11 березня на платформі «Всеосвіті» відбувся онлайн-семінар, присвячений дошкільній освіті. Наприклад, Ольга Рейпольська, кандидатка педагогічних наук, доцентка, завідувачка лабораторією дошкільної освіти й виховання Інституту проблем виховання Національної академії педагогічних наук, розповіла про покращення умов для дітей у дитячих садочках, а також обговорила з учасниками впровадження інклюзії. Пропонуємо ознайомитись з виступом пані Ольги детальніше.
Актуальність модернізації дошкільної освіти обумовлена: реформуванням галузі, необхідністю вдосконалення змісту, оновленням цілей, завдань, існуючими протиріччями.
Місія дошкільної освіти: забезпечення умов для всебічного та гармонійного розвитку дітей раннього та дошкільного віку, їх соціалізації на основі консолідації зусиль усіх соціальних інститутів.
Цінності дошкільної освіти:
Пріоритети дошкільної освіти:
Ранній розвиток дітей
Проблемою є передчасне і надмірне використання батьками різноманітних електронних пристроїв як засобів навчання і розваги дітей, що робить малюків залежними від ґаджетів, ускладнює орієнтацію в реальному світі.
Штучно форсується розвиток дітей без урахування психічних і фізичних вікових особливостей, що призводить до їх психологічного виснаження. Не здійснюється психолого-педагогічний патронат за розвитком дитини раннього віку.
Потрібна державна освітня політика для створення оптимальних умов для життєдіяльності та освітнього розвитку дітей раннього віку, як у сім’ї, так і в закладах дошкільної освіти.
Необхідним є впровадження психолого-педагогічного патронату дітей раннього віку:
Дошкільна освіта: сучасні стратегії і тактики
Завдання дошкільної освіти (від трьох до шести-семи років) спрямовані на особистісне зростання дитини, набуття дошкільної зрілості в різних видах дитячої діяльності, формування базових компетентностей, важливих для подальшого розвитку на наступних рівнях освіти, зокрема комунікації, навичок командної роботи, креативності, критичного мислення тощо.
Світова освітня практика по-різному підходить до виокремлення в дошкільній освіті передшкільного періоду, визначаючи його з чотирьох, п’яти та шести років. Діти цього віку здобувають освіту переважно в дошкільних відділеннях початкових шкіл. В українській системі дошкільної освіти передшкільний період охоплює старший дошкільний вік – шостий-сьомий рік життя – і є обов’язковим для націленого набуття дошкільної освіти.
Оновлений інтегрований зміст передшкільної освіти в контексті завдань Нової української школи потребує таких моделей освітнього процесу (ігрова, проєктна, середовищна та інші), що будуються на принципах пріоритету досвіду над інформуванням, партнерської взаємодії, активізації власних зусиль, особистісного залучення кожної дитини, діалогового формату освітнього процесу тощо.
Рівний доступ до дошкільної освіти
Система дошкільної освіти має реалізувати освітні потреби всіх дітей раннього та дошкільного віку, зокрема й дітей з особливими освітніми потребами (обдарованих дітей та тих, хто має ментальні або фізичні порушення). Це вимагає посилення уваги суспільства до:
Державно-громадське та державно-приватне партнерство в управлінні дошкільною освітою
ЗДО зацікавлені у співпраці з громадськими організаціями, науковими установами згідно з політикою прозорості та інформаційної відкритості. Реформаційні процеси потребують їх тісного взаємозв’язку з наукою для забезпечення наукових розробок з питань залучення потенціалу недержавних інституцій громадянського суспільства до підтримки освіти на державно-громадських засадах; для обґрунтування модернізації змісту і організаційних засад дошкільної освіти відповідно до цивілізаційних викликів.
Існує потреба у вивченні міжнародного досвіду, опануванні прогресивних практик та налагодженні зв’язків з науковими установами, що досліджують особливості змісту й організації дошкільної освіти в Україні та за кордоном, ЗДО та закладами, які здійснюють підготовку та перепідготовку педагогічних працівників.
Доцільним є створення інтегрованого державного органу, що опікувався б проблемами дитинства та об’єднував відповідні функції Міністерства освіти і науки України, Міністерства охорони здоров’я України, Міністерства соціальної політики України тощо.
Стимулювання батьківського партнерства
Права та обов’язки батьків визначаються Конституцією України, Законом України «Про освіту». Здобуття дитиною дошкільної освіти в закладі освіти або в іншому суб’єкті освітньої діяльності не звільняє батьків від обов’язку доглядати, піклуватися, виховувати, розвивати і навчати дитину.
Стимулюванню батьківського партнерства сприятимуть:
Особливого значення набуває психолого-педагогічне просвітництво батьків, зокрема із застосуванням інформаційно-комунікаційних технологій, за допомогою організації дієвої роботи ресурсних центрів.
Перегляньте виступ спікерки у повному записі. Ольга Рейпольська детально розповіла про шляхи модернізації дошкільної освіти. А також замовляйте сертифікат з підвищення кваліфікації!
Онлайн-семінар: https://vseosvita.ua/seminar
Читайте також:
Нормативно-правова база ЗДО: закони, освітні програми та постанови
Програмно-методичне забезпечення змісту дошкільної освіти
Як має здійснюватися логопедичний супровід дитини у дитячих садочках?
Користувач:
Хшанович Катерина Олегівна