Зараз в ефірі:
Вебінар:
«
Атестація педпрацівників у 2025 році: відповідаємо на актуальні питання
»
Взяти участь Всі події
Урок:

ПРАВОПИС ЗАЙМЕННИКІВ. НАПИСАННЯ ЗАПЕРЕЧНИХ, НЕОЗНАЧЕНИХ ЗАЙМЕННИКІВ. ЯВИЩЕ ПРОНОМІНАЛІЗАЦІЇ. ПЕРЕХІД ЗАЙМЕННИКІВ В ІНШІ ЧАСТИНИ МОВИ.

Опис уроку (учням цей опис не показується):

Очікувані результати: опрацювавши теоретичний блок і виконавши практичні завдання, учні правильно писатимуть заперечні та неозначені займенники, матимуть уявлення про явище прономіналізації.

Вміст уроку:

Урок не містить жодного завдання. Додайте завдання.

Щоб додати завдання, оберіть категорію завдання на панелі запитань.

1:

Теоретичний блок

Шановні десятикласники!

Для успішного складання ЗНО та подальшого засвоєння матеріалу з теми " Займенник як самостійна частина мови" необхідно знати , як правильно писати складні займенники.

Разом, окремо чи через дефіс?

10-А КРАЇНА СПРАВЖНІХ ДРУЗІВ: февраля 2016ЗАЙМЕННИКИ ПИШУТЬСЯ РАЗОМ, ОКРЕМО ЧИ ЧЕРЕЗ ДЕФІС, ЗАЛЕЖНО ВІД УЖИВАННЯ ЧАСТОК І ПРИЙМЕННИКІВ З НИМИ.

Складними називаються займенники, утворені від займенників інших семантичних груп за допомогою словотворчих часток. До таких належать НЕОЗНАЧЕНІ та ЗАПЕРЕЧНІ ЗАЙМЕННИКИ.

ЗАПЕРЕЧНІ Й НЕОЗНАЧЕНІ ЗАЙМЕННИКИ - Займенник - Морфологія. Орфографія. Елементи стилістики - Українська мова 6 клас - О.В. Заболотний - підручник - Генеза 2014 рік - російська мова навчання

Неозначеними називають займен­ники, що вказують на реальне, але не
відомі мовцю, невизначені предмети, їх ознаки чи кількість.
Неозначені займенники утворю­ються від питально-відносних за до­
помогою часток, що виступають у ролі префіксів
де-, аби-, будь-, казна-,
хтозна-, та суфіксів -небудь, -сь: дехто, деякий, абищ о, абичий, будь -хто, будь-що, казна-скільки , хтозна-який, хт о-н ебудь, чий-небудь, щось, якийсь.
*Дехто вмирає, так і не народи­вшись (П. Загребельний).


*Як іноді важливо буває, щоб хтось виділив у людині щось гарне та й іншим підказав (М. Стельмах).

*Нехай вихваляє тебе будь-хто чужий, а не твої губи (3 Біблії).


Неозначені займенники мають такі само морфологічні ознаки, як і питально-відносні. Відмінюються та­ кож за зразком питально-відносних, від яких утворені.
УВАГА !
При відмінюванні словотворчі частки залиша­ються без змін.

ЗРАЗОК ВІДМІНЮВАННЯ НЕОЗНАЧЕНИХ ЗАЙМЕННИКІВ

Н. хтось яка-небудь абищо деякий

Р. когось якої-небудь абичого деякого

Д. комусь якій-небудь абичому деякому

Зн. когось яку-небудь абищо деякого

Ор. кимось якою-небудь абичим деяким

М. ні на когось (на) якій-небудь (на) абичому (на) деякому

Ознайомтеся з таблицею.

Українська мова для 6 класу: завдання та тести онлайн - Learning.ua - Вибираємо потрібний рядок займенників

Заперечні займенники заперечують присутність особи, наявність предмета, його ознак чи кількості: ніхто, ніщо, ніякий, нічий, ніскільки.

Заперечні займенники утворюються від питальних і відносних додаванням префікса ні-: ніхто, ніщо, ніким, нічого. Тобто частка ні в заперечних займенниках виконує функцію префікса і пишеться РАЗОМ.

ЗВЕРНІТЬ УВАГУ!

Якщо між ні та займенником уживається прийменник, усі три слова пишуть окремо: ні перед чим, ні за кого, ні в якому.

Займенники ніхто, ніщо в непрямих відмінках можуть мати різний наголос залежно від значення слова: ні́кому (означає «нема кому») і ніко́му (жодному); ні́ в чому (немає в чому) і ні в чо́му (в жодному):

Ні́кому води подати – ніко́му не вдалося цього зробити;

Ні́чого вам сказати – нічо́го вони не вдіють.

2:

Вільне введення тексту

Визначте заперечні й неозначені займенники, з’ясуйте їхні відмінки. Провідміняйте займенники: хтось, ніякий, хтозна-скільки.

1. А відірвати нас від України нікому не вдавалось і на мить (О. Лупій). 2. Хіба ж кого-небудь ми опечалимо? (Л. Костенко). 3. День минув без будь-яких пригод (М. Старицький). 4. Твоя справедливість має перевищувати абияку несправедливість інших щодо тебе (Б. Брюгген). 5. Наша лінь нікого не розчулить (Б. Симоненко). 6. До нічого не треба й солі (Народна творчість).

3:

Вільне введення тексту

Відновіть прислів'я, уставивши потрібні за змістом заперечні займенники. Запишіть речення, визначте синтаксичну функцію займенників ( записавши в дужках).

1) Мудрим ... не народився, а навчився. 2) Розумний передбачає, але знає, що... всього не знає. 3) Уміння ... в рюкзаку не носить. 4)... у всьому мудрий не буває. 5)... вище свого вміння не здійметься. 6)... ще не вродився вченим, а хліб не вродився печеним (Нар.творчість).

4:

Вільне введення тексту

Запишіть займенники , розподіливши їх за групами: 1) займенники, що пишуться з частками разом; 2) через дефіс; 3) окремо. Підкресліть орфограми.

(Ні)хто, ні(в)кого, де(з)чим, кимо(сь), чий(небудь), будь(з)чим, будь(до)кого, (будь)кого, хтозна(з)ким, хтозна(до)чого, (хтозна)чий, хтозна(від)чого, казна(з)чим, (аби)хто, аби(з)чим, (аби)чий, чим(небудь), аби)якого, який(небудь), (аби)що, аби(до)чого, (де)хто, (де)який, (де)чим, де(з)ким, (де)котрий, (де)яким, (дб)кого, ні(до)кого, ні(з)ким, ні(з)яким, (ні)кого, (ні)чим, (ні)скільки, ні(з)чим, ні(за)ким, (будь)хто

5:

Теоретичний блок

Роз'яснення на питання, які є найбільш актуальними щодо нового закону «Про житлово-комунальні послуги» - Каменское: Новости Що таке ПРОНОПитання та відповідіМІНАЛІЗАЦІЯ?!

Пронос при вагітності на ранніх термінах: причини, діагностика та лікування

ПРОНОС що? Як це пов'язано з ЗАЙМЕННИКАМИ? Навіщо це нам?

Явище прономіналізації в українській мові

Прономіналізація (від лат. pronomen – займенник) – перехід слів з інших частин мови у займенники в результаті втрати чи послаблення властивого їм основного лексичного значення і набуття узагальнено-вказівного чи неозначеного змісту. До розряду займенників можуть переходити іменники н, прикметники а також числівник один.

Повністю переходять у займенники деякі повнозначні частини мови, а саме ІМЕННИКИ:

  • чоловік, хлопець, парубок, жінка, дівчина,брат, сестра, людина, річ, справа, душа, факт, штука, які набувають вказівного значення, вживаються у значенні особових займенників першої та другої особи одниниі множини (=Я,МИ, МЕНІ, НАС)

  • сполучення на брата, на голову, на чоловіка, на душу, з чоловіка, на людину , якщо вони дорівнюють значенню " НА КОЖНОГО", " З КОЖНОГО".

Наприклад: Нашому брату (НАМ) скрізь не солодко. Життя – складна штука. На стежці не видно було ні живої душі (НІКОГО) (І.Нечуй-Левицький). Пан заппровадив нові податки - по десять карбованців з душі.(З КОЖНОГО)

ПРИКМЕТНИКИ:

цілий - у значенні означального займенника ВЕСЬ;

перший-ліпший - у значенні означального займенника ВСЯКИЙ;

різний - у значенні ВСЯКИЙ;

певні - у значенні неозначеного займенника ДЕЯКІ.

Наприклад: На це питання відповідь може дати перший-ліпший (КОЖНИЙ) учень з присутніх на уроці. Певними (ДЕЯКИМИ) досягненнями вже можемо пишатися. Він зможе використати різний ( ВСЯКИЙ) спосіб, аби досягти свого.

ЧИСЛІВНИКИ:

один у значенні неозначеного займенника ЯКИЙСЬ, означального (=НЕ САМІ), у сполученні із заперечною часткою НІ в заперечних реченнях у значенні (НІХТО, ЖОДЕН);

другий у значенні означального займенника (= ІНШИЙ).

Наприклад: Ні один (НІХТО, ЖОДЕН ) у поході не відстав. Їхала ,кажуть, одна (ЯКАСЬ) пані і угледіла сироту при дорозі. Восени бідолаха перейшов у друге (ІНШЕ) село.

Прономіналізуватися можуть також окремі слова з інших частин мови, що входять до складу згадуваних займенникових фразеологічних зрощень.

6:

Тестування

Морфологія. Займенник як частина мови. Його відмінювання та правопис.
18 березня 2021
1 0
Аватар профіля Бацько Лариса Михайлівна
20
Аватар профіля Бацько Лариса Михайлівна
Тематичний тест створено з метою перевірки рівня навчальних досягнень учнів з теми "Займенник як час...
Українська мова
6 клас
10 162 300 0
20

Рефлексія від 0 учнів

Сподобався:

0 0

Зрозумілий:

0 0

Потрібні роз'яснення:

0 0
Рекомендуємо

Займенник як частина мови

Займенник як частина мови

144

Аватар профіля Алєксандрова Ксенія Гінтасівна
Українська мова
6 клас

20 грн

Особові займенники. Відмінювання особових займенників. Приставний -н-

Особові займенники. Відмінювання особових займенників. Приставний -н-

360

Аватар профіля Алєксандрова Ксенія Гінтасівна
Українська мова
6 клас

20 грн

Написання не, ні з різними частинами мови

Написання не, ні з різними частинами мови

119

Аватар профіля Перепелиця Любов Вікторівна
Українська мова
10 клас

20 грн

Правопис часток не і ні з різними частинами мови

Правопис часток не і ні з різними частинами мови

124

Аватар профіля Гузік Віта Григорівна
Українська мова
7 клас

25 грн

Правопис часток не і ні з різними частинами мови (узагальнення).

Правопис часток не і ні з різними частинами мови (узагальнення).

224

Аватар профіля Лизько Валентина Степанівна
Українська мова
7 клас

33 грн

Схожі уроки

Правопис складних іменників (повторення й поглиблення).

Правопис складних іменників (повторення й поглиблення).

539

Аватар профіля Мірошніченко Леся Миколаївна
Українська мова
6 клас

Розділові знаки в СПР з кількома підрядними

Розділові знаки в СПР з кількома підрядними

554

Аватар профіля Яковець Надія Василівна
Українська мова
9 клас

Розвиток зв"язного мовлення. Есе.

Розвиток зв"язного мовлення. Есе.

393

Аватар профіля Білецька Оксана Вікторівна
Українська мова
10 клас

Спостерігаю за відмінюванням займенників 3-ої особи

Спостерігаю за відмінюванням займенників 3-ої  особи

278

Аватар профіля Сухорукова Валентина Михайлівна
Українська мова
4 клас

Послідовна підрядність.

Послідовна підрядність.

94

Аватар профіля Білецька Оксана Вікторівна
Українська мова
9 клас