• Всеосвіта
  • Бібліотека уроків
  • Природознавство
  • Урок 59 «Екосистеми. Рослинний і тваринний світ своєї місцевості» Практичне заняття №7 «Ознайомлення з найпоширенішими й отруйними рослинами, грибами і тваринами своєї місцевості».
Урок:

Урок 59 «Екосистеми. Рослинний і тваринний світ своєї місцевості» Практичне заняття №7 «Ознайомлення з найпоширенішими й отруйними рослинами, грибами і тваринами своєї місцевості».

Опис уроку (учням цей опис не показується):

Мета уроку:

навчальна: 

  • сформувати поняття «екосистема»;

  • навчити наводити приклади різних екосистем, називати їхній склад;

  • розкрити особливості організації та функціонування різних екосистем;

  • ознайомити школярів із рослинним і тваринним світом своєї місцевості, різно­ма­ніт­ністю живих організмів;

  • сформувати конкретні знання про природу рідного краю, значення органів квіткових рослин, ознайомити учнів із рослинами, які ростуть поряд зі школою;

  • показати розмаїтість царств Рослини і Тварини, дійти висновку про взаємозв’язок і взаємозалежність живих організмів; виробити правила поведінки в природі;

  • розглянути приклади декількох екосистем своєї місцевості (річка, луки, степ);

  • вчити учнів вести спостереження за природою та складати характеристику екосистем свої місцевості;

  •  формувати вміння порівнювати умови життя організмів та процеси їхньої життєдіяльності на прикладах способів та характеру харчування.

розвивальна: 

  • розвивати увагу, мислення, спостережливість і пам’ять учнів, відпра­цьовувати навички пошукової діяльності, роботи з довідковою літературою, роботи в групах;

  • розвивати вміння логічно мислити, робити висновки, спостерігати та узагальнювати вивчене, працювати у групах.

виховна:

  • виховувати любов і дбайливе ставлення до навколишнього середовища, моральну відповідальність за збереження довкілля;

  • сприяти екологічному вихованню інших, виховувати почуття колективізму, толерантності, прагнення досліджувати довкілля.

Вміст уроку:

Урок не містить жодного завдання. Додайте завдання.

Щоб додати завдання, оберіть категорію завдання на панелі запитань.

1:

Теоретичний блок

Завдання для кмітливих

Розгадавши головоломку, ви дізнаєтеся тему уроку.

Природа нашого краю дуже різноманітна. Вона є унікальною екосистемою, де живуть поруч різні види живих істот. Усі вони тісно взаємодіють і доповнюють одне одного. Можна сказати, що система – це ціле, що складається із взаємозв’язаних частин. Сукупність пов’язаних між собою елементів – природна система. Одна з природних систем це екосистема .

  • Як співіснують різні живі істоти на спільній території?

  • Що впливає на взаємозв’язки між ними?

Щоб відповісти на це запитання, вчені вивчають не тільки тварин, рослини, інші живі істоти, а й середовище їхнього мешкання, враховуючи взаємозв’язки, що виникають між організмами. Тому в науці з’явився термін «екосистема». Екос в перекладі з грецької означає «дім». Тож екосистему можна розглядати як дім, населений організмами. Друга складова назви — система — вказує на те, що в цьому домі немає нічого випадкового, непотрібного. Навпаки, тут налагоджені взаємозв’язки між мешканцями певної території. Тобто вони пристосовуються до спільного проживання.

Мешканці однієї екосистеми впливають одне на одного. Між ними утворюються різні взаємозв’язки, що забезпечують їхнє співіснування. Пригадайте, які взаємовигідні зв’язки є між рослиною, що цвіте, і бджолою. Такі самі «добрі сусіди» береза та гриб підберезник. Та в екосистемах бувають й інші взаємозв’язки. Наприклад, заєць харчується рослинною їжею. Сам заєць може стати здобиччю вовка. А ось рослини, якими харчується заєць, ростуть за певних умов неживої природи (температура, вологість, освітленість тощо). Вони не можуть рости, наприклад, високо в горах. Тому зайця та вовка високо в горах ви теж не зустрінете. Це є прикладом взаємозв’язків, що виникають між організмами екосистеми внаслідок потреби кожного з них у поживних речовинах та енергії.

Отже, екосистема - це сукупність живих організмів, які пристосувалися до спільного проживання в певному середовищі існування, утворюючи з ним єдине ціле.

Екосистеми бувають природні та штучні (створені людиною).

До добре відомих вам природних екосистем належать ліс, лука, степ, річка, озеро. Ліс ви ніколи не сплутаєте з лукою, а річку – зі степом. 

  • Чому? 

Тому що кожну з цих екосистем населяють властиві їй живі істоти.

Рослини і тварини не вічні. Рослини проростають з насінини, ростуть і розвиваються, а потім відмирають. Тварини також народжуються, ростуть і розвиваються, а потім вмирають.

  • Куди ж в екосистемі лісу зникають минулорічна трава та опале листя, рештки померлих тварин?

Вони стають поживою для деяких жуків, черв’яків, грибів і бактерій, які мешкають у ґрунті та перетворюють рештки рослинних і тваринних організмів на неорганічні речовини. Ці речовини з ґрунту знову надходять у рослини.

Так у природі відбувається колообіг речовин.

Прикладом штучних екосистем є добре вам відомі парк, поле, сад, акваріум.

З чого складається екосистема лісу

Характерною ознакою, за якою ліс відрізняється від інших екосистем, є те, що на його території росте багато дерев і чагарників. Це позначається на інших рослинах, а також на тваринах - мешканцях лісу.

Ліс можна порівняти з кількаповерховим будинком, де кожен із «поверхів» утворюють певні рослини і населяють тварини. На кожному «поверсі», що має назву ярус, різне освітлення, а тому й різні мешканці.

Верхній ярус лісу утворюють найвищі дерева. Це переважно дуб, сосна, ялина, граб, клен, липа, ясен, береза, осика. «Поверхом» нижче ростуть чагарники - ліщина, глід, черемха, бузина, терен, шипшина, вовче лико та інші.

Крони дерев верхніх ярусів лісу і гілля чагарників затуляють сонячне світло трав'янистим рослинам. Тому їх у лісі зазвичай небагато. Густу траву можна побачити лише на відкритих галявинах. Лісові трав'янисті рослини мають здебільшого широкі листки, як-от: жовтець, конвалія, барвінок, плющ, лісові суниці, орляк, квасениця та інші. Це допомагає їм вбирати якомога більше сонячної енергії в умовах постійного затінення. Ранньовесняні рослини - підсніжник, про ліска, ряст, анемона жовтецева – встигають прорости та відцвісти раніше, ніж на деревах розпуститься листя. Трав'янисті рослини утворюють окремий ярус лісу. Найнижчий ярус лісу складається з мохів і лишайників.

У лісі мешкають дика свиня, ведмідь, лось, олень, вовк, лисиця, білка, куниця, козуля, заєць, їжак, миша лісова, гадюка, різні птахи і комахи, дощові черв'яки й інші тварини. Як бачите, тваринний світ лісу багатий. Тож і ланцюги живлення тут досить різноманітні.

Наша держава дбає про збереження та примноження лісів й інших природних екосистем. Для цього створюють заповідники. Заповідний - означає «той, що охороняється законом». На території заповідника не дозволяють полювати на звірів і птахів, зводити будівлі, рубати дерева, розорювати землі, прокладати великі дороги тощо. Найбільше заповідних лісів в Українських Карпатах та Кримських горах.

2:

Вільне введення тексту

Завдання 1. Використовуючи підручник, інші джерела знань (енциклопедію, атласи тощо), записати назви найбільш поширених неотруйних та отруйних рослин, грибів своєї місцевості.

Організми

Неотруйні

Отруйні

Рослини

Гриби

Тварини

3:

Тестування

 ЕКОСИСТЕМИ
23 квітня 2021
4 0
Аватар профіля Ткачук Марія Миколаївна
53
Аватар профіля Ткачук Марія Миколаївна
Природознавство
5 клас
12 454 543 0
53

Рефлексія від 0 учнів

Сподобався:

0 0

Зрозумілий:

0 0

Потрібні роз'яснення:

0 0
Рекомендуємо

Урок - практикум. Клімат своєї місцевості.

Урок - практикум. Клімат своєї місцевості.

759

Аватар профіля Базаренко Микола Миколайович
Географія
6 клас

33 грн

Практична робота "Визначення напрямків, відстаней, площ, координат та висот місцевості за топокартою".

Практична робота "Визначення напрямків, відстаней, площ, координат та висот місцевості за топокартою".

172

Аватар профіля Ногаль Галина Іванівна
Географія
8 клас та 11 клас

41 грн

Докладний переказ тексту з елементами опису місцевості

Докладний переказ тексту з елементами опису місцевості

105

Аватар профіля Лифар Ліна Миколаївна
Українська мова
8 клас

25 грн

Рослини і тварини прісних водойм.

Рослини і тварини прісних водойм.

655

Аватар профіля Любчич Валерія Володимирівна
Природознавство
2—3 клас

30 грн

Узагальнення до розділу 4. Клітини, бактерії, віруси, гриби, рослини і тварини

Узагальнення до розділу 4. Клітини, бактерії, віруси, гриби, рослини і тварини

610

Аватар профіля Бадак Максим Станіславович
Пізнаємо природу
5 клас

25 грн

Схожі уроки

Практична робота "Визначення найвідоміших сузір"їв на карті зоряного неба"

Практична робота "Визначення найвідоміших сузір"їв на карті зоряного неба"

781

Аватар профіля Шеіна Тетяна Володимирівна
Природознавство
5 клас

Повітря – суміш газів.

Повітря – суміш газів.

699

Аватар профіля Шеіна Тетяна Володимирівна
Природознавство
5 клас

Повітря - суміш газів

Повітря - суміш газів

164

Аватар профіля Талпа Людмила Миколаївна
Природознавство
5 клас

Весна в природі

Весна в природі

33

Аватар профіля Ракус Софія Олександрівна
Природознавство
2 клас

Квест - подорож " Явища природи"

Квест - подорож " Явища природи"

444

Аватар профіля Гайворонська Наталія Вікторівна
Природознавство
5 клас