Усі досвідчені вчителі знають, що навіть, якщо розповідаєш певну тему вже 30-й рік поспіль, один і той же урок у кожному класі є унікальним і його неможливо повторити в іншому. «Чому?» – ймовірно, запитають молоді спеціалісти. – «Тому, що кожен клас по-різному сприймає один і той же навчальний матеріал, тож педагогу щоразу доводиться залучати різні прийоми і методи для кожної спільноти учнів».
Пропонуємо ефективний прийом для рефлексії у скарбничку кожного молодого спеціаліста.
«Три М» – навчальний прийом, який доцільно впроваджувати наприкінці уроку з метою рефлексії. У кінці заняття учні мають відзначити 3 момента за певним критерієм, які вони найбільш уподобали впродовж уроку.
Окрім того, кожен зі школярів також має або зазначити 1 дію, власне виконання якої дозволить зробити для нього наступний урок більш продуктивним або внести 1 конкретну пропозицію щодо удосконалення освітнього процесу (поглиблення розгляду деяких тем, що є цікавими, додавання певних форматів та інше).
Цей прийом доцільно проводити з певною періодичністю наприкінці уроку з учнями середніх та старших класах. Він стане у пригоді як для для самоаналізу роботи учнів, так і з метою аналізування вчительської роботи. Також цей прийом допоможе швидше налаштуватись педагогу на новий клас та отримати зворотній зв'язок від учнів про те, що їм найцікавіше.
Приклади найяскравіших моментів, які можна аналізувати наприкінці уроку:
Такий формат рефлексії доречно використовувати при роботі зі старшокласниками з метою самоаналізу вчителем, які методи і прийоми є найбільш ефективними і цікавими для класу, а які варто виключити чи доопрацювати.
Як досягти того, щоб кожен учень мав змогу висловити власну думку і бути почутим?
Для цього можно скористатися одним із запропонованих форматів:
Кожних з цих форматів дозволяє отримати зворотній зв'язок від учнівської спільноти для подальшого удосконалення освітнього процесу та підлаштування його під конкретний клас.
Впровадження прийому «Три М» дозволяє одночасно «поцілити кількох зайців одним пострілом»:
А які прийоми рефлексії під час завершення уроку використовуєте ви?
Читайте також:
Прийом критичного мислення «Денотатний граф»