Урок:

Практичне заняття. Повсякденне життя представників основних верств суспільства XVІ – першої половини XVІІ ст.

Вміст уроку:

Урок не містить жодного завдання. Додайте завдання.

Щоб додати завдання, оберіть категорію завдання на панелі запитань.

1:

Теоретичний блок

Повсякденне життя — це життя з його щоденними справами, трудовою діяльністю, різноманітними успіхами й проблемами, зустрічами та розмовами, побутом і відпочинком. Повсякденне життя в мікросвіті — у сім’ї, у власному будинку, у колі друзів. Іншою складовою є життя в макросвіті. Тут людина вступає в складні стосунки із соціальними верствами, підприємствами, урядом, церквою, навчальними закладами. Загалом повсякденна — тема надзвичайно широка.

image026.jpg

Представники бідної шляхти XVI ст. м. Львова. Реконструкція

2:

Вільне введення тексту

Прочитайте уривок із жалуваної грамоти польського короля Сигізмунда І про підтвердження місту Володимиру магдебурзького права (1509) і проаналізуйте його за поданим планом.

  1. Які прояви магдебурзького права описані в уривку?

  2. Визначте формулювання, яке доводить, що представники королівської влади не мали в місті з магдебурзьким правом жодних владних повноважень.

  3. Хто вирішував справи про поселення нових містян у місті? Яка неодмінна умова при цьому ставилася королівською владою?

«Одним листом й. к. м.... благоволив підтвердити їм право магдебурзьке, що мають вони... між собою судитися й радитися, а старости володимирські й інші урядовці в те їхнє магдебурзьке право вступатися не повинні й не мають права перебирати з них на себе право судити їх... Крім цього, його пресвітла милість, отець наш, велів їм приходячих вільних людей у місті тамтешньому осаджувати. А другим листом й. к. м. ...благоволив їм дати й дозволити таке в Володимирі помірне1: з кожної маци2 по пенязю, а мостове3 з гостя4 — від воза по півгроша брати. І ці пенязі на оборону міста віддавати їм велів... І те магдебурзьке право ми підтверджуємо цим нашим привілеєм...»

3:

Вільне введення тексту

Опрацюйте візуальне джерело. Дайте відповіді на питання

0602esu8-09be-601x320.png

1 2 3 4

  1. До якого стану належали особи, зображені на малюнках?

  2. Чому ви так вирішили?

4:

Вільне введення тексту

Прочитайте уривок із «Статутів на волоки» 1557 р. й визначте ті умови роботи селянина на панщині, які відображає джерело. Дайте відповіді на запитання.

  1. Чому в документі не згадується про умови оплати праці селянина?

  2. Чи звільняло селянина покарання за невиконання панщини від відробітків у господарстві феодала?

  3. Чи звільняла селянина від панщини хвороба? Як селянин міг уникнути покарання за невихід на панщину через хворобу?

  4. За рахунок якого часу карали селян, що запізнилися на роботу?

    1 Помірне — плата за обмір певних величин.

2 Маца — міра, яка дорівнювала майже 10 пудам.

3 Мостове — плата за проїзд через міст.

4 Гість — іноземний купець.

«... І якщо котрийсь чоловік не вийде на роботу, то за перший день прогулу заплатить гріш, а за другий день — барана, а якщо й третій раз прогуляє або через п’янство не вийде, то бичем на лавці скарати, а дні пропущені відробити; однак, якби з якої причини підданий не міг вийти на роботу, він має... оповістити про те уряд, а уряд, визначивши причину заслужну, не має його ніяк за ті провини карати, але іншого дня примусити відробити повинність, яку він пропустив, але не відкуплюватися від роботи нікому... А до роботи приступати підданим, як сонце сходить, а зійти, як заходить, а відпочинку тим, що з худобою роблять, перед обідом — година, у полудень — година, надвечір — година; а котрі пішо роблять, тим відпочинку в ті ж часи, але по півгодини має бути, а то літом на Великдень відпочивання; а хто рано на роботу не вийде через запізнення, такий другого дня стільки часу, на скільки запізнився, відробити має».

5:

Теоретичний блок

Прочитайте уривок з «Опису України» 1651 року Гійома Левассера де Боплана. Дайте відповідь на запитання.

  1. Перерахуйте види селянських зобов’язань перед панами

  2. Як селяни боролися зі своїм становищем?

Тутешні селяни заслуговують на співчуття. Вони мусять працювати власноруч і зі своїми кіньми три дні на тиждень на користь свого пана, а також сплачувати йому, залежно від наділу, який тримають, певну кількість буассо (міра ваги ) зерна, багато каплунів, курей, гусей і курчат перед Великоднем, Трійцею і Різдвом. Крім того, повинні возити дрова для потреб свого пана та виконувати тисячі інших повинностей, не кажучи про гроші, які пани від них вимагають, а також збирають десятину з баранів, свиней, меду, всіляких плодів, а кожного третього року — третього вола.

Але й це не найважливіше, оскільки пани мають необмежену владу не тільки над їхнім майном, але й над їхнім життям; Тому як трапляється, то ці бідні селяни потрапляють у повну залежність до злих панів та опиняються ще в жалюгіднішому стані, ніж каторжани на галерах. Таке рабство й призводить до того, що багато хто тікає, а
найвідважніші з них подаються на Запорожжя...»

Рефлексія від 24 учнів

Сподобався:

21 3

Зрозумілий:

20 4

Потрібні роз'яснення:

20 4
Рекомендуємо

Повсякденне життя представників основних верств українського суспільства XVI – першої половини XVII ст. Практичне заняття.

Повсякденне життя представників основних  верств українського суспільства XVI –  першої половини XVII ст. Практичне  заняття.

319

Аватар профіля Штагер Тетяна Миколаївна
Історія України
8 клас

85 грн

ПРАКТИЧНЕ ЗАНЯТТЯ. ПОВСЯКДЕННЕ ЖИТТЯ В ПЕРШІЙ ПОЛОВИНІ ХІХ ст.

ПРАКТИЧНЕ ЗАНЯТТЯ. ПОВСЯКДЕННЕ ЖИТТЯ  В ПЕРШІЙ ПОЛОВИНІ ХІХ ст.

71

Аватар профіля Штагер Тетяна Миколаївна
Історія України
9 клас

125 грн

Повсякденне життя українців. Практичне заняття.

Повсякденне життя українців. Практичне заняття.

454

Аватар профіля Штагер Тетяна Миколаївна
Історія України
10 клас

83 грн

Практичне заняття за Розділом ІІІ: Русь у другій половині XI — першій половині XIII ст.

Практичне заняття за Розділом ІІІ: Русь у другій половині XI — першій половині XIII ст.

583

Аватар профіля Штагер Тетяна Миколаївна
Історія України
7 клас

200 грн

Практичне заняття за розділом II. Русь-Україна наприкінці X — у першій половині XI ст.

Практичне заняття за розділом II. Русь-Україна наприкінці X — у першій половині XI ст.

603

Аватар профіля Штагер Тетяна Миколаївна
Історія України
7 клас

200 грн

Схожі уроки

Кримська війна 1853 -1856 рр. та реформи 60 - 70 рр. ХІХ ст.

Кримська війна 1853 -1856 рр. та реформи 60 - 70 рр. ХІХ ст.

607

Аватар профіля Глушко Лариса Іванівна
Історія України
9 клас

Українська революція і боротьба за збереження державності (1917-1921рр)

Українська революція і боротьба за збереження державності (1917-1921рр)

431

Аватар профіля Чуприна Марія Прохорівна
Історія України
5 клас

Утворення Галицько - Волинської держави

Утворення Галицько - Волинської держави

322

Аватар профіля Чуприна Марія Прохорівна
Історія України
7 клас

Воєнно-політичні події 1654-1657 років

Воєнно-політичні події 1654-1657 років

1464

Аватар профіля Гурська Вікторія Михайлівна
Історія України
8 клас

ЛІВОБЕРЕЖНА ТА ПРАВОБЕРЕЖНА УКРАЇНА У 60-70-Х РОКАХ ХVІІ СТОЛІТТЯ. ПЕТРО ДОРОШЕНКО

ЛІВОБЕРЕЖНА ТА ПРАВОБЕРЕЖНА УКРАЇНА У 60-70-Х РОКАХ ХVІІ СТОЛІТТЯ. ПЕТРО ДОРОШЕНКО

154

Аватар профіля Буланов Юрій Іванович
Історія України
8 клас