Мета: удосконалити знання студентів із теми фразеологія, вчитися бачити стилістичне забарвлення фразеологізмів, їх виражальні можливості, розвивати творче мислення, виховувати шанобливе ставлення до рідної мови.
Конструктор уроків
Мета: удосконалити знання студентів із теми фразеологія, вчитися бачити стилістичне забарвлення фразеологізмів, їх виражальні можливості, розвивати творче мислення, виховувати шанобливе ставлення до рідної мови.
Урок не містить жодного завдання. Додайте завдання.
Щоб додати завдання, оберіть категорію завдання на панелі запитань.
№1:
Вільне введення тексту
Вітаю!
Подключиться к конференции Zoom
https://us04web.zoom.us/j/75809503587?pwd=b6AI6QVNOqaTBDTOmNPzGSb205RhCa.1
Идентификатор конференции: 758 0950 3587
Код доступа: yWS6qw
Тема нашого уроку:
"Стилістично забарвлені лексика та виражальні можливості фразеологізмів".
ПРИГАДАЙМО
Що вивчає фразеологія?
За якими ознаками фразеологізми відрізняються від слів та вільних синтаксичних словосполучень?
ФРАЗЕОЛОГІЯ- розділ мовознавства, який вивчає фразеологізми та їхнє значення.
Найчастіше ФРАЗЕОЛОГІЗМИ вживаються не в прямому значенні ( як словосполучення), а в переносному значенні.
Розминка
Прочитайте. Знайдіть в уривку фразеологізми, запишіть їх у полі для введення, поясніть значення кожного.
Пишатися собою не з руки, але я й справді робітник, яких хоч удень зі свічкою шукай — не знайдеш. Буває очам страшно глянути на ту роботу, а руки мої кидаються до праці, незабаром і спомину від неї не лишається. А чи без діла моя душа коли сидіти вміла? Усе, що кажу, правда, бо в мене на осиці кислиці, а на вербі груші не ростуть. І не з тих я, що за одним пострілом сорок сороків качок поціляють на полюванні. І не ношуся я сам із собою, мов чорт із писаною торбою,— просто знаю собі справжню ціну (За Є. Гуцалом).
№2:
Теоретичний блок
Засвоєння нових знань
Фразеологізми (фразеологічні одиниці) – це стійкі сполуки слів, які в процесі мовлення відтворюються як готові словесні формули. Фразеологізм складається щонайменше з двох слів: зарубати на носі, розбити глек, як кіт наплакав, бити байдики, з душею, стріляти з гармат по горобцях, не за горами.
Окрему групу становлять фразеологічні вислови, у яких слова більшою мірою зберігають своє індивідуальне значення: незлим тихим словом, мати велике значення, вовків боятися.
До фразеологічних висловів належать приказки (лежачого не б’ють), прислів’я (доки сонце зійде, роса очі виїсть), крилаті вислови (краса врятує світ) та мовні кліше (мати велике значення).
Фразеологізми можуть вступати в антонімічні відношення: тертий калач – жовтороте каченя; як викапаний – схожий як бульдог на носорога; аж іскри летять – як мокре горить.
Особливо багата українська мова на фразеологічні синоніми: рота не розкривати, не випускати пари з вуст, як води в рот набрати, справляти мовчанку, грати в мовчанку, прикусити язика, проковтнути язика, держати язик за зубами, ні гу-гу; на безриб’ї й рак – риба, у степу й хрущ – м’ясо, на безлюдді й Хома – чоловік і де немає співця, послухаєш і горобця.
Фразеологізми одного синонімічного ряду можуть мати різні емоційні відтінки й стилістичне забарвлення, а отже, відрізнятися стильовою належністю: книжний вислів – увести в оману; розмовний – збити з пантелику, вульгарний – пиндючити морду; знижений розмовний – дерти носа. Саме синонімічне багатство дає підстави використовувати фразеологізми як стилістичний засіб.
№3:
Теоретичний блок
Закріплення вивченого.
Перегляньте наступний відеоурок:
Прочитайте конспект до уроку, виконайте ПРАКТИЧНІ ЗАВДАННЯ 1, 2, 3 ( робота на додаткову оцінку). Завдання слід зробити письмово, фото конспекту надіслати к приватні повідомлення.
№4:
Вільне введення тексту
Практична робота
Прочитайте матеріал, поданий нижче та виеонайте практичне завдання №1.
№5:
Завантаження файлу
ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
У відведене поле завантажте конспект основних понять уроку.
Виконайте в зошиті наступне завдання:
Згадайте та запишіть ( або випишіть із словника) якомога більше фразеологізмів із словами- назвами частин тіла людини.
Наприклад: золоті руки, вовка ноги годують і т.п.
Рефлексія від 28 учнів
Сподобався:
Зрозумілий:
Потрібні роз'яснення:
1. ЛЕКСИКОГРАФІЯ ЯК РОЗДІЛ МОВОЗНАВСТВА ПРО УКЛАДАННЯ СЛОВНИКІВ. ВИДИ СЛОВНИКІВ ТА ОСОБЛИВОСТІ ЇХ ПОБУДОВИ