Урок створений для учнів 5-го класу з української мови.
Урок: Голосні та приголосні звуки
Конструктор уроків
Урок створений для учнів 5-го класу з української мови.
Урок: Голосні та приголосні звуки
Бажаю успіху!
Урок не містить жодного завдання. Додайте завдання.
Щоб додати завдання, оберіть категорію завдання на панелі запитань.
№1:
Теоретичний блок
Звуки мовлення вимовляємо за допомогою голосу та шуму . Залежно від того, що переважає у вимові, звуки поділяємо на голосні та приголосні .
Уже з назви зрозуміло, що голосні вимовляємо голосом, тому ці звуки ми можемо проспівати: [а], [о], [у], [и], [е], [і] . Приголосні мають таку назву, бо вони групуються біля голосних (при голосних) .
Приголосні звуки утворюються за допомогою голосу та шуму або тільки шуму . Шум виникає, коли струмінь повітря прориває перешкоду, створену органами мовлення — найчастіше язиком (промовте [д]) або губами (промовте [б])
№2:
Теоретичний блок
Перегляньте відеоурок.
№3:
Теоретичний блок
Приголосні звуки утворюємо за допомогою голосу і шуму або тільки шуму. Усього є 32 приголосні звуки: [б], [в], [г], [ґ], [д], [д’], [ж], [дж], [з], [з’], [дз], [дз'], [й], [к], [л], [л’], [м], [н], [н’], [п], [р], [р’], [с], [с’], [т], [т’], [ф], [х], [ц], [ц’], [ч], [ш].
Приголосні звуки нескладотворчі.
Слід розрізняти звуки [дж], [дз], [дз'], які на письмі передаємо буквосполученням дж, дз, і збіг приголосних [д] і [ж], [д] і [з] на межі префікса і кореня.
У першому випадку [дж], [дз] є частиною кореня, у другому — [д] є частиною префікса, а [ж] і [з]— частиною кореня.
Потрібно розрізняти звуки мови і звуки мовлення.
Звук мови — це звук, що не взаємодіє з іншими звуками у процесі мовлення, так би мовити, «чистий» звук.
Звук мовлення контактує з іншими звуками, впливає на них або зазнає впливу інших звуків: уподібнюється до сусіднього звука, стає нечітким у ненаголошеній позиції, інколи навіть
№4:
Теоретичний блок
В українській мові 38 звуків. Вони поділяються на дві групи: голосні й приголосні.
Голосні звуки утворюємо лише за допомогою голосу. Усього є 6 голосних: [а], [о], [у], [е], [и], [і].
Розрізняємо наголошені й ненаголошені голосні. Якщо на голосний звук при вимові падає наголос, то він наголошений. Якщо наголос не падає, то звук ненаголошений.
Щоб дізнатися, як правильно наголошувати слова, потрібно користуватись словниками: орфоепічним, орфографічним, тлумачним.
Голосні звуки є складотворчими: скільки у слові голосних, стільки й складі
№5:
Завантаження файлу
Розподіли звуки на голосні та приголосні. Запиши слова, вказавши, які звуки у кожному слові є голосними, а які приголосними.
Слова:
Місто
Книга
Озеро
Дім
Ліс
№6:
Завантаження файлу
Напиши коротке пояснення, чим відрізняються голосні звуки від приголосних. Наведи приклади голосних і приголосних.
№7:
Вільне введення тексту
Придумай слово, в якому є хоча б один дзвінкий і один глухий приголосний.
№8:
Теоретичний блок
Переглядаємо відеоурок та готуємося до тестування
№9:
Тестування
Молодець!
Рефлексія від 0 учнів
Сподобався:
Зрозумілий:
Потрібні роз'яснення:
Звуки мови і звуки мовлення. Відмінність їх від інших звуків, які створює людина. Звуки голосні та приголосні. Фонетична транскрипція
Контрольна робота № 5 Вимова голосних і приголосних звуків. Чергування звуків. Правопис префіксів з- (зі-, с-), роз- (розі-), без- (тестові завдання)