Конструктор уроків
Урок не містить жодного завдання. Додайте завдання.
Щоб додати завдання, оберіть категорію завдання на панелі запитань.
№1:
Вільне введення тексту
Слава Україні!!!
Олена Сусліна is inviting you to a scheduled Zoom meeting.
Join Zoom Meeting
https://us04web.zoom.us/j/72081860513?pwd=1S9sc5uaVBLPZbvhOIr3SJLQ36S9SZ.1
Meeting ID: 720 8186 0513
Passcode: 5nkRTR
Вітаю, друзі!!!
Ми продовжуємо вивченя цікавого, корисного та життєво необхідного блоку- "Практична риторика".
Тема нашого уроку:
Двадцять сьоме листопада
Класна робота
Мовленнєвий вчинок. Стратегія і тактика мовленнєвої поведінки
Мова людини є точним показником її людських якостей і культури. У процесі риторичної освіти набувається досвід успішної мовленнєвої поведінки, яка складається з мовленнєвих вчинків.
Мовленнєвий вчинок — це навмисно створене висловлювання, яке віддзеркалює моральну позицію мовця, мета якого — впливати на адресата в ситуації спілкування.
Вчинок - свідома дія, під час якої людина визначає себе морально, ціннісно і стверджує себе ставленням до іншої людини, до себе, до групи людей. Вчинок - це одиниця соціальної поведінки. Виявляється він у свідомій дії, бездіяльності, жесті, висловленні. Якщо вчинок виражається у висловлених словах - це мовленнєвий вчинок.
Вчинки бувають красиві й погані, добрі й злі, жорстокі, продумані й непродумані.
СПОСТЕРЕЖЕННЯ
Розгляньте ситуації із вправи 1 та дайте відповіді на питання.
А. Мовлення якого менеджера більш ефективне?
Б. Що відштовхує від другого менеджера — небажання допомогти потенційному клієнтові чи характер мовленнєвої поведінки?
№2:
Теоретичний блок
ЗАСВОЄННЯ МАТЕРІАЛУ
Будь-яке передавання думок, що відбулося за допомогою слів, називається мовленнєвою подією.
Це може бути монолог, діалог, диспут, окрема фраза або навіть вигук.
Давайте разом розбиратися з основними поняттями нашого уроку.
Опрацюйте поданий нижче матеріал:
Перегляньте відео:
Прочитайте статтю із вашого підручника.
Ефективність мовлення залежить від правильності й точності добору мовних засобів у кожній конкретній ситуації, а також від мовленнєвої поведінки мовця.
Мовленнєва поведінка — це сукупність мовленнєвих дій людини. Одиницею мовленнєвої поведінки є мовленнєвий вчинок — конкретний мінімальний акт у спілкуванні.
У кожної людини, залежно від рівня освіти, внутрішньої культури, багатства словника, фізичного й психологічного стану в момент спілкування та інших факторів, різна мовленнєва поведінка й неоднакові мовленнєві вчинки.
Порівняйте мовленнєву поведінку учасників такого діалогу:
— Алло! Добрий день! Це інтернет-магазин?
— Да.
— Мене звати Інна. Скажіть, будь ласка, чи є зараз у продажу пластикові контейнери для овочів, щоб зберігати їх у морозильній камері?
— Є. Страна-виробник?
— А які є?
— Китай і Німеччина.
— А в чому полягає різниця?
— Не морочте голову! На сайті все написано! Вивчіть всю інформацію, а тоді звоніть! (Кладе трубку).
— Алло!.. (У трубці — короткі сигнали).
У цьому діалозі наявні різні мовленнєві поведінки з відповідним набором мовленнєвих вчинків:
1) покупець послуговується літературною мовою, етикетними формулами, грамотно формулює запитання;
2) продавець інтернет-магазину використовує суржикові слова, не вдається до етикетних формул вітання й прощання, уживає згрубілу лексику.
Ефективність спілкування прямо пропорційна докладеним комунікативним зусиллям. Порівняйте мовленнєві вчинки учасників діалогу.
Щоб досягти успіху в спілкуванні, необхідно застосовувати весь арсенал словесних і несловесних засобів, дотримуючись мовних правил, норм етикету тощо.
Мовлення людини ефективне, якщо вона готується до виступу чи до спілкування з кимось, тобто планує свою мовленнєву поведінку, прогнозує її успіх (стратегія) і визначає при цьому її поетапні дії (тактика).
Стратегію розглядають як мистецтво керівництва, що ґрунтується на правильних прогнозах відносно мети, а тактику — як прийоми, способи досягнення цієї мети. Спілкування стратегічне за своєю суттю, тому що воно не відбувається без мети.
Отже, стратегія — це комунікативні цілі, а тактика — засоби досягнення цих цілей.
Відповідно до мети спілкування (стратегія) здійснюють відбір і мовних засобів (тактика), визначають послідовність і спосіб їх використання із застосуванням певних невербальних засобів (жести, міміка, поза, голос, темп мовлення).
Існують мовленнєві стратегії підпорядкування, дискредитації, заперечення, протиставлення, уникнення, перебивання, мотивування незгоди, емоційного впливу (установка на конфлікт чи конфронтацію) і близькості (установка на контакт, дружбу, співпрацю, прохання).
Ці стратегії регулюють відбір тактик мовленнєвої поведінки: від прямої образи, приниження честі й гідності людини — до заохочення, захоплення, налагодження службових чи товариських стосунків.
Тактики бувають різноманітні:
тактика перевтілення,
узагальнення,
наведення прикладу,
несподіванки,
провокації,
внесення елементу неформальності,
«підмазування» аргументу,
маскування,
обачливості,
маніпуляції «чужі — свої» та ін.
Для реалізації тактик вдаються до комунікативних намірів, які є конкретними тактичними ходами:
згрубіла лексика,
підвищений тон,
натяк,
недомовка,
двозначність,
іронія чи етикетні формули,
епітети,
пестлива лексика,
спокійний чи лагідний тон мовлення та ін.
На визначення комунікативного наміру впливають вік людини, з якою вступають у спілкування, стать, соціальний статус, стійкість до впливу та ін. (звертання на ти чи на Ви, етикетна формула вітання Привіт! чи Добрий день! тощо).
Наприклад, вам треба налагодити стосунки зі студентом іншої групи з метою сумісної підготовки до командного виступу на обласній олімпіаді з біології (виготовлення бейджиків, командної стіннівки, виконання лабораторних робіт з метою тренування та ін.).
Яка у вас буде стратегія мовленнєвої поведінки? Звичайно ж, зближення.
Якими будуть тактики в першому неформальному діалозі (у позаурочний час)?
По-перше, установити товариські або хоча б нейтральні стосунки, а по-друге, з’ясувати, наскільки цей студент піддається впливу, щоб можна було в разі потреби доручити йому якісь завдання.
Для реалізації цих тактик ви визначаєте комунікативні наміри: використати добрий тон спілкування, етикетні формули, усмішку та ін.
Мовленнєві наміри в дії (на практиці, у реальному спілкуванні) стають мовленнєвими вчинками:
— Привіт! Мене звати Андрій.
— Вітаю! Я
— Олег.
— Приємно познайомитися. Найближчі два місяці ми «приречені» на дружбу? (З усмішкою).
— Так. Щонайменше, на співпрацю. (Серйозно).
Визначена Андрієм стратегія мовленнєвої поведінки й дібрані тактичні ходи спрацювали, адже він налагодив хоч якісь стосунки (поки що нейтральні) і з’ясував, що на Олега просто так не перекладеш тягар спільних обов’язків, що видно з мовленнєвого вчинку хлопця (Щонайменше, на співпрацю; серйозний тон мовлення).
Отже, ефективна комунікація передбачає постійний вибір мовцем певної моделі поведінки (комунікативна стратегія), яка в конкретній ситуації буде найбільш сприятливою в досягненні поставленої мети. Механізмами реалізації комунікативної стратегії є комунікативні тактики — сукупність кроків у процесі мовленнєвої взаємодії.
№3:
Теоретичний блок
ПРАКИЧНІ ЗАВДАННЯ
№4:
Вільне введення тексту
Напишіть нижче відповіді на питання:
А. Проаналізуйте мовленнєву поведінку й мовленнєві вчинки кожного з учасників діалогу.
Б. Яку стратегію й тактику мовленнєвої поведінки вибрав чоловік, а яку — жінка?
№5:
Вільне введення тексту
Напишіть відповіді на питання:
А. Визначте стратегію й тактику мовленнєвої поведінки авторів рекламних текстів.
Б. Чиї стратегія й тактика, на вашу думку, більш успішні? Чиє мовлення більш ефективне?
№6:
Вільне введення тексту
ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Вивчити конспект уроку та основні поняття: УМ 10. Стратегія і тактика мовленнєвої поведінки..pdf
Виконати вправу 6 ( написати рекламу до фільму).
Напишіть:
Підготуйте текст реклами фільму «Сторожова застава» (письмово, не більше сімдесяти слів).
Рефлексія від 5 учнів
Сподобався:
Зрозумілий:
Потрібні роз'яснення:
6. Практична риторика. Підготова та виголошення промови: " Здоровий спосіб життя- це модно й легко!"