Всеосвіта

Головне меню порталу

Головне меню порталу

21 січня 2021 о 18:54
0 0

Безпека важлива: освітній омбудсмен про захист персональних даних вчителів, батьків та учнів під час дистанційки

Часто на безневинних, на перший погляд, платформах при реєстрації персональний обліковий запис може бути зламано.

Пандемія спонукала вчителів оперативно і гнучко адаптуватися до дистанційного формату навчання. Важливим моментом у їхній комунікації з батьками та учнями є онлайн безпека. Не всі платформи, канали та інструменти в інтернет-мережі є перевіреними та надійними. Часто на безневинних, на перший погляд, платформах при реєстрації персональний обліковий запис може бути зламано. Щоб уникнути таких ситуацій служба освітнього омбудсмена опублікувала основні поради для педагогів, батьків та учнів щодо захисту персональних даних під час дистанційного навчання.

Що робити закладам освіти для безпеки дистанційного навчання?

  • Забезпечити захищену та надійну шкільну мережу, а для цього потрібно використовувати послуги офіційного інтернет-провайдера. Під час дистанційного навчання вчителі та учні використовують особисті домашні пристрої, які зазвичай не охоплюються мережевим захистом. У такому випадку вчителям та батькам учнів варто перевірити офіційність та надійність свого інтернет-провайдера, щоб оцінити можливі ризики. Якщо провайдер неофіційний — посилити захист за допомогою програмного забезпечення. 

  • Використовувати програмне забезпечення для фільтрації та моніторингу безпеки пристроїв.

  • Встановити політику в межах школи, що регулює, де і як можуть використовувати технології різні учасники навчального процесу, а також порядок реагування на інциденти, пов’язані з безпекою дітей, зокрема, в цифровому середовищі.

  • Організувати для учнів навчання з питань онлайн безпеки.

  • Забезпечити достатній рівень підготовки усіх співробітників закладу освіти (зокрема, технічного персоналу), а також регулярне підвищення їхньої кваліфікації.

  • Призначити у школі спеціального координатора і створити можливості для обліку та реєстрації інцидентів, пов’язаних з онлайн безпекою, щоб сформувати цілісне уявлення про наявні у школі проблеми та тенденції, що вимагають уваги.

  • Вжити заходів для того, щоб адміністративно-управлінський персонал та керівники були достатньо обізнані в питаннях онлайн безпеки у школі.

  • Взяти до уваги потенційний вплив Інтернету та онлайн технологій на навчання та психіку учнів.

Що робити педагогічним працівникам для безпеки дистанційного навчання?

  • Переконатися в тому, що всі пристрої надійно захищені та на них встановлено пароль. Учителі настільки ж вразливі перед кібератаками, шкідливими програмами та вірусами, як і всі інші. Важливо, щоб усі пристрої, які ви використовуєте, захищалися надійним паролем.

  • Блокувати пристрої, завершувати сеанс і виходити з облікового запису, коли не використовуєте їх.

  • Встановити антивірусне програмне забезпечення та брандмауер й регулярно їх оновлювати.

Поради для батьків:

  • Спілкуватися зі своїми дітьми, цікавитися, що вони люблять переглядати в Інтернеті, спробувати організувати спільно з ними будь-яку онлайн діяльність.

  • Визначити, які технології, пристрої та послуги використовуються у вас вдома.

  • Встановити на всіх пристроях брандмауер та антивірусну програму. Поміркувати над тим, чи будуть корисними та чи підходять для вашої родини програми фільтрації, блокування або відстеження. Розглянути можливість використання контент-фільтрів, що досить часто називаються системами батьківського контролю, і безпечних пошукових систем або обмежень доступу, щоб фільтрувати контент, який діти можуть переглядати в Інтернеті.

  • У колі родини домовитися про умови використання Інтернету й особистих пристроїв, приділяючи особливу увагу питанням конфіденційності, вікової відповідності змісту сайтів, додатків та ігор, булінгу, кількості проведеного перед екраном часу та небезпеки з боку незнайомців.

  • Пояснити дітям, що перш ніж публікувати світлини або відео в Мережі, слід отримати згоду людей, які там зображені.

  • Звернути увагу, що не можна повідомляти свої паролі доступу друзям або братам і сестрам. Не повідомляти свою персональну інформацію в загальнодоступному профілі.

  • Зауважити про вік «цифрової згоди». У деяких країнах діють закони, що встановлюють мінімальний вік, починаючи з якого компанії або вебсайти можуть просити дітей повідомити персональну інформацію без попереднього отримання підтвердженої згоди батьків. Вік «цифрової згоди» зазвичай варіюється в межах 13-16 років. На багатьох вебсайтах, призначених для дітей молодшого віку, потрібна згода батьків для реєстрації нового користувача.

  • Дізнатися, як повідомити про проблему на платформах, якими користуються ваші діти, і як видалити профіль або змінити зазначену в ньому інформацію.

  • Розказати про важливість персональної інформації. Пояснити дітям, що їм слід ділитися тільки тією інформацією, яку, на вашу і на їхню думку, дозволено побачити стороннім. Їм не слід ділитися інформацією, що дозволяє встановити їхню особистість або особистість інших. Нагадайте дітям, що в них є онлайн репутація, за якою необхідно стежити, а після того, як контент опубліковано, його може бути складно змінити або скорегувати.

  • Переконатися, що діти розуміють, що означає публікація світлин та відео в Інтернеті, в тому числі їхніх власних та їхніх друзів. Пояснити, що фотографії та відео можуть розкривати безліч персональної інформації. Діти повинні розуміти ризики, пов’язані з використанням камер та опублікуванням контенту. Бажано, щоб світлини інших людей не викладалися без їхньої згоди. Це також стосується і батьків, які роблять та публікують знімки своїх дітей. Крім того, важливо, щоб діти розуміли, що іноді інформацію може розкрити хтось із їхніх друзів або членів сім’ї, тому їм варто поговорити про це зі своїми друзями та родичами й розповісти про небезпеку надмірного розкриття інформації. Порадити своїм дітям не викладати власні фото та відео або фото та відео друзів, на яких є елементи, що легко піддаються ідентифікації, наприклад, таблички з назвами вулиць, автомобільні номери або назва закладу освіти на шкільній формі тощо.

В офісі освітнього омбудсмена нагадують, що в Україні поки немає чітко визначеної нормативної бази, яка б регулювала безпеку роботи вчителів та учнів в Інтернеті під час дистанційного навчання, але попри це важливо пам’ятати про онлайн-репутацію, як особисту, так і репутацію закладу освіти, яка безсумнівно залежить від усіх учасників освітнього процесу.