Навесні 2024 року Національний банк України спільно з МОН та організацією «Junior Achievement Ukraine» провели масштабне дослідження рівня сформованості фінансової грамотності серед десятикласників. Його метою була підготовка до впровадження нового шкільного предмета у 8—9 класах. У 2027 році заплановане проведення другого циклу дослідження, що дасть змогу порівняти результати та оцінити ефективність методик викладання нового предмета.
У дослідженні взяли участь 3 139 учнів віком від 14 до 17 років зі шкіл по всій Україні. З них 2 586 навчаються у міських школах, а 553 — у сільських. Частка хлопців у дослідженні становила 55,8%, дівчат — 44,2%.
Дослідження складалося з двох частин — опитувальника та ситуативних завдань. Завдання були спрямовані на перевірку вміння застосовувати знання у життєвих ситуаціях, аналізувати, виокремлювати важливе та інтерпретувати інформацію. За результатами дослідження було виявлено, що рівень фінансової грамотності учнів у середньому склав 46,6%, що відповідає 3 балам за 12-бальною шкільною системою оцінювання. Такий результат свідчить про початковий рівень фінансової грамотності українських підлітків. 100% правильні відповіді на всі запитання, що були представлені в опитуванні, не надав жоден учень.
Найкращі результати під час дослідження показали учні з Дніпропетровської (57,4%), Івано-Франківської (53,7%) областей та міста Києва (50,4%). Найнижчі — зафіксовані в Кіровоградській (37,4%), Миколаївській (39,7%) та Чернівецькій (41,4%) областях.
Дівчата показали дещо вищий результат — 47,4%, тоді як хлопці — 45,6%. Учні міських шкіл мають вищий середній показник, ніж учні сільських шкіл, у міських школах середній результат становив 48%, а у сільських — 40%. Більшість підлітків (77,6%) підтримали ідею впровадження окремого шкільного предмета з фінансової грамотності.
Дослідження підтвердило, що фінансова грамотність учнів зростає за умови самостійного ведення бюджету, обговорення фінансових питань у родині та наявності практичного досвіду користування фінансовими послугами. Результати дослідження рекомендують використовувати вчителям як основу для завдань різних видів оцінювання.
Журналіст:
Огей Антон Володимирович