Всеосвіта

Головне меню порталу

Головне меню порталу

Сьогодні о 18:00
Вебінар:
«
Використання Microsoft PowerPoint в НУШ: від простого до складного
»
Взяти участь Всі події
0400ufwl-cf9b.jpg

РМ. Контрольний переказ розповідного тексту з елементами опису місцевості в художньому стилі

Українська мова

Для кого: 8 Клас

28 проходжень

2 запитань

28.09.2022

47

0

Вміст уроку:

Завдання №1 Теоретичний блок

Добрий день!

Згадайте матеріал попереднього уроку з розвитку мовлення. Ми вчилися складати переказ розповідного характеру з елементами опису місцевості в художньому стилі. А сьогодні ми здійснюємо контроль цих знань, умінь і навичок.

Ви повинні підготуватися і написати Контрольний переказ розповідного тексту з елементами опису місцевості в художньому стилі.

Пригадайте:

опис місцевості –  це зв’язний текст, який дає словесне зображення основних ознак міста, села, вулиці, подвір’я, площі.

Щоб описати місцевість, потрібно вказати:

- де вона розташована;

- історичні відомості, пов’язані з нею;

- предмети (об’єкти), які є в цій місцевості.

Отже, складовими опису місцевості є опис місця й описи окремих предметів, які на цьому місці розташовані.

Опис місцевості складається за такою схемою:

ДЕ? – ЩО? – і ЯКЕ це ЩО?

Творче спостереження з елементами аналізу

Прочитайте текст і виконайте завдання до нього.

1. Визначте тему й основну думку.

2. З’ясуйте тип і стиль мовлення. Думку обґрунтуйте.

3. Назвіть слова, які використовує автор для опису місцевості (зокрема вулиці). 

4. Які з речень вказують на позицію спостерігача? Яку роль вони відіграють у тексті?

Хрещатик

Широкий, як Дніпро, Хрещатик. Попід берегом на тротуарах – люди; посередині, на бруківці, – машини… Пливемо ми, линемо, викроковуємо Хрещатиком… Праворуч – багатоповерхові будинки, схожі на величезні, кахлею обкладені груби, один на одного громадяться, угору на Печерськ лізучи. Ліворуч  ЦУМ склом на сонці виблискує. Далі – здоровенна десятиповерхова міськрада (скільки ж то в ній людей радиться – така велика!).

Десь за міськрадою – вежа телевізійна небо аж у космос проштрикує. Оце висота! Далі на тлі неба круглі з хрестами бані вимальовуються – то костел.

За вулицею Прорізною Хрещатик звертає праворуч і, порозсувавши будинки подалі від себе (наче збирається крикнути: «Пустіть мене, я хочу пірнути в Дніпро!»), утикається на Європейській площі у філармонію. І через ту філармонію в Дніпро не пірнає…

Та після вулиці Прорізної ми по Хрещатику далі не пішли, бо праворуч була станція метро. А метро, як ви знаєте, – це метро! І я хотів би глянути на того, хто, приїхавши до Києва з Васюківки, байдуже пройшов повз метро! (За В.Нестайком)

Картинки по запросу картинки крещатикаКартинки по запросу картинки крещатикаКартинки по запросу картинки крещатика

Словникова робота

  • Доберіть синоніми до слів.

  • Будівля (будинок, споруда, помешкання, заклад).

  • Дорога (тротуар (хідник),шосе, траса, бруківка, стежка).

  • Відредагуйте словосполучення.

  • Бувша назва (колишня назва); знак на углу будинка (знак на розі будинку); вулиця довжиною кілометр (вулиця завдовжки кілометр); покращувати рівень життя (підвищувати рівень життя).

  • Робота зі словником. З’ясуйте лексичне значення слів жилий і житловий. Запишіть речення, вставивши на місці пропуску слова.

  • Жилий – той, у якому живуть люди.

  • Житловий – той, що пристосований, призначений для життя людей.

  • … приміщення стане … тоді, коли в нього заселять людей. (Житлове приміщення стане жилим тоді, коли в нього заселять людей).

    Орієнтовний план

    План опису вулиці

    1. Оцінка й загальне враження від місцевості.

    2. У якому місті (селі) знаходиться вулиця?

    3. Яка її назва? Чому її так названо?

    4. Опис місцевості.

    а) Яка довжина вулиці? Вона широка чи вузька?

    б) Який транспорт рухається вулицею?

    в) Які будівлі тут розташовано? Яке вони мають призначення й  

      вигляд?

    г) Що прикрашає вулицю?

    1. За що ви любите  вулицю?

    2. Що б ви хотіли змінити на цій вулиці?

      Завдання:

      Уважно прочитайте текст ще раз, складіть план, за планом напишіть письмовий переказ цього тексту.

Завдання №2 Вільне введення тексту

Двадцять дев'яте вересня

Контрольний переказ

Хрещатик

План

(Далі повинен бути зміст вашого переказу цього тексту)

Хрещатик

Широкий, як Дніпро, Хрещатик. Попід берегом на тротуарах – люди; посередині, на бруківці, – машини… Пливемо ми, линемо, викроковуємо Хрещатиком… Праворуч – багатоповерхові будинки, схожі на величезні, кахлею обкладені груби, один на одного громадяться, угору на Печерськ лізучи. Ліворуч  ЦУМ склом на сонці виблискує. Далі – здоровенна десятиповерхова міськрада (скільки ж то в ній людей радиться – така велика!).

Десь за міськрадою – вежа телевізійна небо аж у космос проштрикує. Оце висота! Далі на тлі неба круглі з хрестами бані вимальовуються – то костел.

За вулицею Прорізною Хрещатик звертає праворуч і, порозсувавши будинки подалі від себе (наче збирається крикнути: «Пустіть мене, я хочу пірнути в Дніпро!»), утикається на Європейській площі у філармонію. І через ту філармонію в Дніпро не пірнає…

Та після вулиці Прорізної ми по Хрещатику далі не пішли, бо праворуч була станція метро. А метро, як ви знаєте, – це метро! І я хотів би глянути на того, хто, приїхавши до Києва з Васюківки, байдуже пройшов повз метро! (За В.Нестайком)

Опис уроку (учням цей опис не показується):
  • формувати мовленнєво-комунікативні вміння висловлювати думки, будувати опис місцевості на основі особистих вражень;

  • створити умови для формування навичок самостійної роботи;

  • розвивати писемне мовлення, спостережливість, увагу; культуру мовлення, образне мислення, створювати умови для розвитку ініціативності;

  • удосконалювати вміння усвідомлювати тему й основну думку, тип і стиль мовлення;

  • уміння спілкуватися державною мовою;

  • виховувати уважне ставлення до навколишнього світу, любов до рідного краю.

Рефлексія від 13 учнів

Сподобався

12 1

Зрозумілий

12 1

Потрібні роз'яснення

13 0