Новий зміст освіти, заснований на формуванні компетентностей, необхідних для успішної самореалізації у суспільстві, вимагає якісних змін у процесі вивчення української літератури та створення новаційних підручників.
У вебінарі учителі української мови та літератури Іванна Ярмульська та Олександр Заболотний покажуть на конкретних прикладах, як актуалізувати вивчення літератури, мотивувати й зацікавити учнів, зокрема з використанням нового підручника з української літератури для 5 класу та пояснять методику проведення інтерактивних завдань.
Основним завданням освітнього процесу є формування всебічно розвинених, здатних до всебічного мислення особистостей, патріотів, творчих особистостей. Окрім того, сучасні діти мають обов’язково вчитись застосовувати емоційний інтелект та працювати у команді. Тому робота на уроках повинна мати не лише навчальне, а й компетентнісне орієнтування та передбачати застосування набутих знань та вмінь у життєвих ситуаціях, а це можливо за умови використання новітніх засобів навчання та якісного сучасного підручника.
читати з розумінням;
висловлювати власну думку усно та письмово;
критично та системно мислити;
виявляти ініціативність;
розв’язувати проблеми;
діяти творчо;
логічно обґрунтовувати позицію;
конструктивно керувати емоціями;
оцінювати ризики;
приймати рішення.
Актуальність теми.
Позитивна атмосфера.
Зворотний зв’язок.
Міжпредметні зв’язки.
Система мотивації.
Мережеві сервіси.
Якісний підручник.
швидкість сприйняття;
мобільність;
життя в кількох вимірах;
використання віртуальної реальності;
багатофункціональність;
відкритість;
толерантність;
турбота про планету.
Даний підручник був укладений відповідно до новітніх вимог та державних стандартів. Він досить яскравий, емоційно насичений та живий. Візуальні елементи роблять видання цікавим та сучасним. У ньому багато ілюстрацій до текстів художніх творів, кадри з мультиплікаційних та художніх фільмів тощо.
Формування та вдосконалення читацької діяльності забезпечується шляхом:
удосконалення вміння діалогічної взаємодії з текстом;
уміння сприймати, аналізувати, інтерпретувати й оцінювати інформацію та використовувати її в різних комунікативних ситуаціях;
збагачувати читацький досвід;
формувати вміння здійснювати пошук, добирати, критично оцінювати й безпечно користуватися медіазасобами.
Часто учні сприймають художні твори як щось далеке та не актуальне для них, і нам досить важко дивувати ними дитину. Саме тому у підручнику практикується методика «Входження у твір» задля підготовки читача до сприйняття прочитаного. Також подається матеріал для міні-міркувань, бесід, і проблеми з творів української літератури актуалізуються до сьогодення, тому перед вивченням певного твору в підручнику змодельована ситуація, яка має спонукати п’ятикласників замислитись над актуальністю творів різних епох.
У підручнику немає великої кількості текстів з біографіями авторів. Тут ви не знайдете переліку збірок з роками їх видання. Це просто знайомство з письменником. Наприклад, розглядаючи біографію Тараса Шевченка, подається рубрика «Цікаво знати», в якій розповідається про найменшу книжку у світі, яку створив українець, і це є саме мініатюрний «Кобзар».
Перевіряємо (систематизуємо інформацію про твір) → аналізуємо → міркуємо (осмислюємо прочитане) + виконуємо творчі завдання.
Такий логічний ланцюжок проходить через весь підручник та пропонується після вивчення кожного тексту.
Завдання з рубрики «Міркуємо» спонукають учнів висловлювати власну позицію, прогнозувати розвиток подій, співставляти персонажів з реальним життям, порівнювати їх тощо. Творчі завдання у підручнику є дуже цікавими та варіативними, адже в кожної дитини є своє бачення та індивідуальний підхід.
Не менш важливим аспектом є і збагачення словникового запасу, тому також подане тлумачення незрозумілих слів, і є оригінальні умовні позначки, які допомагають орієнтуватись серед різноманітних завдань.
Підтримуйте атмосферу зацікавленості.
Створюйте ситуацію успіху.
Не бійтесь помилок.
Використовуйте зворотний зв’язок.
Формуйте систему взаємодії.
Ураховуйте інтереси учнів.
Експериментуйте.
Для того, щоб дізнатись більше про активізацію пізнавальної діяльності учнів на уроках української літератури в НУШ переходьте за посиланням та дивіться вебінар Іванни Ярмульської та Олександра Заболотного.
Зареєструватися на вебінар: https://vseosvita.ua/webinar/aktivizacia-piznavalnoi-dialnosti-ucniv-na-urokah-ukrainskoi-literaturi-v-nus-526.html
Вас також може зацікавити такий матеріал: Як створити екологічне розвивальне середовище для гри та творчості у ЗДО
Користувач:
Фещенко Юлія Вікторівна