31 січня 2021 об 11:22
8 0

Ментальні карти як засіб структурування та візуалізації навчального матеріалу на уроках трудового навчання

Сьогодні ми всі з вами дуже багато часу приділяємо тому, що контактуємо з різного роду інформацією. Вміння обробляти, оперувати та працювати з нею — це одне з головних вмінь, яким повинна володіти людина.

Наші діти в школі дуже багато часу приділяють опрацюванню нового матеріалу. Зрозуміло, що це дуже важко, особливо в дистанційній формі навчання. Тож вчителька Ірина Довгань хотіла б розповісти про одну з досить цікавих технік роботи з інформацією.

Що таке ментальні карти?

Ментальні карти — це зручна технологія візуалізації та альтернативний спосіб запису великих масивів інформації. Автор цієї методики — відомий англійський психолог Тоні Б'юзен. Саме він на початку 70-их років XX сторіччя зайнявся розробкою цієї методики.

Це унікальна технологія, яка є способом зображення процесу загального мислення за допомогою схем. За аналогією, вона нагадує карту міста, яка допомагає нам орієнтуватись у місцевості.

За своєю будовою вона дуже схожа на те, яку будову мають процеси мислення у мозку людини, який не йде лінійно, адже в нас обов’язково вмикаються асоціативні принципи. Саме вони й використовуються при створенні ментальних карт. Це допомагає краще запам’ятати те, що ми вивчаємо та залучає до роботи обидві півкулі нашого мозку.

Принципи створення ментальних карт

Карти реалізуються у вигляді діаграми, на якій зображені слова, ідеї, завдання, поняття. Основна тема, з якою працює людина завжди зображується по центру. Від неї радіально відходять, так звані, “гілки першого рівня” (поняття, пов’язані з цією темою). Від них далі вже йдуть другого, третього рівня і так далі. Кожна гілка утворюється шляхом певних асоціацій.


Як їх можна використовувати?

  • для візуалізації навчального матеріалу;

  • для опрацювання великих масивів інформації (конспектування)

  • при виконанні мозкового штурму

  • для пошуку нових рішень, опрацювання ідей

Візуально ми завжди сприймаємо значно більший обсяг інформації, ніж на слух. За допомогою ментальних карт підвищується продуктивність роботи та стимулюються творчі сили мозку.

Одну й ту ж карту ми можемо використати по-різному. Ми можемо запропонувати на початку вивчення теми, щоб діти створили карту самостійно і використовували її для запису інформації замість коспекту.

Інший варіант — можна створити “дорожню карту” проєкту і запропонувати її з метою диференціації. Завжди є такі діти, які працюють швидше за інших. Вони вже зробили все та хочуть йти далі. Та якщо є така карта, вони можуть поступово самостійно виконувати те, до чого інші тільки підходять.

Спікерка показує як приклад власну ментальну карту розробки певного виробу, на якій зображена історія м’яких іграшок, види, моделі аналогів, матеріали, інструменти, технології виготовлення та оздоблення. Вона зазначає, що у такі ментальні карти можна також додати посилання на майстер-класи, розміщені в Інтернеті.

У вигляді карт пам’яті (або ментальних карт) можна робити фактично будь-які технологічні карти та інструкції. Зазвичай, вони робляться в радіанному форматі, але в деяких програмах є можливість обрати форму карти. Вона може бути структурованою, мати форму дерева і так далі.

Якщо дитина почала створювати карту ще на організаційно-підготовчому етапі, вона може її використовувати і при презентації свого проєкту і зобразити історію, проблему, яка перед нею постала, конструкцію виробу, моделі аналогів, технологію виготовлення і так далі.

Карти можна робити від руки (малювати їх на аркуші паперу) і за допомогою програмного забезпечення (як онлайн, так і офлайн). Спікерка пропонує список програм, які можна для цього використовувати:

  • XMind

  • MindMeister

  • FreeMind

Також є хмарні додатки, як дозволяють працювати онлайн над створенням ментальних карт:

  • Coogle

  • Popplet

  • SpiderScribe

  • Bubble Pass

Для того, щоб дізнатись більше про ментальні карти дивіться весь вебінар Ірини Довгань — https://vseosvita.ua/webinar/mentalni-karti-ak-zasib-strukturuvanna-ta-vizualizacii-navcalnogo-materialu-na-urokah-trudovogo-navcanna-298.html