Міністерка наголосила на тому, що вільний доступ до дошкілля є абсолютно невід’ємною частиною цілісного розвитку дитини, першим кроком у безперервному навчанні.
З одного боку, це інструмент загального розвитку дитини — загального, емоційного розвитку, навчання досліджувати світ. А з іншого боку, як показують дослідження, це дієвий інструмент підготовки дитини до школи. Школярі та школярки, котрі мали дошкільну освіту, демонструють набагато кращі результати з математики. Хоча, звичайно, підготовка до школи не може бути єдиною метою. Мова йде про вчасний цілісний розвиток особистості, – розповіла пані Новосад в інтерв’ю порталу LB.ua.
Міністерка назвала дві основні проблеми дошкільної освіти в Україні.
Перша – це доступ. Дошкілля, як і початкова школа, має бути максимально наближеним до місця проживання дитини. В сільській місцевості подекуди дошкільних закладів просто немає, а в містах їх не вистачає. Не у кожному селі прагнуть будувати новий садочок, бо невідомо, чи будуть туди йти через кілька років.
Тому необхідно працювати над варіативністю форм здобуття дошкільної освіти. Це може бути сімейна форма, кількагодинний догляд тощо. Це все необхідно прописувати в новому законі про дошкільну освіту, який ми плануємо розробити. Треба рухатися, в тому числі, через інструмент ваучерів на дошкільну освіту, аби стимулювати приватні ініціативи, – пояснила Ганна Новосад.
Друга проблема дошкільної освіти – це якість. Вона містить багато складників: який зміст дошкільної освіти, як він відображає потреби дитини того чи іншого віку, наскільки він корелюється зі змістом НУШ, з закладеними там компетентностями та м’якими навичками тощо. І, звісно, питання у професійній підготовці вихователів і виховательок – необхідні постійне підвищення кваліфікації та системна підготовка у педагогічних університетах.
І паралельно потрібно підвищувати соціальний статус цієї професії. Бо зараз вихователь або вихователька дошкільного закладу – одна з найменш оплачуваних освітянських професій. І тут, як на мене, є велика несправедливість. Я не можу сказати, що це якась докорінна реформа. Я радше говорила б, що нам треба звернути системний погляд до дошкільної освіти й більше в неї інвестувати, – підкреслила очільниця МОНу.
Чи ходять гроші за дитиною?
Частина податків йде на дошкільну освіту, тому ці кошти у формі ваучера можна спрямувати до приватних ініціатив, що швидше розвиваються. За словами Міністерки, завдяки цьому державі не потрібно будувати новий садочок – його збудує бізнес, а держава стимулюватиме його ваучером. Така система перший рік практикується у приватних школах, коли батьки можуть отримати ваучер на освіту дитини від держави й використати його у приватному закладі. Можливо, це не покриє всю вартість навчання, але сприятиме тому, щоб батьки віддавали дітей до дошкільних закладів.
На жаль, не всі приватні ініціативи хочуть працювати з державними грошима. Тому потрібно працювати над тим, аби розвантажити бюрократичні процеси, якось спростити перевірки використання державних коштів. Але я б говорила саме не про пілот, а про всю країну, тому що мені видається, що у нас є не так багато часу, щоб реанімувати нашу дошкільну освіту, – додала Ганна Новосад.
Українські садочки vs норвезькі: як працює система
Україна планує скористатися досвідом Норвегії у сфері дошкільної освіти
Дошкільну освіту спрямують на підготовку до НУШ
Джерело: LB.ua
Користувач:
Кремзель Дарія Андріївна