Всеосвіта

Головне меню порталу

Головне меню порталу

Сьогодні о 18:00
Вебінар:
«
Інноваційні дидактичні матеріали в корекційній роботі з дітьми з ООП
»
Взяти участь Всі події
20 грудня 2023 о 16:26
10 0

Вперше з початку війни уряд виділив гроші на НУШ: скільки та куди спрямують кошти

Це нарешті сталося: уряд України додатково виділив мільярд гривень для Нової української школи! Куди та на що спрямують кошти, розповідаємо в нашому матеріалі.

Після пʼяти років паузи фінансування реформи Нової української школи, уряд України все ж таки виділив мільярд гривень, про це повідомило Міносвіти. В першу чергу, йдеться про 5 та 6 класи, що першими почали вчитися за програмою НУШ. На що підуть кошти, розповідаємо в матеріалі.

НУШ: реформа без грошей

На наступний рік до бюджету Міністерства освіти додали 1,47 млрд гривень, які будуть спрямовані суто на фінансування проєкту Нової української школи. У 2023 реформі виповнилося пʼять років, а учні, що першими почали вчитися по програмі НУШ, перейшли до пʼятого та шостого класів. Однак у 2022 пріоритетом фінансування стала безпека учнів через повномасштабне вторгнення росії, тому усі «вільні» кошти були спрямовані саме на потреби оборони, у тому числі й 1,5 млрд гривень освітньої субвенції. Тому заклади освіти залишилися без необхідних засобів навчання, а вчителі не пройшли підвищення кваліфікації.

19 вересня 2023 року Кабмін вирішив поновити фінансування реформи та ухвалив Порядок та умови надання освітньої субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам. Таким чином, у спеціальний фонд змогли виділити 473,3 мільйона гривень. А вже за три місяці, 19 грудня 2023 року уряд України затвердив постанову, згідно з якою на потреби реформи спрямують додатково мільярд гривень. Більшу частину грошей спрямують саме на мультимедійне обладнання для закладів освіти, на яке підуть кошти за принципом співфінансування:

  1. 70% субвенція, 30% місцевий / обласний бюджет: для міських територіальних громад з індексом податкоспроможності понад 1,1, для обласних бюджетів; для обласних і бюджету міста Києва;

  2. 80% субвенція, 20% місцевий бюджет: для сільських і селищних територіальних громад з індексом податкоспроможності понад 1,1;

  3. 90% субвенція, 10% місцевий бюджет: для бюджетів місцевого самоврядування з індексом податкоспроможності 1,1 і менше;

  4. 95% субвенція, 5% місцевий бюджет: для бюджетів місцевого самоврядування, з яких фінансують заклади освіти в селах (селищах) зі статусом гірських.

І це ще не всі гроші: на 2024 рік уряд України заклав в державному бюджеті ще 1,5 мільярда гривень саме на Нову українську школу.

Які проблеми освіти треба подолати найближчим часом

Найголовнішою проблемою нової української школи у Міносвіти називають пʼятирічний цикл друку підручників, адже вони не можуть вмістити усю актуальну інформацію. Тому МОН має провести експертизу наявних посібників та готувати нову генерацію, про що повідомив заступник директорки Команди підтримки реформ із питань Нової української школи Роман Шиян під час круглого столу «Перезавантаження реформи «Нова українська школа»: упровадження нового змісту базової середньої освіти».

Під час заходу відокремили декілька ґрунтовних проблем:

  1. Завелика кількість навчальних програм та тем в історичній та літературній галузі (для 56 класів 13 програм, для 7—9 класів 8 програм);

  2. Недостатня увага громадській освіті та неготовність вчителів опановувати та використовувати нові підходи та нерозуміння освітянами суті інтегрування в межах галузі;

  3. Недостатнє методичне забезпечення закладів освіти України.

Окремо фахівці обговорили також модернізацію математичної, мовно-літературної та природничої галузі освіти, які часто є ключовими при розділенні старших класів. Математика стикається з такими проблемами:

  1. Відсутність фінансової грамотності в учнів;

  2. Необхідність впровадження курсу з вивчення основ логіки перед геометричним матеріалом;

  3. Перевантаженість програми та недостатнє матеріально-технічне забезпечення шкіл.

Експерти наголошують на необхідності введення курсу з фінансової грамотності, упровадження головоломок на уроках математики та заохочення педагогів до авторських матеріалів.

У мовно-літературній галузі проблеми наступні:

  1. відсутність патріотичного виховання під час викладання окремих дисциплін;

  2. перенасиченість програми занадто великою кількістю текстів;

  3. недостатнє матеріально-технічне та методичне забезпечення.

Вирішити цю ситуацію, на думку експертів, допоможе розширення співпраці вчителів, аби ті могли обмінюватися методичними матеріалами та перегляд навчальних програм для зменшення кількості творів.

Якщо у мовній галузі та математиці матеріалу забагато, то от в природничій навпаки:

  1. Замала кількість дослідів, які діти можуть провести вдома;

  2. Перевантаженість програми теоріями та відсутність географії в інтегрованих програмах;

  3. Відсутність педагогів, які могли б викладати всі чотири предмети в межах інтегрованого навчання, а навіть якби такі були, то вони постали перед труднощами через неузгодженість між собою окремих програм та дублювання тем в них;

  4. Відсутність матеріально-методичного забезпечення для пілотних 7 класів у закладах освіти держави.

Саме тому мільярд гривень збираються спрямувати саме на мультимедійну техніку, що допоможе вчителям більш ефективно викладати навчальний матеріал. А завдяки перегляду зображень, текстів і відео учні зможуть глибше зрозуміти матеріал та зекономити час на його опрацювання. Також мультимедійне обладнання дасть змогу краще організувати процес змішаного навчання.

Раніше ми повідомляли про те, що Японія надала Україні мільярд на зарплати вчителів.