Урок:

Письмовий твір-оповідання на основі почутого з обрамленням

Опис уроку (учням цей опис не показується):

навчити учнів користуватись здобутими знаннями на уроках літератури про оповідання як жанр письменства;

формувати текстотворчі вміння, необхідні для його складання, а саме: вміння прогнозувати тему та головну думку майбутнього оповідання, визначати межі теми, складати текст розповідного характеру, що включає зав’язку, кульмінацію та розв’язку, а також відповідає вимогам художнього стилю мовлення;

розвивати логічне та образне мислення, удосконалювати культуру писемного мовлення;

Вміст уроку:

Урок не містить жодного завдання. Додайте завдання.

Щоб додати завдання, оберіть категорію завдання на панелі запитань.

1:

Теоретичний блок

Добрий день!

Ми сьогодні знову маємо урок з розвитку мовлення. Його тема :

Письмовий твір-оповідання на основі почутого з обрамленням.

* Бесіда.

  • Що називається оповіданням?

  • Який тип мовлення покладено в основу тексту оповідання? Чому?

  • Чому оповідання складається у художньому стилі?

  • Яка кількість персонажів здебільшого діє в оповіданні?

  • Чому в основу оповідання зазвичай покладено розповідь про одну подію з життя персонажа? Наскільки важливою для героя оповідання є описана подія?

  • Які  композиційні елементи є для оповідання обов’язковими? Що називається зав’язкою, кульмінацією та розв’язкою?

  • Чи можливе оповідання без кульмінації?

    Перевірте, чи правильно ви відповіли за допомогою відеоуроку:

    https://youtu.be/IM7RuF8MSXQ

    Робота з підручником, с. 47-48.

    *Пояснення вчителя.

    Отже, підсумовуємо вивчене:

    Підготовку до роботи над оповіданням слід розпочинати  з повторення засвоєних на уроках літератури понять про тему та ідею оповідання, його  композицію,  а також сюжет і  конфлікт.

    Тема – це  те, що стало предметом  творчого осмислення і зображення в оповіданні,  ті життєві явища,  що їх відібрав письменник для художнього відтворення. Тема твору нерозривно пов’язана з його ідеєю, тобто авторською установкою,  інтерпретацією  життєвих явищ, висновком, до якого підводить автор читача.

    Композиція -  це побудова художнього твору, розташування всіх його частин (розділів, епізодів, сцен, картин, образів) у певній послідовності, групування та розстановка персонажів, чітко продумане розгортання подій. Композиція зумовлена не тільки  задум і світоглядною позицією автора, а й традиціями жанру художнього твору.

    Сюжет -   система пов’язаних між собою подій, в яких розкриваються особливості характерів персонажів і весь зміст (тобто тема) художнього твору.

    В основу сюжету завжди покладено конфлікт. У зв’язку з тим, що цей конфлікт виникає,  розвивається, досягає  загострення, а потім розв’язується, в сюжетному ланцюгу подій умовно виділяють основні елементи:  зав’язку, кульмінацію та розв’язку.

    Крім сюжету, складниками композиції є позасюжетні  елементи: описи (портрети, пейзажі, інтер’єри  тощо), авторські відступи, обрамлення.

    Обрамлення -  композиційний прийом. Власне, це початкова й остання частини  в композиції твору, яка, інби в рамку, вкладає розповідь про події, про які йдеться.

    Найчастіше саме з обрамлення читач дізнається  про джерело викладеної в оповіданні інформації (з ким коли, де, за яких обставин трапилося, хто це розказав чи записав і т. ін.) або про подальшу долю персонажів. Буває так, що  розважальний зміст сюжету твору сполучаться із повачльним завданням «рамкової» історії, сприяючи цілісності твору. Крім того, обрамлення може розмежовувати автора й оповідача.

    Класичним прикладом є обрамлення в «Казках 1001 ночі», що є розповіддю про мудру й кмітливу Шахразаду, та обставини, за яких вона розповідала казкові історії.Часто й саме обрамлення містить роздуми з приводу того, про що розказано в основній частині оповідання, складає оцінку  цим подіям, яка вкладається в уста котрогось із персонажів або є авторською. 

    Письмова робота: виконайте завдання вправи 3, с. 48.

2:

Вільне введення тексту

Двадцять перше вересня

Домашня робота

Письмовий твір-оповідання на основі почутого з обрамленням

Рефлексія від 18 учнів

Сподобався:

18 0

Зрозумілий:

18 0

Потрібні роз'яснення:

18 0
Рекомендуємо

Діагностувальна робота: письмовий твір

Діагностувальна робота: письмовий твір

2790

Аватар профіля Шаповал Тетяна Сергіївна
Українська мова
4 клас

41 грн

Розвиток мовлення. Контрольний письмовий твір-опис природи в художньому стилі на основі особистих вражень або за картиною

Розвиток мовлення. Контрольний письмовий твір-опис природи в художньому стилі на основі особистих вражень або за картиною

834

Аватар профіля Чечіль Наталія Анатоліївна
Українська мова
6 клас

25 грн

РМ. Особливості будови розповіді. Письмовий твір-розповідь на основі власного досвіду в художньому стилі (за планом)

РМ. Особливості будови розповіді. Письмовий твір-розповідь на основі власного досвіду в художньому стилі (за планом)

289

Аватар профіля Лизько Валентина Степанівна
Українська мова
5 клас

33 грн

РМ. Аналіз письмового твору-опису

РМ. Аналіз письмового твору-опису

264

Аватар профіля Лизько Валентина Степанівна
Українська мова
5 клас

33 грн

РМ. Аналіз письмового твору-розповіді.

РМ. Аналіз письмового твору-розповіді.

220

Аватар профіля Лизько Валентина Степанівна
Українська мова
5 клас

33 грн

Схожі уроки

Правопис складних іменників (повторення й поглиблення).

Правопис складних іменників (повторення й поглиблення).

660

Аватар профіля Мірошніченко Леся Миколаївна
Українська мова
6 клас

Розділові знаки в СПР з кількома підрядними

Розділові знаки в СПР з кількома підрядними

822

Аватар профіля Яковець Надія Василівна
Українська мова
9 клас

Розвиток зв"язного мовлення. Есе.

Розвиток зв"язного мовлення. Есе.

504

Аватар профіля Білецька Оксана Вікторівна
Українська мова
10 клас

Спостерігаю за відмінюванням займенників 3-ої особи

Спостерігаю за відмінюванням займенників 3-ої  особи

384

Аватар профіля Сухорукова Валентина Михайлівна
Українська мова
4 клас

Послідовна підрядність.

Послідовна підрядність.

221

Аватар профіля Білецька Оксана Вікторівна
Українська мова
9 клас