Про різні форми шпаргалок, тобто своєрідних підказок, які допомагали здобувачам освіти, відомо ще з давніх часів. Наприклад, у Давньому Єгипті, де навчались діти заможних батьків, використовували знання рабів – вони знаходились поруч та суфлювали необхідну інформацію.
Система освіти безупинно розвивалась, і на кожному етапі учням доводилось писати самостійні та контрольні роботи, складати екзамени й демонструвати вчителям рівень опанованих знань. Діти 21 століття вправно володіють гаджетами, в яких також зберігають підказки. Але й дорослі не пасуть задніх: у сучасних школах перед перевіркою знань вчителі просять покласти телефони у спеціальний бокс, щоб учень не мав доступу до легкого пошуку інформації.
Тож, як демонструє досвід, класична, написана на маленькому клаптику паперу шпаргалка – це вічний винахід.
Стимулювання мисленнєвої діяльності. Учень планує, міркує та уявляє максимально зручний варіант готового виробу (шпаргалки), а також планує зручну для себе лінію викладу матеріалу: схематичні зображення, скорочення слів, малюнки, формули, терміни, хронологія подій у вигляді дат тощо. У цій ситуації шпаргалка виконує роль логічного ланцюжка під час викладу матеріалу.
Тренування пам'яті: зорової – учень запам’ятовує порядок розташування шпаргалок та значення необхідних схематичних малюнків, скорочень; механічної – постійне записування, повторення певного матеріалу дозволяє мозку швидше його запам’ятати.
До речі, дрібний шрифт стимулює внутрішні м’язи ока, відбувається свого роду гімнастика. Головне цим не зловживати, щоб не погіршити зір.
Розвиток дрібної моторики. Під час написання тексту незвично дрібним шрифтом утворюються імпульси, що стимулюють певні центри головного мозку – це допомагає покращувати процес запам’ятовування інформації.
Покращення каліграфічних вмінь. Якщо шпаргалка буде написана нерозбірливо, тоді вона не матиме жодного сенсу. Тому естетичне, каліграфічне та розбірливе написання матеріалу є важливим нюансом у створенні шпаргалки.
Вдосконалення грамотності. Під час списування великих обсягів інформації учень запам’ятовує правильне написання слів, термінів, формул. Й у певній стресовій ситуації – наприклад, на контрольній роботі, – мозок «підказує» варіант грамотного написання слів.
Розвиток винахідливості. Щоб використати завчасно підготовлену шпаргалку, дитині потрібно придумати, де її сховати та як вдало й непомітно дістати потім.
Повторення та закріплення вивченого матеріалу. Перш ніж скоротити розділ з підручника до 2-3 речень, учень повинен, як мінімум, один раз прочитати матеріал, визначити, що в ньому найголовніше, та стисло викласти прочитане.
Так, так і ще раз так – за умови, що дитина сама собі її написала. Адже маленький клаптик паперу може підказати учню певну хронологію викладу матеріалу, план, якого необхідно дотримуватися під час висвітлення певної теми, а також нагадати важливу інформацію, яка від хвилювання вилетіла з голови.
Вас також можуть зацікавити такі матеріали: Як вчителю реагувати на зауваження батьків: корисні поради