Сьогодні о 18:00
Вебінар:
«
Ефективні техніки зниження рівня тривожності: практикум для педагогів
»
Взяти участь Всі події
10 лютого 2022 о 10:56
8 0
Педагогіка
Автор/ка:
Оксана Данилевська
1029

0

pdf Друкувати

Прийоми формування предметних компетентностей на уроках етики в 5 класі НУШ

Основні принципи закладеної у підручнику курсу шкільної етики методики.

Курс «Етика» є новим у школі, тож задля ефективного його викладання доцільно поглибити уявлення вчителів про методичні засади цього навчального предмета, розкрити його компетентнісний потенціал та вияскравити особливості у порівнянні з іншими шкільними предметами, ознайомити з засобами навчання, зокрема з авторською концепцією підручника.

У вебінарі докторка філологічних наук, співавторка підручників історії України, етики, авторка підручників української мови Оксана Данилевська ознайомить вчителів з авторською концепцією реалізації мети і завдань курсу шкільної етики у підручнику та розкриє основні принципи закладеної у підручнику методики.

Час від часу в освітньому просторі відбуваються різні неприємні ситуації, скандали, учасниками яких часто є підлітки, що роблять вчинки, про які потім шкодують. З цього ми розуміємо, що вони не продумують наслідки своїх дій, бо не знають, що це стосується не лише їх особисто, і може зачіпати почуття інших людей. На жаль, кількість таких ситуацій з кожним роком стає все більшою. Це спричинило те, що курс «Етика» повернувся до переліку обов'язкових у школі.

Основним засобом навчання лишається підручник, і від того, яким він буде залежати і методика, той педагогічний стиль, який обере вчитель. Окрім того, дуже важливо, аби підручник був цікавим і для учнів.

Компетентнісний підхід у підручнику

Компетентнісний підхід щільно пов'язаний з діяльнісним підходом, а тобто, таким, який має навчати дітей застосовувати певні операції, прийоми та особистісно-орієнтваним підходом.

Реалізацію компетентнісного підходу забезпечують:

  • діалогічність;

  • технологічність;

  • доступність;

  • зручний апарат орієнтування.

Діяльнісний підхід забезпечує зручний апарат орієнтування та методичне опрацювання всіх текстових та візуальних елементів: усі змістові компоненти параграфів супроводжують запитання та завдання, позначені піктограмами.

Пріоритетними формами роботи у підручнику є спілкування у загальному колі, робота у групах та у парах, адже лише у комунікації ми намагаємось знайти відповідь на наші запитання.

Зміст підручника

Зміст курсу рівномірно розподілено між уроками. Передбачено прийоми роботи на завершальному етапі кожного уроку:

  • «Перевірте, чого навчились».

  • «Зробіть удома».

  • «Уявний мікрофон».

Однотипна структура уроків є тим алгоритмом, до якого звикають учні, і навіть за умов дистанційного навчання дає змогу дітям працювати самостійно за трикомпонентною подачею матеріалу:

  • вступна частина;

  • актуалізаційна частина;

  • мотиваційна частина, що відповідальна за питання «Навіщо нам це знати?»;

  • дослідження, пізнання;

  • завершальна частина.

З постанов державного стандарту, можна зробити висновок, що урок етики є поведінковим та соціально-орієнтованим, тому особливого акценту на опрацювання саме тексту не запропоновано. У кожному уроці є ілюстровані етичні ситуації та запитання до цих картинок, а також у підручнику пропонуються різні діалоги до опрацювання з відкритим завершенням. Такими картинками починається та завершується кожен урок.

Тексти, які представлені у підручнику є стилістично-нейтральними та виваженими. На їх основі можна сконструювати різноманітні навчальні завдання.

Кожен розділ завершує узагальнюваний урок «Про що дізналися, чого навчилися, що зрозуміли», розроблений у формі гри-подорожі.

Ігри у підручнику

Гра – це унікальний різновид людської діяльності, який є провідним для нас у дитинстві, а пізніше дає змогу людині розкривати свою креативність, творчість у нестандартних умовах. Кожен урок у підручнику містить гру, дотичну до обговорюваних тем.Кожна з них має настанову, яка безпосередньо пов’язана з темою уроку.

Наприклад, на одному з уроків пропонується пограти в гру «Антоніми», де діти мають записати картках по 3 риси, якими характеризують вихованих людей та невихованих, та покласти їх у кошик. Завдання гравців – витягнувши слово, дібрати протилежне за значенням.

Рубрика «Пізнай себе»

Рубрика «Пізнай себе» – це авторські діалоги на різноманітні етичні ситуації, з якими стикаються діти у повсякденні. Вони супроводжуються творчими завданнями, які орієнтуються на самопізнання, рефлексування на тему того, як діти відчувають себе у світі.

Підручник є компетентнісним за своїм змістом та прийомами роботи, які в ньому передбачені, проте у будь-якому разі це є лише орієнтовна модель уроку, і ви можете доповнювати його своїми матеріалами та адаптувати під свій стиль викладання, проте, на думку спікерки, основою настановою для проведення уроків етики обов’язково має бути доброзичливість та позитивна атмосфера.

Для того, щоб дізнатись більше про прийоми формування предметних компетентностей на уроках етики в 5 класі НУШ переходьте за посиланням та дивіться вебінар Оксани Данилевської

Зареєструватися на вебінар: https://vseosvita.ua/webinar/prijomi-formuvanna-predmetnih-kompetentnostej-na-urokah-etiki-v-5-klasi-nus-523.html

Вас також може зацікавити такий матеріал: Instagram, TikTok, Youtube. Що дивляться підлітки та як використати це на користь навчанню