови у нього звисає виріст – «вудка» з «фонариком» на кінці. «Вудка» і «фонарик»  заманюють дрібних рибок – їжу для вудильника. Забарвлення і форма тіла роблять його непомітним для ворогів.

Майже у всіх риб спина темніша від боків, а найсвітліша частина – черево. Таке забарвлення маскує тварину як з повітря, так з товщі води. У прісноводних риб забарвлення тіла зазвичай бурувато-зеленувате, що нагадує жовтуватий відтінок прісної води і забарвлення водяної рослинності.

Висновки

  1. У водному середовищі одним з найголовніших чинників є кисень.

  2. Організми по-різному пристосувалися до засвоєння кисню у воді.

  3. На розміщення організмів у водному середовищі впливає кількість освітлення.

  4. Суттєва ознака мешканців водного середовища - пристосування до переміщення у воді. 

    Домашнє завдання

    Домашнє завдання. ст.176- 180 вивчити. Виконати завдання № 5 на ст.180 після параграфа у зошиті.

    На прикладі кількох рослин і тварин своєї місцевості дослідіть і запишіть у робочому зошиті їх пристосування до життя у водному середовищі. Це завдання можете виконати, обравши для спостереження мешканців акваріуму. Надішліть фото роботи.

2:

Завантаження файлу

Домашнє завдання. ст.176- 180 вивчити. Виконати завдання № 5 на ст.180 після параграфа у зошиті.

На прикладі кількох рослин і тварин своєї місцевості дослідіть і запишіть у робочому зошиті їх пристосування до життя у водному середовищі. Це завдання можете виконати, обравши для спостереження мешканців акваріуму. Надішліть фото роботи.

Рефлексія від 0 учнів

Сподобався:

0 0

Зрозумілий:

0 0

Потрібні роз'яснення:

0 0
Рекомендуємо

Практична робота №1 Тема: Виявлення прикладів пристосувань до способу життя у комах.

Практична робота №1  Тема: Виявлення прикладів пристосувань до способу життя у комах.

234

Аватар профіля Кравець Наталія Павлівна
Біологія
7 клас

20 грн

Дерево Життя.

Дерево Життя.

311

Аватар профіля Габелко Наталія Володимирівна
Мистецтво
3 клас

19 грн

Дерево життя

Дерево життя

373

Аватар профіля Габелко Наталія Володимирівна
Мистецтво
4 клас

19 грн

Що ми знаємо про життя річки.

Що ми знаємо про життя річки.

181

Аватар профіля Базаренко Микола Миколайович
Географія
6 клас

33 грн

Витинанка « Дерево життя»

Витинанка « Дерево життя»

114

Аватар профіля Шахова Марія-Ірина Василівна
Трудове навчання
3—6 років, 1—12 клас, I—VI курси, дорослі та змішані

21 грн

Схожі уроки

Практична робота "Визначення найвідоміших сузір"їв на карті зоряного неба"

Практична робота "Визначення найвідоміших сузір"їв на карті зоряного неба"

727

Аватар профіля Шеіна Тетяна Володимирівна
Природознавство
5 клас

Повітря – суміш газів.

Повітря – суміш газів.

687

Аватар профіля Шеіна Тетяна Володимирівна
Природознавство
5 клас

Повітря - суміш газів

Повітря - суміш газів

154

Аватар профіля Талпа Людмила Миколаївна
Природознавство
5 клас

Квест - подорож " Явища природи"

Квест - подорож " Явища природи"

415

Аватар профіля Гайворонська Наталія Вікторівна
Природознавство
5 клас

Місяць-супутник Землі.Сонячні та місячні затемнення.

Місяць-супутник Землі.Сонячні та місячні затемнення.

2254

Аватар профіля Павлюк Тетяна Анатоліївна
Природознавство
5 клас