Конструктор уроків
Урок не містить жодного завдання. Додайте завдання.
Щоб додати завдання, оберіть категорію завдання на панелі запитань.
№1:
Завантаження файлу
Історичний диктант
Дайте відповідь на питання і прикріпіть файл
1.Усе створене в процесі діяльності людини, що дозволяє вивчати минуле людського суспільства-це
2. знаряддя праці, прикраси, посуд, зброя, монети, руїни храмів, замків- це
3. наука, що вивчає минуле за речовими джерелами
4. установа, в якій збирають, вивчають і виставляють для огляду речові історичні пам’ятки
5. Народ, який проживав на території України в 4-3 тис до не це
А.Скіфи б. словяни в.трипільці
6. назвіть прізвище археолога, який відкрив трипільську культуру
А.Грушевський Б.Мозолевський В.Хвойко
7. Головне заняття трипільців
8. предмети, речі, витвори мистецтва, що демонструються на виставках
А реставрація Б.Експонат В. джерело
9. 1896р яке це століття
10. Територія, на якій розташовується комплекс пам’яток історії та культури, яка охороняється державою називається
№2:
Теоретичний блок
Писемні історичні джерела
У людей завжди існувала потреба зберігати будь-які відомості, фіксувати важливі події. Люди здавна намагалися знайти спосіб передачі та збереження інформації. Яким чином люди це робили?
У ч н і. Вони висловлювали і записували все те, що для них важливо.
Таким чином люди намагалися залишити по собі згадку.
Писе́мність — засіб передачі людської мови за допомогою знаків
Спочатку люди не володіли ніякою писемністю. Тому було досить важко передавати інформацію на великі відстані. Люди намагалися передавати інформацію за допомогою різних предметів. Так зване предметне письмо. Відомими історичними прикладами наочного листа є кіпу (перуанське письмо, в якому інформація передавалася кольором і кількістю вузликів на мотузці). Звичайно, предметне письмо не було найзручнішим засобом передачі інформації і з часом люди придумали більш універсальні інструменти.
Першим етапом розвиту письма була піктографія(від лат піктус –розмальований і графо -пишу)- відображення змісту повідомлення у вигляді малюнка або послідовності малюнків
. Наприклад, поняття «людина» може бути передане зображенням людини.
На зміну піктографії в 4-3 тис. приходить ієрогліфічне письмо— за допомогою знаків записуються думки (ідеї), слова. Ієро́гліф (від грец. «різьблене письмо») — святий знак, знак зі значенням.
Найдавніший у світі спосіб письма, коли слова передавали малюнками, що зображували людей, рослини або предмети чи їхні частини. Яскравим зразком ієрогліфічного письма є давньоєгипетське. Сьогодні суто ієрогліфічним письмом користуються лише китайці.
Вищою формою писемності, склалася у II тис. до н.е., абеткове письмо, в якому знаки позначають не предмети, а склади, звуки і графічно передаються окремі звукові позначення. Першу абетку винайшли фінікійці(22 літери) відсутні букви для позначення голосних звуків. Греки- 30 знаків, які з легкістю могла вивчити будь-яка людина, можна було передати практично будь-які слова усної мови. Алфавітне письмо через свою простоту швидко розповсюдилося по всьому світу .Вiдтоді з’явилися набагато кращi можливостi зберiгати і передавати рiзноманiтну iнформацiю. Перша буква алфавіту — «алеф», друга — «бета» — звідси «алфавіт». Ченці Кирило і Мефодій за дорученням візантійського імператора склали абетку, відповідно, були «аз» і «буки» — звідси й азбука.
Існує окрема історична наука — палеографія, яка вивчає історію письма,
№3:
Теоретичний блок
Перегляньте відео
№4:
Теоретичний блок
Проаналізуйте хмаринку слів. Дайте визначення даним поняттям (у зошит)
№5:
Завантаження файлу
Писемні джерела, які історики називають документами, бувають різноманітними. Серед них важливе місце посідають хроніки і літописи.
Пригадай, хто зображений на малюнку? Чим уславилася ця людина?
Запис подій за роками – це ____________.
Робота з джерелом на с.43 Чи вдалося вам зрозуміти текст? Щ о вам потрібно для цього?
« І жили в мирі поляни, і древляни, і сіверяни, і радимичі, і вятичі, і хорвати. Дуліби тоді жили по Бугу, де нині волиняни, а уличі [й] тиверці сиділи по [другому] Бугу і по Дніпру; сиділи вони також поблизу Дунаю. Мали ж свої обичаї, і закони предків своїх, і заповіти, кожне - свій норов.»
Як працювати з текстом історичного джерела
1. Прочитайте документ.
2. Чи відомо, хто автор документа?
3. Про яку історичну подію або історичну постать розповідає
документ?
4. Чи відома нам дата написання документа?
5. Визначте в тексті джерела:
- Про що дізнались?
- Що, на вашу думку, найголовніше в тексті?
6. Зробіть висновки про цінність історичного джерела.
№6:
Вільне введення тексту
Розгадайте ребуси. Поясніть значення слів.
№7:
Теоретичний блок
Які джерел з’явилися раніше усні чи писемні?
Історія значним чином відображена в усній народній творчості, чи фольклорі.
Фольклор (з англійської — «народна мудрість») — усна та музична народна творчість, обряди та звичаї, що мають давнє походження.
Учитель з’ясовує думку учнів щодо можливості отримання історичної інформації зі зразків усної народної творчості.
Учні міркують, яким чином цю інформацію мають використовувати історики.
Завдання : Вгадай і запиши, про яке усне джерело йде мова:
____міф – це стародавня народна оповідь про явища природи, історичні події тощо або фантастичні оповідання про богів, обожнених героїв, уявних істот.
легенда_ – це народне сказання або оповідання про якісь події чи життя людей, оповите казковістю, фантастикою.
_прислів’я – це влучний образний вислів, часто ритмічний за будовою, який у стислій формі узагальнює різні явища життя.
Рефлексія від 2 учнів
Сподобався:
Зрозумілий:
Потрібні роз'яснення: