Урок "Частка як службова частина мови. Частки формотворчі та словотворчі. Частки, що надають слову або реченню додаткових відтінків (практично)" може мати декілька важливих цілей:
1. Ознайомити учнів з часткою як службовою частиною мови:
Дати визначення частки.
Пояснити, що частки не мають лексичного значення.
Розкажіть про функції часток у мові (виражають емоції, модальність, заперечення, питання, з'єднують слова, речення).
2. Ознайомити учнів з видами часток за значенням:
Формотворчі частки (ся, сь, би, б): ходити - ходиться, ходити - ходив би.
Словотворчі частки (не-, пре-, анти-, с-): нещастя, прекрасний, антивоєнний, сфотографувати.
Модальні частки (не, ж, бо, хай, би, нехай): не знаю, ж бо, хай щастить, би хотів.
3. Ознайомити учнів з видами часток за функцією:
Заперечні частки (не, ні): не знаю, ні слова.
Питальні частки (чи, хіба, невже): чи знаєш ти?, хіба ти не пам'ятаєш?, невже ти не хочеш?.
Вигукові частки (о, ох, ах, ех, тьху): о жах!, ох як шкода!, ах як гарно!.
Сполучні частки (та, й, а, але, щоб): я й ти, співай та танцюй, а ти не йди, але я наполягаю, щоб ти прийшов.
Вказівні частки (ось, це, то): ось і я, це моя книга, то було давно.
Видільні частки (ж, таки, лише, навіть): ти ж знаєш, я таки прийду, лише ти мені допоможеш, навіть не думай.
4. Розвинути навички:
Визначати частки в реченні.
Визначати вид частки за значенням.
Визначати вид частки за функцією.
Використовувати частки різних видів у власному мовленні.
5. Виховати:
Повагу до української мови.
Пильність та уважність до мовних явищ.
Прагнення до самовдосконалення та творчого розвитку.
Очікувані результати:
Після уроку учні зможуть:
Дати визначення частки.
Пояснити, що частки не мають лексичного значення.
Розкажіть про функції часток у мові.
Визначати частки в реченні.
Визначати вид частки за значенням.
Визначати вид частки за функцією.
Використовувати частки різних видів у власному мовленні.