Освітня омбудсменка Надія Лещик повідомила, що отримує звернення від освітян про примус до участі в певних заходах та інших активностях. Наприклад, освітяни однієї з областей повідомили про те, що їх зобов’язують звітувати про підвищення кваліфікації на певній онлайн-платформі. Як виявилося, відповідного листа до районних адміністрацій надіслала обласна військова адміністрація. Вони збирають відомості у межах місцевої програми. Омбудсменка звернулася до адміністрації з проханням не порушувати права педагогів. Адже законодавством визначено, що освітяни самостійно обирають конкретні форми, види та напрями підвищення кваліфікації.
Також Лещик у соцмережах виявила повідомлення про лист департаменту освіти однієї з громад, який адресувався керівництву місцевих шкіл. У ньому директорам рекомендувалося особисто стежити за проблемними питаннями, які порушуються у прямих ефірах міського голови. Омбудсменка закликала дотримуватися автономії освітніх закладів і відкликати лист департаменту освіти.
Крім того, посадовиця змогла отримати листа від одного з обласних відділень Центру фізичного виховання, у якому прохалося провести у закладах освіти певні активності, після чого відзвітувати про їхнє проведення. Водночас Лещик наголосила, що в листі немає вимоги проводити заходи, йдеться лише про інформування щодо важливості таких заходів. Це підтвердили й представники Міністерства. Тобто вимога звітувати про проведені заходи зародилася вже на місцях. Реагуючи на це, омбудсменка звернулася до відповідної обласної адміністрації з проханням не примушувати педагогів проводити заходи і звітувати про них.
Усі вищезазначені випадки — це лише незначна кількість прикладів. Неодноразово трапляються ситуації, коли заклади отримують листи від різноманітних організацій та органів управління з проханням провести певний захід, долучитися до активності, відзвітувати про це. Статус цих листів, як правило, рекомендаційний, однак виконання на практиці часто відбувається з примусу, особливо на місцевому рівні.
Лещик вказала, що згадані листи порушують педагогічну свободу та автономію закладів освіти. Крім того, ефективність подібних заходів є низькою, адже часто пропоновані формати викликають опір як у педагогів, так і в батьків та учнів. Заклади повинні не тільки в теорії, але й на практиці відчувати, що мають справжню свободу, керуючись вимогами законодавства, а не вказівками згори. Те, що пропонує влада, має бути справжньою пропозицією, а не вказівкою. Саме тому потрібно робити все, щоб забезпечити реальну автономію закладів освіти.
Журналіст:
Огей Антон Володимирович