«ВЕСНЯНА ПРОГУЛЯНКА ДО ЛІСУ»
ЗАНЯТТЯ ІЗ ВИКОРИСТАННЯМ СИМВОЛІВ (ЕЙДЕТИКА)
Мета: продовжити вчити дітей узгоджувати слова в роді, числі та відмінку, складати
різні типи речень (прості та складні), додержуючись правильного порядку слів,
за допомогою символів; розвивати уяву, уважність, пізнавальну активність;
виховувати вміння діяти за словесною інструкцією вихователя, любов та інтерес
до живої природи.
Словник: клишоногий, вайлуватий, руда, хитра, спритна.
Матеріал: іграшкові ведмедик, лисичка, їжачки, білочки, зайчик, силуети дерев, зображення
символів, прості олівці на кожну дитину, музичний центр, аудіозапис співу
птахів, силуети ведмедика для кожної дитини.
Вихователь. Доброго дня, діти! Мені приємно вас бачити. (Звучить аудіозапис співу птахів.) Діти, що ви почули? Чому радіють пташки? А хто думає інакше? (Відповіді дітей.) Навесні пробуджуються і тварини, і рослини – усе навкруги.
І пробуджується… А хто пробуджується, вгадайте, будь ласка! Вихователь розповідає загадку і показує символи до неї.
Спить зимою на морозі
В лісі темному, в барлозі.
Ласувати любить медом,
Називається … (ведмедем).
Спить зимою на морозі
В лісі темному, в барлозі.
Ласувати любить медом,
Називається … (ведмедем).
Вихователь. Чому ви так думаєте? (Спить у барлозі тільки ведмідь.) А який ведмедик? (Вайлуватий, клишоногий.) Погляньте, ось який ведмедик. (Вихователь показує символ ведмедика.)
Давайте привітаємо його. Скажемо слово «ведмедик» три рази весело, один раз запитаємо, один раз ствердимо. Повторюйте за мною: «Ведмедик! Ведмедик! Ведмедик! Ведмедик? Так, ведмедик». (Діти повторюють.) Молодці! Ведмедик ще дуже маленький, нічого не знає. Його дуже цікавить, де він буде жити і поряд із ким. Може, допоможемо йому? (Відповіді дітей.)
Скажіть, будь ласка, де живе ведмедик? (У лісі.)
Які ви знаєте дерева, що ростуть у лісі? А які дерева за розміром? (Високі і низькі.)
Ведмедику, ти зрозумів, де живеш? Діти, так де живе ведмедик? (Показує речення записане символами: ведмедик живе в лісі.)
А хто ще живе в лісі? Підемо пошукаємо. (Діти підходять до столу, де під серветкою щось накрито.) Діти, ми зможемо дізнатися, хто тут сидить, тоді, коли відгадаєте загадку.
Вихователь загадує загадку і показує символи до неї.
Вихователь
В лісі темному блукаю,
Довгий хвіст пухнастий маю,
До села як завітаю,
То курчат собі шукаю.
Вовку-брату я сестриця,
Як же звуть мене? (Лисиця.)
В лісі темному блукаю,
Довгий хвіст пухнастий маю,
До села як завітаю,
То курчат собі шукаю.
Вовку-брату я сестриця,
Як же звуть мене? (Лисиця.)
Діти повторюють відповідь хором, індивідуально, із різною динамікою голосу.
Вихователь показує дітям лисичку.
Вихователь. Лисичка хоче з вами погратися в цікаву гру.
Дидактична гра «Закінчи речення»
Вихователь розпочинає речення, діти мають закінчити його, дібравши відповідне слово.
Спритний, як … (білка).
Лякливий, як … (заєць).
Хитрий, як … (лисиця).
Колючий, як … (їжак).
Злий, як … (вовк).
Вайлуватий … (ведмідь).
Вихователь. До побачення, лисичко, ми пішли далі по стежинці. (Діти йдуть.) ось зупинилися на галявині. Діти, як ви гадаєте, хто тут живе? (Їжачки, білочки.)
Дидактична гра «Назви дитинчат»
Як назвати дитинча їжака? (Їжаченя.)
А як назвати дитинча білки? (Білченя.)
А як назвати дитинча ведмедя? (Ведмежа.)
Вихователь. ведмежатко запрошує нас далі. (Діти йдуть по групі, підходять до столу.) А хто ще живе в лісі? Відгадайте: Вихователь розповідає загадку і показує символи до неї.
Коли випаде сніжок,
Вдягну білий кожушок,
Непомітний для мисливців,
Вовка, рисі та лисиці.
(Заєць.)
Коли випаде сніжок,
Вдягну білий кожушок,
Непомітний для мисливців,
Вовка, рисі та лисиці.
Чому ви так вирішили? (Відповіді дітей.) Я бачу, ведмежатко вже стомилося, давайте відпочинемо.
Фізкультхвилинка
1. В.п. – ноги на ширині плечей, руки зігнуті біля плечей. Робити широкі колові оберти ліктями вперед.
Руки дужче обертаймо
Та нікого не чіпаймо.
2. В.п. – руки за спиною. Обертатися праворуч-ліворуч.
Повернімося ліворуч
І так само – вже праворуч.
3. В.п.- руки за головою. Нахилятися в перед, торкаючись руками підлоги.
Нахилятися почнемо,
Ніби ягоди ми рвемо.
4. В.п. – руки на поясі. Присідати, тримаючи долоні на колінах.
Будемо дружно присідати
І мурашок розглядати.
5. В.п. – стопи разом, руки опущені. Підстрибувати на місці, плескаючи руками по боках.
Всім покажем залюбки,
Як летіли голубки.
Дидактична гра «Один - багато»
Вихователь називає тварину у форми однини, діти утворюють форму множини.
Сидить один заєць, а багато … (зайців).
Один вовк, а багато … (вовків).
Одна білка, а багато … (білок).
Вихователь. Ведмедику, ти запам’ятав, хто живе в лісі?
Діти, давайте ще раз нагадаємо нашому гостеві тварин, які живуть у лісі. (Показує символи: «Лисичка», «Їжачок», «Білочка», «Зайчик».)
А зараз спробуємо розповісти про нашу прогулянку до лісу.
Вихователь складає речення за допомогою символів, діти відтворюють їх.
Засяяло сонце.
Побігли струмочки.
Ведмедик живе в лісі.
У лісі є дерева високі й низькі.
У лісі живуть лисичка, їжачок, білочка, зайчик.
Вихователь. Молодці! Але погляньте, наш ведмедик чомусь засумував. Напевне, хоче погратися зі своїми братиками та сестричками – ведмежатами. Я чую хтось ричить. Давайте пошукаємо, хто це. (Діти шукають, у ящику стола знаходять картонні силуети ведмежат.)
Діти, це ж маленькі братики нашого ведмедика! Давайте їх привітаємо. Коли друзі зустрічаються, вони посміхаються одне одному. Чому ведмедики невеселі? (Діти малюють усмішку на площинних зображеннях ведмедиків.) Поглянь, ведмедику, як тобі друзі посміхаються. Молодці, діти.
Хай наші ведмедики
В лісі живуть,
Великими зростають,
Ліс охороняють.
Звучить весела музика, діти довільно танцюють.