Мета уроку "Підрядні сполучники й сполучні слова в складнопідрядному реченні":
1. Ознайомлення з поняттями "підрядний сполучник" та "сполучне слово":
Надати чітке визначення підрядного сполучника та сполучного слова, розкриваючи їхні функції у складнопідрядному реченні.
Роз'яснити відмінність між підрядними сполучниками та сполучними словами на основі їх походження, морфологічних ознак та синтаксичної ролі.
Навести приклади підрядних сполучників та сполучних слів, що використовуються в українській мові.
2. Вивчення видів підрядних сполучників:
Ознайомити учнів з класифікацією підрядних сполучників за значенням.
Виділити групи сполучників, що виражають:
Часові відношення: коли, як, доки, після того як, щойно, як тільки, аж поки тощо.
Причинні відношення: бо, тому що, через те що, з тієї причини, що, завдяки тому що тощо.
Умовні відношення: якби, коли б, якщо, аби, якщо не, хіба що тощо.
Метові відношення: щоб, аби, з тим щоб, задля того щоб, з метою щоб тощо.
Наслідкові відношення: так що, що аж, настільки що, аж ось тощо.
Порівняльні відношення: як, мов, наче, ніби, неначе, подібно до того як тощо.
Уступні відношення: хоч, хоча б, хоч би, дарма що, хоч як тощо.
Вимоги та побажання: хай, нехай, аби, якби тощо.
Звернути увагу на особливості вживання деяких підрядних сполучників.
3. Аналіз функцій сполучних слів:
Дослідити роль сполучних слів у складнопідрядному реченні.
Виділити основні групи сполучних слів:
Відносні займенники: який, яка, яке, які, що.
Запитальні займенники: хто, що, який, яка, яке, які, коли, де, куди, звідки, чому.
Займенникові прислівники: де, куди, коли, звідки, чому, як.
Сполучні частки: що, щоб, аби, якби, коли б, хоч, хоча б, хоч би.
Навести приклади складнопідрядних речень із сполучними словами.
4. Розвиток навичок аналізу та конструювання складнопідрядних речень:
Запропонувати учням проаналізувати зразки складнопідрядних речень, визначаючи в них підрядні сполучники та сполучні слова.
Провести практичні вправи на конструювання складнопідрядних речень із підрядними сполучниками та сполучними словами.
Розвивати вміння правильно використовувати підрядні сполучники та сполучні слова у власному мовленні.
5. Виховання мовної культури:
Підкреслити важливість вживання підрядних сполучників та сполучних слів відповідно до їхнього значення та функцій.
Заохочувати учнів до свідомого та грамотного використання складнопідрядних речень у мовленні.
Виховувати повагу до української мови та її багатства.