• Всеосвіта
  • Бібліотека уроків
  • Трудове навчання
  • Інстуктаж з БЖД. Метод фокальних об'єктів. Алгоритм за методом : вибір випадкових об'єктів, визначення ознак випадково обраних об'єктів, приєднання їх ознак до фокального об'єкта. Моделі - аналоги.
Урок:

Інстуктаж з БЖД. Метод фокальних об'єктів. Алгоритм за методом : вибір випадкових об'єктів, визначення ознак випадково обраних об'єктів, приєднання їх ознак до фокального об'єкта. Моделі - аналоги.

12.09.2022
3 0
придбати урок
Ціна:

50 грн

Після покупки цей урок відразу стане доступним для використання повною мірою. Запитів на доступ не потрібно відправляти. Всі придбані уроки зберігаються в розділі мої придбані матеріали.

Опис уроку (учням цей опис не показується):

Вітаю!

Інстуктаж з БЖД. Метод фокальних об'єктів. Алгоритм роботи за методом : вибір випадкових об'єктів, визначення ознак випадково обраних об'єктів, приєднання їх ознак до фокального об'єкта. Моделі - аналоги. Светрик для кружки.

Що таке метод фокальних об'єктів

Метод фокальних об’єктів - це метод пошуку нових ідей шляхом «приєднання» до об’єкта, який вдосконалюють, властивостей або ознак інших випадково обраних об’єктів.

Метод фокальних об’єктів у 1923 р. запропонував Еміль Кунце - професор Берлінського університету. У 1950-х роках його вдосконалив американський винахідник Чарльз Вайтинг, якого і вважають основоположником цього методу.

Є речі, які не завжди вдається вдосконалити лише завдяки кмітливості винахідника. З цією метою дизайнери і конструктори (та й інші люди не менш творчих професій - рекламісти, маркетологи, технологи та ін.) під час роботи над проектом застосовують метод фокальних об’єктів.

Сьогодні цей метод застосовують для розширення асортименту товарів, сфер застосування відомих речовин, створення реклами, пошуку нових шляхів використання відходів виробництва, вирішення складних техніко-технологічних проблем тощо.

Суть методу полягає в перенесенні ознак випадково обраних об’єктів на об’єкт, що вдосконалюється, який лежить ніби у фокусі перенесення й тому називається фокальним. На рис. 98 наведено приклад застосування методу фокальних об’єктів для вдосконалення годинника. Випадково обраними об’єктами у цьому разі виступають компас, нічний небосхил, дельфін, календар.

Метод фокальних об’єктів відзначається простотою, а тому ним можна скористатися навіть в умовах шкільної майстерні - під час проектування і виготовлення виробу.

Як застосовувати метод фокальних об'єктів

Застосування методу фокальних об’єктів передбачає виконання таких дій.

1. Вибір фокального об’єкта (наприклад, лавка для відпочинку).

2. Визначення проблеми чи завдання, яке необхідно розв’язати, або чітке формулювання кінцевого результату: «Що потрібно зробити?», «Що має виконувати цей об’єкт?» тощо (наприклад, конструкція лавки: вона має бути такою, щоб її було зручно переносити, не докладаючи значних зусиль одній людині, не зменшуючи при цьому габаритних розмірів виробу).

03018d1n-de23-541x571.jpg

Рис. 98. Метод фокальних об’єктів

3. Вибір 3-4 випадкових об’єктів-аналогів (вибирають, як правило, навмання зі словника, каталогу, технічного журналу тощо, наприклад: кіно, змія, каса, полюс, машина).

4. Складання списків ознак (властивостей) випадкових об’єктів (наприклад, машина: саморухома, швидка, блискуча тощо).

5. Генерування ідей шляхом приєднання до фокального об’єкта ознак випадкових об’єктів.

Наприклад, лавка може бути звуковою, якщо в конструкції спроектувати місце для радіоприймача чи магнітофона, а якщо приєднати до цього фокального об’єкта ознаку «саморухома», може з’явитися оригінальна ідея пересувної лавки (рис. 99).

03018d1m-5826-296x156.jpg

Рис. 99. Рухома лавка

https://youtu.be/KqR9qC4FoAY презентація

https://vseosvita.ua/2.7xux Светрик для кружки

І сьогодні в’язані гачком речі мають неабиякий успіх.

В’язання як вид рукоділля продовжує розвиватися: активно впроваджуються нові матеріали, розробляються візерунки. Гачком в’яжуть різноманітні аксесуари, починаючи від прикрас і закінчуючи взуттям (мал. 40).

Мал. 40. Аксесуари, вив’язані гачком

Це цікаво

Вічна ткаля Арахна

Про в’язання розповідає легенда Давньої Греції.

Афіна Паллада була однією з найбільш шанованих богинь. Вона давала людям мудрість і знання, вчила їх мистецтвам і ремеслам. Усі дівчата Давньої Греції, без виключення, поважали Афіну за те, що вона навчала їх майстерності рукоділля. Серед майстринь, що ткали прозорі, як повітря, тканини та в’язали ніжне й гладке полотно, славилася Арахна. Вона пишалася своїм мистецтвом й одного дня вирішила викликати на змагання саму Афіну.

Богиня Афіна під виглядом сивої, страшної, згорбленої старої жінки з’явилася перед Арахною і застерегла гордячку — не можна бути вище за богів. Але Арахна не послухалася поради. Вона зв’язала полотно і представила його на суд богів. Боги не визнали її перемоги.

Страждання Арахни не мали меж. Дівчина не могла пережити такої ганьби і наклала на себе руки. Мудра і милосердна Афіна врятувала Арахну, але не залишила її жити в людській подобі — перетворила на павука. З тих пір павук-Арахна вічно зайнятий в’язанням павутини: і вдень, і вночі в’яже своє тонке полотно.

В’язаний одяг був і залишається в моді, вражаючи уяву свободою форм, кольору і стилю. За останні кілька років в’язання гачком з традиційного рукоділля перетворилося на модне захоплення людей, незалежно від віку і соціального стану. В 21 ст. знову почали в’язати багато чоловіків.

Види виробів, в’язаних гачком

Багато красивих, корисних і необхідних у повсякденному житті речей можна виготовити або оздобити, вміючи в’язати. Для цього достатньо мати клубок пряжі і гачок. Це нескладне заняття дає змогу, за порівняно короткий час, виготовити красиві та унікальні речі.

Якщо оглянути свою оселю, то важко знайти річ, яку не можна було б оздобити в’язанням гачком. Саме тому серед виробів, в’язаних гачком, найбільшою популярністю користуються предмети оздоблення житла — серветки (мал. 41), прихватки та підставки під гарячий посуд (мал. 42), диванні подушки (мал. 43), скатертини та фіранки (мал. 44) тощо. В’язані вироби роблять житло затишним і важливо лише, щоб вони були виконані зі смаком і пасували до меблів, посуду та інших речей у кімнаті.

Мал. 41. Серветки, вив’язані гачком

Мал. 42. Прихватки та підставки під гарячий посуд

Мал. 43. Зразки декоративних подушок, вив’язаних гачком

Мал. 44. Скатертини та фіранки, вив’язані гачком

Цікавими і своєрідними є дитячі іграшки, в’язані гачком із яскравої чи пухнастої пряжі (мал. 45). Таке мистецтво в’язання іграшок сьогодні виділилося в окремий напрям й отримало назву — амігурумі*.

Мал. 45. Іграшки, вив’язані гачком

Багато людей захоплюється в’язанням гачком декоративних квітів (мал. 46), сумок (мал. 47 а), чохлів та сумочок для мобільного телефону чи окулярів (мал. 47 б), прикрас (мал. 47 в).

Мал. 46. Квіти та квіткові композиції, вив’язані гачком

Мал. 47. Аксесуари та прикраси, вив’язані гачком

Досить часто пошиті, вишиті або вив’язані вироби прикрашають мереживом, в’язаним гачком (мал. 48).

Мал. 48. Мереживо, вив’язане гачком, та вироби, прикрашені мереживом

Гачком можна в’язати також різні види одягу та домашнього взуття: кофтинки та жилети (мал. 49 а), ніжні пінетки для малюків і гарні дитячі одежинки (мал. 49 б), фантазійні сукні (мал. 49 в) або болеро (мал. 49 г), шкарпетки і капці (мал. 50 г).

Мал. 49. Одяг, вив’язаний гачком

Шапочки (мал. 50 а), шарфи (мал. 50 б) і рукавички (мал. 59 в) — найбільш актуальне і дуже виразне доповнення до одягу в будь-яку пору року.

Мал. 50. Вироби, вив’язані гачком: а — шапочки; б — шарфи; в — рукавички, г — шкарпетки й капці

Іноді, щоб підкреслити свій стиль, додати родзинку в образ і внести різноманітність у гардероб, буває досить створити лише кілька оригінальних речей. Трохи мережив, ажурний комірець, шаль — і одяг виглядає більш елегантно та витончено (мал. 51).

Мал. 51. Ажурний комір, вив’язаний гачком

Матеріали, інструменти та пристосування для в’язання. Будова гачка

Під час в’язання гачком використовують різні види пряжі: бавовняну та льняну, пряжу з вовни, з шовку або синтетичну*. Іноді використовують тонко нарізані смуги з тканини або трикотажу й різні шнури. Сучасні майстрині експериментують, в’яжучи речі із зовсім незвичних для цього матеріалів, наприклад, з тонких поліетиленових смужок (мал. 52). Такі вироби не можуть замінити за властивостями вироби, зроблені з натуральних матеріалів, але вони мають цікавий зовнішній вигляд і їх виготовлення є економічно вигідним.

Мал. 52. Вироби, вив’язані з нарізаних поліетиленових смужок

Краще використовувати для в’язання вовняну пряжу. Завдяки їй візерунок виглядає красиво та рельєфно, а самі вироби виходять пружні, еластичні й не ковзають. До недоліків вовняної пряжі слід віднести звалюваність і утворення на ній кошлатих кульок при терті. Причому, чим слабкіше скручена пряжа, тим сильніше виявляються ці недоліки. Щоб їх позбутися, а також надати пряжі інших позитивних характеристик, до неї додають штучне* або рослинне волокно.

Для заміни вовни часто використовують акрил*, який поступається за якістю вовні, але дуже схожий на неї за зовнішнім виглядом і набагато дешевший. Тому великою популярністю користується комбінована пряжа з акрилу та вовни або мохеру.

Пряжа з бавовни важка, щільна, нееластична. Бавовна добре фарбується, а при спеціальній обробці лугом стає блискучою (мерсеризація). Зразком такої обробки є пряжа «Ірис» (мал. 53 а). Бавовняні нитки мають сильну зсідальність. В’язані вироби з бавовни можна носити за високих і середніх температур. Візерунки, в’язані з бавовни гачком, виглядають дуже ефектно (мал. 53 б).

Мал. 53. Бавовняна мерсеризована пряжа «Ірис» (а) та вироби, вив’язані з бавовняних ниток (б)

Льняна пряжа — найбільш міцна. Льняні вироби легко вбирають вологу і швидше сохнуть, ніж вироби з бавовни чи вовни. Льон складно фарбувати або вибілювати, тому частіше зустрічається пряжа з льону природних сіро-бежевих кольорів.

Для в’язання виробів використовують різні в’язальні гачки.

Гачок — інструмент для в’язання, який складається із ручки, стержня і головки з борідкою (мал. 54). В’язальні гачки роблять із різних матеріалів: деревини (мал. 55 а), металу, зокрема сталі (мал. 55 б), пластмаси (мал. 55 в), кістки (мал. 55 г). Практичніше та зручніше користуватися під час в’язання легкими і добре відполірованими гачками, тому що зазубрини можуть чіпляти нитку.

Мал. 54. Складові частини гачка для в’язання

Мал. 55. Гачки для в’язання: а — дерев’яні; б — металеві; в — пластмасові; г — кістяні

Гачки бувають короткі, завдовжки 12-15 см, для звичайного в’язання й довгі, завдовжки 35-40 см, для туніського в’язання, яке має оригінальні та гарні узори (мал. 56).

Мал. 56. Довгі гачки для туніського в’язання (а) та робота ними (б)

Гачки розрізняють за номерами. Номер гачка визначається діаметром його головки в міліметрах. Наприклад, гачок № 3 має діаметр головки 3 мм (мал. 57). Залежно від товщини гачки найчастіше бувають від № 2 до № 6. Чим менший номер гачка, тим тоншою повинна бути пряжа для в’язання. Нитка має бути приблизно в 1,5-2 рази товщою від заглибини біля борідки гачка. Найкраще перевірити відповідність гачка пров’язуванням петель. Гачок повинен повністю захоплювати нитку і не ділити її на волокна. Існують дуже тонкі гачки, діаметр яких від 0,5 мм, і дуже товсті — до 10 мм. Розмір гачка вказується на його поверхні у вигляді номера, який відповідає його діаметру.

Мал. 57. Визначення номера гачка для в’язання

Добір гачків і пряжі (ниток)

Під час вибору гачка потрібно звертати увагу на форму його головки. Вона має бути не надто гострою, щоб не поранити пальці у процесі роботи, але й не круглою, щоб легко проколювати вив’язане.

Гачки добирають за товщиною нитки або візерунком. В’язання товстим гачком з тонких ниток дає розріджене і нерівне полотно, а в’язання тонким гачком з товстих ниток, навпаки, робить полотно дуже щільним, нееластичним.

Гачки краще зберігати в коробці для в’язання, щоб їх не пошкодити. Для зберігання гачків можна вибрати зручні органайзери у вигляді складних папок (мал. 58).

Мал. 58. Способи зберігання гачків

Для зручної роботи під час в’язання гачком існують такі пристосування: спеціальні фігурні гачки та шпильки для утримання петель незакінченого в’язання (мал. 59), утримувачі клубків, які можна придбати або зробити самостійно (мал. 60).

Мал. 59. Спеціальні гачки для вязання

Мал. 60. Пристосування для зручного зберігання клубків під час в’язання

Вміст уроку:

Урок не містить жодного завдання. Додайте завдання.

Щоб додати завдання, оберіть категорію завдання на панелі запитань.

1:

Теоретичний блок

Вітаю!

Інстуктаж з БЖД. Метод фокальних об'єктів. Алгоритм роботи за методом : вибір випадкових об'єктів, визначення ознак випадково обраних об'єктів, приєднання їх ознак до фокального об'єкта. Моделі - аналоги. Светрик для кружки.

Що таке метод фокаль

Для повного перегляду потрібно придбати матеріал

2:

Завантаження файлу

Опис, який учні побачать після проходження уроку

Будову гачка замалювати в зошит

Рефлексія від 36 учнів

Сподобався:

36 0

Зрозумілий:

36 0

Потрібні роз'яснення:

35 1
придбати урок
Ціна:

50 грн

Після покупки цей урок відразу стане доступним для використання повною мірою. Запитів на доступ не потрібно відправляти. Всі придбані уроки зберігаються в розділі мої придбані матеріали.

Рекомендуємо

Об'єкт проєктної діяльності "Косметичка". Вибір та обгрунтування об'єкта проектування. Планування роботи над проектом. Моделі - аналоги. Графічне зображення.

Об'єкт проєктної діяльності "Косметичка". Вибір та обгрунтування об'єкта проектування. Планування роботи над проектом. Моделі - аналоги. Графічне зображення.

208

Аватар профіля Півнюк Олена Вікторівна
Трудове навчання
8 клас

50 грн

Об'єкт проектної діяльності "Декоративна подушка". Вибір та обгронтування об'єкта проектування . Планування роботи над проєктом. Моделі - аналоги. Графічне зображення.

Об'єкт проектної діяльності "Декоративна подушка". Вибір та обгронтування об'єкта проектування . Планування роботи над проєктом. Моделі - аналоги. Графічне зображення.

217

Аватар профіля Півнюк Олена Вікторівна
Трудове навчання
7 клас

83 грн

Застосування методу фокальних об'єктів для конструювання та моделювання скриньки

Застосування методу фокальних об'єктів для конструювання та моделювання скриньки

30

Аватар профіля Рєутова Наталія Миколаївна
Трудове навчання
8—9 клас

30 грн

Повторний інструктаж з БЖД. Об'єкт проєктної діяльності "Вироби для власних потреб". Вибір та обгрунтування об'єкта проектування. Проектування виробу методом біоніки.

Повторний інструктаж з БЖД. Об'єкт проєктної діяльності "Вироби для власних потреб". Вибір та обгрунтування об'єкта проектування. Проектування виробу методом біоніки.

264

Аватар профіля Півнюк Олена Вікторівна
Технології
10 клас

50 грн

Повторний інструктаж з БЖД. Об'єкт проектної діяльності "Текстильна лялька". Вибір та обгрунтування об'єкта проектування. Організаційно-підготовчий етап проекту.

Повторний інструктаж з БЖД. Об'єкт проектної діяльності "Текстильна лялька". Вибір та обгрунтування об'єкта проектування. Організаційно-підготовчий етап проекту.

254

Аватар профіля Півнюк Олена Вікторівна
Трудове навчання
8 клас

83 грн

Схожі уроки

Тема:Обгрунтування форми виробу

Тема:Обгрунтування форми виробу

308

Аватар профіля Злидень Ольга Петрівна
Трудове навчання
5 клас

Урок № 21.Тема:Виконання запланованих робіт

Урок № 21.Тема:Виконання запланованих робіт

954

Аватар профіля Злидень Ольга Петрівна
Трудове навчання
9 клас

Проект № 5. "Декоративні квіти"Урок № 41.Вибір об'єкта проектування

Проект № 5. "Декоративні квіти"Урок № 41.Вибір об'єкта проектування

1147

Аватар профіля Злидень Ольга Петрівна
Трудове навчання
5 клас

Виконання запланованих робіт

Виконання запланованих робіт

213

Аватар профіля Злидень Ольга Петрівна
Трудове навчання
8 клас

Інструктаж з БЖД. Виготовлення листівки.

Інструктаж з БЖД. Виготовлення листівки.

235

Аватар профіля Густій Іван
Трудове навчання
5 клас