Конструктор уроків
Добрий день, тема нашого уроку "Діалектні та просторічні слова". Для початку роботи прошу ознайомитися із додатковою інформацією, а також користуєтеся підручником сторінка 36-37. Бажаю успіху!
Урок не містить жодного завдання. Додайте завдання.
Щоб додати завдання, оберіть категорію завдання на панелі запитань.
№1:
Теоретичний блок
Діалектними (діалектизмами) називають слова, властиві мовленню лише жителів певної місцевості. Ці слова здебільшого не зрозумілі тим, хто живе в іншій місцевості.
НАПРИКЛАД:
когут (півень), неньо (батько), бузько (лелека), видіти (бачити).
Діалектні слова використовують переважно в розмовному та художньому стилях. У художніх текстах за допомогою цієї лексики передають місцевий колорит, специфіку побуту.
Для пояснення значень діалектних слів існують спеціальні словники діалектів. У тлумачних словниках діалектні слова подають із поміткою діал.
Просторічні слова
За обставин невимушеної, переважно побутової, розмови вживають просторічні слова. До них належать:
• слова, перекручені, спотворені з погляду норм літературної мови: сюдою, тута, охтобус (автобус);
• слова, яким властивий відтінок зниженості, згрубілості: ляпати (говорити), витріщатися, телепень;
• росіянізми: пожалуста, до свідання.
Просторічна лексика характерна для розмовного мовлення. Її також використовують у художніх текстах для негативної характеристики персонажів або для надання творам жартівливого забарвлення.
ЗВЕРНІТЬ УВАГУ! Просторічних слів варто уникати в повсякденному спілкуванні.
№2:
Вільне введення тексту
В робочому зошиті записуєте
Десяте жовтня
Дистанційна робота
В робочому зошиті виконуєте наступні вправи
Вправа 1. Відредагуйте та запишіть речення, замінивши просторічні слова на загальновживані.
Мій син почав їздити на лісапєті з трьох років.
Підскажіть, яким транваєм можна доїхати до цирку.
Я не раз тобі казав: "Не ляпай язиком зайвого на людях!"
Я абажаю каклєти з гавядіни.
Вправа 2 . Випишіть просторічні слова.
Веселка, мобілізація, мистецтво, ізящний, перекладати, горлянка, загострювати, накип, осточортіти, задум, мишка, світання, разниця, перестрахуватися.
Вправа 3. З речень виписати діалектизми та просторічні слова та пояснити їхнє значення письмово в зошиті, скориставшись довідкою в кінці підручника, або ресурсами мережі "Інтернет".
Іван був уже легінь, стрункий і міцний, як смерічка.
Сплять в кошарі вівці на горі, а в колибі чорні вівчарі.
Вівці мої, вівці, ніжна моя маржино, не поколіть собі губи у чорну ожину.
Блакитні очі у царівен і золоті ґердани.
Гоц було чути здалеку, він нагадував великий водяний стовп.
А парубки копиці клали, та, знай, на сонце позирали, та нісенітницю верзли.
А то з панночки, ти думаєш, буде помічниця? Тільки тринькатиме добро, зароблене моїми руками.
"У мене нічого не получається", - із сумом у голосі промовив Марко.
Стара мати кидається тудою і сюдою, шукає ліків.
ВСІ ВИКОНАНІ ВПРАВИ НАДСИЛАЄТЕ В ЕЛЕКТРОННИЙ ЩОДЕННИК!!!!!
СПОДІВАЮСЬ, ТИ НЕ ЗАБУВ/ЗАБУЛА НАДІСЛАТИ РОБОТУ.
Рефлексія від 0 учнів
Сподобався:
Зрозумілий:
Потрібні роз'яснення:
Корінь слова. Спільнокореневі слова та форми слова (повторення і поглиблення). Спільнокореневі слова як засіб зв’язку речень у тексті