Урок:

Ґрунти рідного краю. Види ґрунтів. Охорона ґрунтів.

Опис уроку (учням цей опис не показується):

На даній темі "Ґрунти рідного краю. Види ґрунтів. Охорона ґрунтів." продемонструю особливості методики організаціі уроку(конструктору уроку) із застосуванням дослідів, практичних робіт щодо вивчення властивостей грунту.

Вміст уроку:

Урок не містить жодного завдання. Додайте завдання.

Щоб додати завдання, оберіть категорію завдання на панелі запитань.

1:

Теоретичний блок

ТЕМА: Ґрунти рідного краю. Види ґрунтів. Охорона ґрунтів.

МЕТА: розкрити поняття «ґрунту», умови його утворення та значення для життя рослин, тварин, людей, формувати уявлення про взаємозв’язки між живою та неживою природою; розвивати навички дослідницької роботи, вміння узагальнювати і систематизувати знання; робити висновки; виховувати спостережливість, допитливість, любов до природи рідного краю, викликати внутрішню потребу берегти і примножувати красу рідного краю.

Обладнання: колекція «Види ґрунтів: глинистий, піщаний, чорнозем», матеріал для дослідів, фізична карта України, таблиця «Ґрунти».

Хід уроку:

Актуалізація знань.

Сьогодні ми будемо вести розмову про ґрунт. Спробуйте визначити мету

нашого уроку. Використовуйте початок речення: «Сьогодні ми дізнаємося...»

- Дізнаємося, з чого складається ґрунт за допомогою дослідів, навчимося

розрізняти типи ґрунтів та їх властивості.

- Зрозуміємо у чому полягає основна ознака – родючість.

- Хто живе у ґрунті?

- Чому ґрунт має темний колір?

Мотивація навчальної діяльності:

Назвіть шари земної поверхні

- Ґрунт

- Пісок

- Глина

- Каміння

Зверніть увагу на верхній шар, якого він кольору?

Отже, верхній родючий шар землі, в якому живуть рослини, називається ґрунтом.

Розповідь учителя.

Діти ви вже знаєте, що ґрунт – це верхній пухкий шар землі, в якому ростуть

рослини. Ґрунт складається з перегною, піску, глини, води, повітря й

мінеральних солей. Ви бачите, що ґрунт має неоднаковий колір. В одних

місцях після дощу вода швидко просочується в ґрунт, а в інших затримується

і утворюються калюжі. Це тому, що є різні ґрунти. В них містяться різні

кількості речовин, з яких ґрунт складається. Ґрунт чорного кольору називається чорноземом. У ньому багато перегною. Чорнозем добре

пропускає воду і повітря, зберігає вологу. Інші ґрунти мають світле

забарвлення через те, що перегною в них мало. В одному ґрунті більше піску,

а в іншому глини. Ґрунт, в якому багато піску, називається піщаним, а той, у

якому міститься багато глини - глинистим. У піщаному ґрунті мало повітря,

він швидко пропускає воду, але погано її зберігає, вода швидко

випаровується, і ґрунт стає сухим. Глинистий ґрунт містить дуже мало повітря. Він повільно пропускає воду, довго її зберігає. Коли багато вологи глинистий ґрунт стає в’язким, а після висихання – твердим і суцільним. Родючість - основна ознака ґрунту. Найродючішим ґрунтом є чорнозем, це означає, що у ньому найкраще ростуть рослини.

Землі, які використовуються чи можуть використовуватися людиною для її

потреб, утворюють земельні ресурси країни. Весь земельний фонд України, є

такими землями. Вони експлуатуються в сільському господарстві і лісовому

господарствах, на них зводяться житлові будівлі й промислові об’єкти,

прокладаються транспортні шляхи. Частина земель вкрита природними і

штучними водоймами, які також застосовуються в господарських цілях.

На рівнинній частині України сформувалися такі основні типи ґрунтів:

дерново-підзолисті, сірі лісові, чорноземи, каштанові, лучні, болотні, солоні, солончаки. Україна має дуже великі земельні ресурси, проте ґрунти потребуютьраціонального використання і комплексних заходів щодо її охорони.

Використовується метод "Ажурна пилка" коли дітей ділять на групи, вони отримують інформаціє, потім після 2-3 хв. ознайомлення діти представляють набуті знання, обмін інформацією між групами.

-Перша група:Чорноземні грунти- утворюються там , де росте багато трав"янистих рослин і чагарників, достатньо тепла,випадає невелика кількість опадів. За таких умов перегній нагромоджується у грунті.

-Друга група: Підзолисті грунти- мають світло-сірий колір, утворюється там де ростуть мішані та звойні ліси, а опадів випадає більш ніж випаровується з поверхні грунту.як наслідок, грунт занадто зволоженний, опале листя утворює перегній, однак знавчна кількість опадів розчиняє поживні речовини, просочує їх, і вимивається у стрімки річки.

-Третя група: Сірі лісові грунти- вміст перегною незначний, родючисть не висока.

Від чого залежить різноманіття грунтів?

-від вмісту піску і глини

-від кількості перегною і води

-від температури повітря

Назвіть шари земної поверхні

- Ґрунт

- Пісок

- Глина

- Каміння

Зверніть увагу на верхній шар, якого він кольору?

Отже, верхній родючий шар землі, в якому живуть рослини, називається ґрунтом.

Хвилинка-цікавинка.

- Чи знаєте ви, хто робить ґрунт пухким і родючим?

Охоронцем ґрунту є дощовий черв`як. За рік він переносить велику кількість

ґрунту в нірку,розпушуючи його. Що ось на такій ділянці(вчитель показує

ділянку 1метр квадратний де живуть 80 дощових черв`яків та 200 різних жуків).

Але у ґрунту є вороги. Ними можуть бути вітер, вода, тому люди насаджують дерева, які затримують вітер, запобігають утворенню ярів, роблять вже для того, щоб ґрунти були родючими.

Практична робота.

Дослід1. Вкиньте грудочку ґрунту у воду. Що виходить з неї? –

- Бульбашки.

Отже, у ґрунті є повітря.

Дослід 2. Нагріємо ґрунт на вогні, тримаючи над ним холодне скло. Що з’явиться на склі?

-крапельки води

Отже, у ґрунті є вода.

Дослід 3. Продовжимо нагрівати ґрунт, що над ним з’явилося?

- Який запах ви відчуваєте?

-відчувається різкий запах.

Отже у ґрунті є перегній, тому він надає ґрунтові темного кольору.

Дослід 4. Розжарений ґрунт покладемо у склянку з водою і розмішаємо.

Залишимо на деякий час цей розчин.

- Що ви помітили?

-з"явився осад

Отже, у ґрунті є пісок і глина.

Дослід5.

Проведемо дослід, в якому спробуємо визначити, як різні грунти утримують воду.

У дві склянки помістимо лійки, отвори в лійках закриємо ваткою, в одну лійку насипемо піщаний грунт, в іншу глинистий. Нальємо в обидві лійки однакову кількість води. Порівняємо який грунт краще утримав воду, а в якому вода швидше просочилася.

Узагальнення знань:

-як у грунті поєднується жива і не жива природа?

-чим відрізняється чорнозем від підзолистих грунтів?

-яке начення грунтів для природи?

-Які грунти характерні для вашої місцевості?

Домашнє завдання: Підготувати розповідь про солончаки.

2:

Тестування

Види грунтів
22 грудня 2021
0 0
Аватар профіля Слобода Альона Юріївна
11
Аватар профіля Слобода Альона Юріївна
пригадаємо від чого залежить колір грунту, від чого залежить різноманіття грунту...
Природознавство
4 клас
10 19 781 0
11

3:

Теоретичний блок

Систематизація і узагальнення знань.

Гра «Так чи ні»

- Сьогодні вчили ми ґрунти? (Так)

- Ґрунт має досить гарний смак? (Ні)

- Пісок і глина є в ґрунтах? (Так)

- Живе у ґрунті лиш черв’як? (Ні)

- Розчиняється ґрунт у воді? (Ні)

- Утворюється ґрунт на камінцях? (Так)

- Вода може зруйнувати ґрунти? (Так)

- Чи завжди люди бережуть ґрунти? (Ні)

- А ти допоможеш зберегти здоров’я Землі? (Так)

Закінч прислів’я та поясни їх зміст.

1.Добра мати до своїх дітей,

а Земля – до всіх .......(людей)

2.Землю гріх ображати,

бо вона - наша ...........(мати)

3.На добрій землі що не

посієш те й ................(вродить)

Рефлексія від 7 учнів

Сподобався:

7 0

Зрозумілий:

7 0

Потрібні роз'яснення:

7 0
Рекомендуємо

Грунт,його значення і властивості.Догляд за грунтом.

Грунт,його значення і властивості.Догляд за грунтом.

600

Аватар профіля Павлюк Тетяна Анатоліївна
Природознавство
5 клас

25 грн

Література рідного краю. Легенди та перекази рідного краю

Література рідного краю. Легенди та перекази рідного краю

181

Аватар профіля Лизько Валентина Степанівна
Українська література
5 клас

30 грн

"МИСТЕЦТВО РІДНОГО КРАЮ"

"МИСТЕЦТВО РІДНОГО КРАЮ"

478

Аватар профіля Тунік Світлана Григорівна
Мистецтво
7 клас

44 грн

Література рідного краю. Хмельниччина.

Література рідного краю. Хмельниччина.

389

Аватар профіля Басій-Волошина Валентина Володимирівна
Українська література
змішані

41 грн

"МУЗИЧНА КУЛЬТУРА РІДНОГО КРАЮ"

"МУЗИЧНА КУЛЬТУРА  РІДНОГО КРАЮ"

1820

Аватар профіля Тунік Світлана Григорівна
Музика
7 клас

41 грн

Схожі уроки

Практична робота "Визначення найвідоміших сузір"їв на карті зоряного неба"

Практична робота "Визначення найвідоміших сузір"їв на карті зоряного неба"

667

Аватар профіля Шеіна Тетяна Володимирівна
Природознавство
5 клас

Повітря – суміш газів.

Повітря – суміш газів.

677

Аватар профіля Шеіна Тетяна Володимирівна
Природознавство
5 клас

Повітря - суміш газів

Повітря - суміш газів

138

Аватар профіля Талпа Людмила Миколаївна
Природознавство
5 клас

Квест - подорож " Явища природи"

Квест - подорож " Явища природи"

392

Аватар профіля Гайворонська Наталія Вікторівна
Природознавство
5 клас

Місяць-супутник Землі.Сонячні та місячні затемнення.

Місяць-супутник Землі.Сонячні та місячні затемнення.

1803

Аватар профіля Павлюк Тетяна Анатоліївна
Природознавство
5 клас