Китайська соцмережа «TikTok» безумовно є однією з найпопулярніших у світі. Стартувавши у вже далекому 2016 році в Китаї, застосунок у 2018 році налічував понад 500 млн користувачів. Найпалкішими його прихильниками переважно ставали діти та молодь, про що свідчить статистика: 69% користувачів соцмережі — це люди віком до 34 років. Лише 25% користувачів належать до середнього віку, а лише 6% — до похилого (від 55 років).
Діаграма віку користувачів «TikTok». З матеріалу «Speka.media»
Шалена популярність «TikTok» не оминула й Україну. За даними «Forbes», у 2024 році аудиторія соцмережі в країні становила понад 9,4 млн користувачів віком від 18 до 55 років. Керівниця відділу дослідження дезінформації в «Texty.org» Юлія Дукач зазначила, що соцмережа встановлена на телефоні у 25% українців.
Діти віком 10—12 років найактивніше використовують TikTok, 65% опитаних відкривають застосунок щодня або кілька разів на день. На жаль, таким чином вони можуть наражати себе на небезпеку, адже соцмережа далеко не така безпечна, як може здаватися на перший погляд.
Після початку повномасштабного вторгнення «TikTok» завдяки своїм алгоритмам і старанням московитських спецслужб перетворився на справжній розсадник пропаганди всіх можливих рівнів — від каналів пропагандистів до акаунтів фейкових українських військовослужбовців, які насправді згенеровані штучним інтелектом. Більшість такої пропаганди — низькопробна, проте її настільки багато, що частина обов’язково потрапляє на екрани українських користувачів.
З цим намагаються боротися, ще у квітні 2024 року Центр протидії дезінформації почав блокувати канали й акаунти, через які в соцмережі поширювалася ворожа пропаганда. Під удар потрапили канали російської пропагандистки Діани Панченко, народного депутата Олександра Дубінського, який наразі перебуває в СІЗО, канали, присвячені пропагандисту Анатолію Шарію, та багато інших. Втім, навіть сам керівник ЦПД Андрій Коваленко оцінював таку діяльність лише як «лікування симптомів».
Це зняття симптомів, а не лікування. Тут лікуванням буде штучний інтелект самої соцмережі. Саме він має відрізняти дезінформацію від вільного контенту — зазначав Коваленко
Проблема боротьби з подібними акаунтами полягає в тому, що на місце одного заблокованого російського бота чи пропагандиста одразу з'являється інший, оскільки на це працює скоординована мережа. Значна частина українських посадовців і військових схиляється до думки, що єдиним реальним рішенням цієї ситуації буде блокування соцмережі в країні.
ТікТок — місце дискредитації Збройних Сил, що майже завжди є справою рук росіян. Особливо популярними стали провокативні відео, згенеровані штучним інтелектом, де вже реальні українці відверто бажають смерті неіснуючим військовим та прирівнюють до них усіх інших, — пише військовий та власник великого Telegram-каналу Станіслав Бунятов.
І дійсно, вже далеко не перший місяць у «TikTok» розповсюджуються дешеві, нашвидкуруч згенеровані штучним інтелектом відео про українських військових. Звичайно, весь посил подібних відео зводиться до того, що «все пропало», «влада тікає», «фронт сиплеться».
Скріншоти ШІ-відео, які розповсюджує ворог. З матеріалу «Української Правди»
На жаль, така пропаганда місцями є дійсно дієвою. Зокрема, «Texty.org» робили розбір коментарів під жартівливими «діпфейками» Олега Ляшка і Юрія Луценка. На відео вони (а насправді їхні фейки) нібито передавали вітання з лінії фронту чи просто демонстрували веселий настрій тощо. Як показав аналіз, приблизно 24% коментаторів не побачили жодних ознак фейку і радо вітали двох «бійців в окопах», прохали вищі сили їх вберегти.
«Діпфейки» Олега Ляшка та Юрія Луценка. З матеріалу «Texty.org»
23% коментаторів змогли розпізнати фейк, ще 12% проявили критичність до відео. Безпосередньо сам «діпфейк» вони не розпізнали, проте висловлювали різноманітні підозри, що окопи, в яких перебувають «бійці», не справжні, а все це постановка з метою набрати лайків та переглядів. Позицію ще 41% коментаторів визначити не вдалося, тож її позначено на графіку як нейтральну.
Аналіз коментарів під діпфейками Олега Ляшка та Юрія Луценка. З матеріалу «Texty.org»
Насправді ці цифри яскраво демонструють дуже неприємну статистику — щонайменше 36% коментаторів не змогли розпізнати «діпфейк», хоча частина й ставилась критично до відео. Враховуючи, що позицію значної частини людей не вдалося встановити, логічно припустити, що насправді відсоток тих, хто не помітив ознак фейку, ще більший. Очевидно, що більшість коментаторів під такими відео є дорослими людьми. Враховуючи це, важко уявити, який вплив може мати на малих дітей така активна ворожа пропаганда і скільки з них зможе відрізнити правду від неправди.
Ще однією загрозою соцмережі є шахрайство. Наразі там дуже поширені фейкові новинні відео, які створюються наступним чином: береться нарізка відомих українських телевізійних новин, після чого через програму автоозвучки монтується голос ведучого, який зачитує потрібний текст. Зазвичай він стосується якихось виплат, які нібито може отримати «кожен українець». І ось уже ваша улюблена телеведуча з «1+1» чи іншого каналу розповідає, що саме вам доступна виплата за те, що ви такий гарний. Піти і просто отримати цю «виплату» — не вийде. Потрібно обов’язково дізнатися всі подробиці, які знаходяться у профілі TikTok-акаунту. В самому ж профілі є посилання на Telegram-канал або Telegram-бота, який «для отримання виплати» просить підписатися на кілька інших каналів. Після цього людина потрапляє на цілу «жменю» низькосортних новинних каналів, де, звичайно, ні про яку виплату не згадується ані словом.
Скріншоти фейкових новин. З матеріалу «ІМІ»
Важливо розуміти, що все це розраховано на не дуже впевнених користувачів соцмереж: дітей, пенсіонерів тощо. Тобто на тих, хто не помітить нічого підозрілого, коли ведуча говорить якимось «дерев’яним» голосом, а відео з нею знаходиться на невідомому TikTok-каналі.
Звичайно, подібні акаунти ніколи не працюють поодинці, а об’єднані в загальну мережу, щоправда визначити масштаби подібного неможливо. Таких мереж може бути десятки, сотні і тисячі. Вони гуртуються навколо Telegram-каналів, а подібні відео в «TikTok» є лише шляхом залучення аудиторії. Власники таких мереж можуть бути найрізноманітніші — від російської розвідки до звичайних ділків, які спочатку таким чином набирають підписників, а потім починають заробляти на рекламі. Очевидно, що переходити за їх посиланнями ні в якому разі не можна, адже вони можуть вести до ботів, які будуть викрадати приватні дані чи паролі.
Боротися з подібним надзвичайно складно. Фактично єдиним дієвим методом супротиву фейковим відео про виплати і, як наслідок, можливим зазіханням на приватні дані є упередження та профілактичні розмови. Дітям і людям похилого віку, особливо тим, які цікавляться політикою та новинами, потрібно ретельно пояснювати, як відрізнити фейкові новини від справжніх і яку загрозу вони несуть.
По-перше, всі подібні відео озвучуються за допомогою програм автоозвучки, які намагаються імітувати голос відомих ведучих. Частково у них це дійсно виходить, проте голос виходить «мертвим» — «ведучий» майже не використовує інтонації, а також неправильно розставляє наголоси. По-друге, кожне таке відео являє собою «кошмар дизайнера» — величезну мішанину різноманітних шрифтів, цифр, слів, закликів. Реальні TikTok-акаунти українських ЗМІ і каналів ніколи не дотримуються подібного стилю. І що дуже важливо, ніколи не просять перейти за посиланням, щоб отримати більше інформації по новині.
Скріншоти фейкових новин. З матеріалу «ІМІ»
Якщо говорити простими словами, тренд — це певна популярна дія, яка розповсюджується в «TikTok». Фактично це може бути що завгодно: танець, пісня, «челендж», жарти чи просто відео з певним фільтром чи маскою. З’являються вони раптово, подекуди внаслідок діяльності популярних блогерів, коли хтось із них починає танцювати смішний або цікавий танець, і його починають повторювати підписники. Проте далеко не всі тренди є безпечними, яскравим прикладом є гра «Двері розуму», яка почала поширюватися серед українських дітей.
Суть цієї гри полягає в тому, що один підліток стає «провідником», а інший — «суб’єктом». Гравець лягає на коліна «провідника», і той починає масажувати скроні «суб’єкта», повторюючи фразу: «Червоні двері, жовті двері, двері іншого кольору».
Гравець таким чином має потрапили у транс і опинитися в якомусь примарному потойбічному будинку, по якому його буде водити провідник. Далі все йде стандартно — якщо в кімнаті є «людина в чорному», то треба тікати і тому подібне. Звичайно, що в більшості своїй діти не бачать ніяких «будинків», хоча й не хочуть в цьому зізнаватися. Проте Дитяча психологиня Наталія Валедова вважає, що ця гра може бути небезпечною.
Перша небезпека є суто фізіологічною. Масажує скроні не професіонал, а дитина. Йдеться про поверхневу скроневу артерію, яку можна передавити. І щоб досягти ефекту ейфорії, масажувати треба довго. Порушується кровообіг. Якщо у дитини є аневризм судин у голові, то може призвести й до інсульту. Спазми, підвищення внутрішньочерепного тиску, може бути біль голови, — каже Валедова.
Психологиня зазначає, що такі ритуали викликають у дітей не зв’язок з іншим світом і навіть не галюцинації, а так званий мислеобраз. Водночас, якщо в дитини є схильність до психічних захворювань, це може навіть викликати дебют хвороби.
Процес гри «Двері розуму». З матеріалу «Оboz.ua»
Вразливі діти можуть відчувати жах, оскільки фабула гри заснована на страху, а це призводить до невротичних станів, порушення сну, нічних кошмарів. Як правило, це впливає на навіюваних дітей. І якщо раніше ця навіюваність не проявлялася яскраво, то після таких ігор вона може посилитися.
На жаль, подібних небезпечних трендів насправді значно більше. Наприклад, ще в січні цього року поширювався тренд на виготовлення саморобних петард, про що попереджала навіть поліція. Наслідками такої самодіяльності дітей можуть стати хімічні опіки, шрами на обличчі й руках, а в деяких випадках — тривале лікування. Подібні травми можуть залишитися на все життя.
Ще один тренд спрямований на знецінення шкільних предметів. Школярі, начебто у жартівливій формі, заперечують сенс їх вивчення, використовуючи фрази на кшталт:
Не вчимо історію, бо не живемо минулим.
Не вчимо хімію, бо достатньо знати реакції в Instagram.
Не вчимо фізику, бо у нас свої закони.
Проте показово, що тренд з’явився безпосередньо в російському сегменті «TikTok», де поширювався ще у 2024 році у схожому форматі й ритміці, з таким самим набором фраз.
Скріншот відповідного тренду. З матеріалу «24 каналу»
У жовтні 2024 року розповсюджувався інший небезпечний тренд — так зване «хромування», коли діти вдихали пари лаку для нігтів, клею, аерозолів, маркерів або інших предметів/речовин, які можна знайти вдома. Мета цього — досягти тимчасового галюцинаційного ефекту. Тренд свого часу мав понад 25 млн переглядів, і це лише на першій сотні найпопулярніших відео.
Загалом таке «хромування» може призвести до таких проблем зі здоров’ям:
Сонливість.
Запаморочення.
Нудота.
Можливі й більш серйозні проблеми, як от порушення серцевого ритму та судоми. З огляду на те, що вищенаведені тренди існують не більше як пів року, це — лише вершина айсберга небезпечних трендів, які вже були здійснені або ще набудуть популярності в майбутньому.
Дійсно, дуже важливо боротися із шахрайством, ворожими фейками і небезпечними трендами та їхнім впливом на дитину. Проте одномоментного вирішення цього питання, на жаль, немає. Щоб повністю позбавити дитину можливого небезпечного впливу, єдиним виходом буде видалення застосунку. Якщо ж такі радикальні міри поки не плануються, залишається лише пояснювати дитині небезпеку подібних трендів, а також невідомих посилань. Важливим також буде контроль підписок дитини та її стрічки, куди соцмережа закидає відповідний інтересам дитини контент.
Титульне фото: DANIEL CONSTANTE/Shutterstock.com