Урок:

Розбудова екологічної мережі в Україні

22.02.2023
0 0
Опис уроку (учням цей опис не показується):

Навчальний матеріал гуртка "Юні екологи" ІІ року навчання в рамках розділу "Сучасні екологічні проблеми та шляхи їх вирішення".

Вміст уроку:
Опис, який учні побачать перед початком уроку

Мета:

  • Навчити розумінню того, що є екологічна мережа, для чого вона створена і як впроваджується;

  • Розвивати екологічне мислення, відчуття відповідального ставлення до оточуючої природи;

  • Виховувати цілісне сприйняття оточуючого середовища, екологічне сумління.

Урок не містить жодного завдання. Додайте завдання.

Щоб додати завдання, оберіть категорію завдання на панелі запитань.

1:

Теоретичний блок

Екомережа - це єдина територіальна система, яка утворюється з метою поліпшення умов для формування та відновлення довкілля, підвищення природно-ресурсного потенціалу території України, збереження ландшафтного та біорізноманіття. А також місць оселення цінних видів тваринного і рослинного світу, генетичного фонду, шляхів міграції тварин через поєднання територій та об’єктів природно-заповідного фонду та інших територій, які мають особливу цінність для охорони навколишнього природного середовища і відповідно до законів та міжнародних зобов’язань України підлягають особливій охороні.

Ідею створення Всеєвропейської екологічної мережі як системи взаємно поєднаних, цінних з екологічної точки зору природних територій, було запропоновано групою голландських дослідників у 1993 р. на Міжнародній конференції «Охорона природної спадщини Європи через створення Європейської екологічної мережі» (м. Маастріхт, Нідерланди). Вона органічно інтегрується в ідею сталого розвитку та є одним з потужних інструментів її втілення.

Згідно з більшістю існуючих поглядів, головною метою створення екомережі можна вважати загальне покращення стану довкілля, а також умов життя людини, забезпечення сталості існування біосфери через усунення антропогенної фрагментації біогеоценотичного покриву, що склалася в процесі історичного розвитку суспільства, створення його неперервності та функціональної цілісності і посилення, за рахунок цього, здатності до самовідновлення.

Як відомо, Природа, екосистеми і ландшафти не визнають адміністративних та політичних кордонів. Тому, якщо говорити про питання проектування екомережі, то екосистемний підхід є найбільш науково обґрунтованим. При цьому, один елемент екомережі (ключова територія чи екокоридор) може мати межі у декількох адміністративних районах, областях чи навіть країнах. У той же час, якщо перейти від питань наукового обґрунтування екомережі та її проектування до питань управління і моніторингу, то стає зрозумілим, що вирішення останніх є можливим лише у прив’язці до певних адміністративних одиниць. Формування та забезпечення умов стабільного функціонування екомережі також передбачає взаємоузгоджену участь усіх зацікавлених сторін – управлінців, землекористувачів, землевласників, науковців, підприємців, місцевих жителів тощо. Таким чином, екомережа може забезпечити потужне підґрунтя для сталого (збалансованого) розвитку країн та регіонів.

Україна, як і всі інші учасники процесу має зобов’язання інтегрувати національну екомережу до Всеєвропейської, включаючи питання як проектування і формування, так і управління екомережею.

Позитивне ставлення та сприяння розвитку концепції екомережі з боку громадськості – єдиний шлях до створення, збереження та раціонального використання екомережі в Україні. 

В концепції збереження біологічного різноманіття України (№ 439 від 12 травня 1997 року) зазначено, що серед основних напрямів діяльності у сфері збереження біологічного різноманіття є створення національної екологічної мережі з метою відновлення природних середовищ існування дикої флори та фауни, покращення стану збереження окремих компонентів біологічного різноманіття, зміцнення екологічних зв’язків та цілісності екосистем.

Закон України «Про Загальнодержавну програму формування національної екологічної мережі на 2000 - 2015 роки» був прийнятий 21 вересня 2000 року. Ця програма розроблена в контексті вимог щодо подальшого опрацювання, вдосконалення та розвитку екологічного законодавства України, а також відповідно до рекомендацій Всеєвропейської стратегії збереження біологічного та ландшафтного різноманіття щодо питання формування Всеєвропейської екологічної мережі як єдиної просторової системи територій країн Європи з природним або частково зміненим станом ландшафту.

Основною метою Програми є збільшення площі земель країни з природними ландшафтами до рівня, достатнього для збереження їх різноманіття, близького до притаманного їм природного стану, та формування їх територіальної єдиної системи, побудованої відповідно до забезпечення можливості природних шляхів міграції та поширення видів рослин і тварин, яка б забезпечувала збереження природних екосистем, видів рослинного і тваринного світу та їх популяцій.

За час, що минув з моменту прийняття Програми реальні заходи щодо забезпечення її виконання в частині планування та використання конкретних територій здійснювалися за окремими розрізненими напрямами. З одного боку, вони безумовно мали позитивні наслідки, а з іншого – так і не призвели до суттєвих зрушень щодо досягнення основної мети – формування екомережі як цілісної системи, ознакою якої є максимально можлива безперервність та взаємопов’язаність її складових елементів. Однією з основних причин цього була відсутність конкретних механізмів та невизначеність процедур проектування екомережі, формування переліків територій та об’єктів екомережі, їх обліку та моніторингу.

Для України стратегічним завданням формування екомережі є саме збереження існуючої екосистеми природних осередків та впровадження для них таких режимів господарювання, які зможуть забезпечити подальше стале існування  таких систем.

        Згідно з європейським баченням Пан-європейської екомережі головним її завданням є припинення подальшої фрагментації, ізоляції та деградації природних екосистем, популяцій та ландшафтів, і об’єднання в єдину територіальну систему різних національних природоохоронних територій і локальних екомереж з метою забезпечення гарантованого і оптимального консерваційного статусу для ключових екосистем, оселищ, видів і ландшафтів Європи.

        Структурно екомережа складається з 4 елементів:

  • Ключові області (ядра) екомережі,

  • Коридори (можуть бути трьох типів – ландшафтні, лінійні та переривчасто-острівні),

  • Буферні зони,

  • Зони сталого розвитку (території, на яких продовжується інтенсивне господарювання, але засобами, які повністю узгоджуються з завданнями збереження природних екосистем в інших частинах екомережі).

Використані джерела:

  1. https://necu.org.ua/ekonet/

  2. https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%95%D0%BA%D0%BE%D0%BB%D0%BE%D0%B3%D1%96%D1%87%D0%BD%D0%B0_%D0%BC%D0%B5%D1%80%D0%B5%D0%B6%D0%B0_%D0%A3%D0%BA%D1%80%D0%B0%D1%97%D0%BD%D0%B8

  3. В.В. Манюк Концепція екомережі степового Подніпров´я – Дніпропетровськ, 2011

Рефлексія від 10 учнів

Сподобався:

10 0

Зрозумілий:

10 0

Потрібні роз'яснення:

10 0
Рекомендуємо

Комп’ютерні мережі. Локальна мережа

Комп’ютерні мережі.  Локальна мережа

19

Аватар профіля Балюк-Дмітрієва Олена Миколаївна
Інформатика
5 клас

33 грн

Підключення мережі до Інтернету. Робота в мережі

 Підключення мережі до Інтернету. Робота в мережі

140

Аватар профіля Чернишева Антоніна Вікторівна
Професійна освіта
11 клас та II курс

83 грн

Комп’ютерні мережі. Локальна мережа. Використання мережевих папок

Комп’ютерні мережі. Локальна мережа. Використання мережевих папок

155

Аватар профіля Лизько Валентина Степанівна
Інформатика
5 клас

25 грн

Комунікація за допомогою мережі

Комунікація за допомогою мережі

102

Аватар профіля Лизько Валентина Степанівна
Інформатика
6 клас

30 грн

Комунікація за допомогою мережі

Комунікація за допомогою мережі

170

Аватар профіля Лизько Валентина Степанівна
Інформатика
6 клас

33 грн

Схожі уроки

Заморський карантинний бур’ян

Заморський карантинний бур’ян

524

Аватар профіля Бромот Тамара Миколаївна
Екологія
6—7 клас

Раціональне використання природних ресурсів Альтернативні джерела енергії.

Раціональне використання природних ресурсів Альтернативні джерела енергії.

7

Аватар профіля Карась Ірина Олексіївна
Екологія
II курс

Агросистеми. Охорона ґрунтів. Рекультивація земель.

Агросистеми. Охорона ґрунтів. Рекультивація земель.

7

Аватар профіля Карась Ірина Олексіївна
Екологія
II курс

ПР2. Вмизначення ГДК речовин забруднювачів

ПР2. Вмизначення ГДК речовин забруднювачів

11

Аватар профіля Карась Ірина Олексіївна
Екологія
II курс

Основні техногенні забруднювачі і методи їх контролю.

Основні техногенні забруднювачі і методи їх контролю.

11

Аватар профіля Карась Ірина Олексіївна
Екологія
II курс