Мета уроку "Складнопідрядне речення, його будова й засоби зв’язку в ньому":
1. Ознайомлення з поняттям "складнопідрядне речення":
Надати чітке визначення складнопідрядного речення, відрізняючи його від інших видів складних речень.
Розкрити особливості структури складнопідрядного речення, виділяючи головну та підрядну частини, а також засоби їх зв'язку.
З'ясувати функції підрядної частини в складнопідрядному реченні.
2. Вивчення видів складнопідрядних речень за значенням підрядної частини:
Ознайомити учнів з класифікацією складнопідрядних речень за значенням підрядної частини.
Виділити основні групи складнопідрядних речень:
Визначальні: відповідають на питання "який?", "яка?", "яке?", "які?".
З'ясувальні: відповідають на питання "хто?", "що?", "чого?", "кому?", "ким?", "про кого?", "про що?".
Обставинні: відповідають на питання "коли?", "де?", "куди?", "звідки?", "чому?", "як?", "навіщо?".
Метальні: відповідають на питання "для чого?", "з якою метою?".
Умовні: відповідають на питання "за якої умови?".
Поступальні: відповідають на питання "за якої умови?".
Допустові: відповідають на питання "попри те, що?".
Порівняльні: відповідають на питання "як?", "подібно до чого?".
Наслідкові: відповідають на питання "внаслідок чого?", "що з того?".
3. Аналіз будови та засобів зв'язку в складнопідрядному реченні:
Навчити учнів знаходити та аналізувати складнопідрядні речення в тексті.
Визначити засоби зв'язку між головною та підрядною частинами:
Підрядні сполучники: коли, як, бо, щоб, аби, якщо, хоч, хоча, хоч би тощо.
Сполучні слова: який, яка, яке, які, що, хто, коли, де, куди, звідки, чому, як.
Роз'яснити правила постановки розділових знаків у складнопідрядному реченні.
4. Розвиток навичок конструювання складнопідрядних речень:
Запропонувати учням проаналізувати зразки складнопідрядних речень, звертаючи увагу на їхню будову, засоби зв'язку та значення.
Провести практичні вправи на конструювання складнопідрядних речень з різними видами підрядних частин.
Розвивати вміння використовувати складнопідрядні речення у власному мовленні.
5. Виховання поваги до української мови:
Підкреслити багатство та виразність української мови, зокрема можливості використання складнопідрядних речень.
Заохочувати учнів до свідомого та грамотного використання складнопідрядних речень у мовленні.
Виховувати повагу до української мови як національної цінності.